nån som jobbar på sbp?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: nån som jobbar på sbp?
M-techer menar ju att roope ska göra fixa de små modds som krävs för att rulla genom sbp. den är ju inte mer modifierad än min gamla turk. räcker hänga dit original avgas på spa-röret istället för turbon.
93T wrote:Precis, jag har dock faktiskt funderat på att köra in och besiktiga för att se hur många tvåor man får
Frågan är, kan man göra något värre än att ha körförbud på bilen om man skulle göra en sån grej?
man kan få föreläggande om reg-bes. det kan vara surt beroende på hur man resonerar och vad för bil man får det på.
tjuuuren på streetpower körde in med sin 500hk volvo 740 turbo 16v på SBP. han ville oxå se vad han va tvungen att byta för att få den igenom. men de sa -"detta går ju inte" utan någon djupare motivering. -"backar du ut igen så slipper du betala" sa de sen.
Så jobbigt att besiktiga är det ju inte, men risken är väl att det blir som Bullen säger att man inte ens får köra igenom, jag bor på liten ort och flera av bes-teknikerna brukar vara åskådare på våra lokala nattliga aktiviteter, så jag anar att de vet att det inte är original 122hk i maskin
Spelar inte så stor roll för mig, jag kör med bilen, skattad och försäkrad men obes. och är beredd på att få böta 1500 om jag skulle åka dit, är väl medveten om att jag har betydligt bättre koll på bilen själv än Svensson som besiktigar sin tråkiga V70 en gång om året.
Spelar inte så stor roll för mig, jag kör med bilen, skattad och försäkrad men obes. och är beredd på att få böta 1500 om jag skulle åka dit, är väl medveten om att jag har betydligt bättre koll på bilen själv än Svensson som besiktigar sin tråkiga V70 en gång om året.
chribbe wrote:varför lägga massa tid på att besikta när man får reg bes direkt om polisen stoppar en.
Man kan ju ha tur och slinka igenom en blåsa-körkort-kollaregnr-kontroll om bilen är bes. Inte så ofta de orkar göra en flygande bes om de inte är sura av annan anledning.
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
- Sjögren Racing
Hur funkar reglen med att avbryta en besktning, någon som vet?
Jag har själv avbrutit besiktning vid ett par tillfällen och då sluppit de 2: orna som dom har hittat och inte behövs betala för bes. Jag sa bara: Jag vill avbryta besiktningen.
Kan man göra likadant om besgubben säger "Jaha, det här va då inte orginal. Det får du återställa till orginal och regbesiktiga"?´Det gör ju isf att man kan chansa.
Värre dock med griniga snutar som gör flygande besiktning.
Där funkar det ju inte att säga "Nej, jag tror att jag ångrar att jag stannade för dig"
Jag har själv avbrutit besiktning vid ett par tillfällen och då sluppit de 2: orna som dom har hittat och inte behövs betala för bes. Jag sa bara: Jag vill avbryta besiktningen.
Kan man göra likadant om besgubben säger "Jaha, det här va då inte orginal. Det får du återställa till orginal och regbesiktiga"?´Det gör ju isf att man kan chansa.
Värre dock med griniga snutar som gör flygande besiktning.
Där funkar det ju inte att säga "Nej, jag tror att jag ångrar att jag stannade för dig"
076-0308240
Sjögren Racing wrote:Värre dock med griniga snutar som gör flygande besiktning.
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
- Nemesis_turbo
lurar lite på detta själv då tanken är att bilen jag bygger ska komma att regbes som ombyggt fordon men tänkte endå testa att åka in till sbp bara för o se hur de går ändå
värsta som kan hända är vällan att jag har 30 dagar på mig att göra en regbes innan körförbud infaller
värsta som kan hända är vällan att jag har 30 dagar på mig att göra en regbes innan körförbud infaller
Jag besiktigade min turk utan större problem med adapterrör, han tyckte det var fränt med turbo
Ska försöka besa m5an också, skulle nån göra en check så är ju allt ok på papperet.
Blir man stoppad i en flygande så lär man som sagt redan retat upp dom sen innan...
Ska försöka besa m5an också, skulle nån göra en check så är ju allt ok på papperet.
Blir man stoppad i en flygande så lär man som sagt redan retat upp dom sen innan...
Är det någon myt att om man blir stoppad 3 ggr för obes ryker körkortet? känns som någon fjunig 18årig kommit på det
Skulle faktiskt vilja ha klarhet i detta, då båda bilarna rullar obes....
Jag skulle aldrig orka plocka loss allt för att bessa och sedan dit med det igen, dock fint med bes om man nu åker på en rutin och hinner bomma motorn/motorljudet innan snutarna hoppar ur bilen! Stannar fan inte i första taget om jag åker m5.
Poliserna i min kommun har försökt att komma ifatt flera gånger när jag kört 540 touring, m535 turbo och m5 turbo
Jag skulle aldrig orka plocka loss allt för att bessa och sedan dit med det igen, dock fint med bes om man nu åker på en rutin och hinner bomma motorn/motorljudet innan snutarna hoppar ur bilen! Stannar fan inte i första taget om jag åker m5.
Poliserna i min kommun har försökt att komma ifatt flera gånger när jag kört 540 touring, m535 turbo och m5 turbo
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Är väl samma sak som med fyllecell och körkort, tillräckligt ofta så kopplas länsstyrelsen in, men kan inte tänka mig efter endast tre ggr
Bullen! wrote:M-techer menar ju att roope ska göra fixa de små modds som krävs för att rulla genom sbp. den är ju inte mer modifierad än min gamla turk. räcker hänga dit original avgas på spa-röret istället för turbon.
Tack lilla gubben.
Aaah det är rätt stökigt...
0709-854845.
0709-854845.
Pimplaren wrote:Är det någon myt att om man blir stoppad 3 ggr för obes ryker körkortet? känns som någon fjunig 18årig kommit på det
Blir man bötfälld 3ggr eller fler kan man råka ut för omprövning av körkortstillstånd, vilket kan leda till att du blir av med det.
BMW E46 330xd
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
- Nemesis_turbo
blir du stoppad ofta i samma obes bil kan din bil beslagtas pga vanebruk av obesbil
varför inte bara skaffa en besiktningsbil? bilarna som förekommer här (e30, e34) är ju inte direkt några dyra eller ovanliga modeller så att få tag i en sån för ett par tusingar är inte speciellt jobbigt.
falskskylta besiktningsbilen när den ska in på SBP måste ju vara det minst riskabla att göra, jag menar hur ofta kollas chassinumret på en bruksarhäck på besiktningen? större risk att chassinumret kollas upp ifall man blir stoppad, fast då är det ju kört ändå.
men man klarar ju sej vid en enkel QP eller blåskontroll/körkort
falskskylta besiktningsbilen när den ska in på SBP måste ju vara det minst riskabla att göra, jag menar hur ofta kollas chassinumret på en bruksarhäck på besiktningen? större risk att chassinumret kollas upp ifall man blir stoppad, fast då är det ju kört ändå.
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Magnaten wrote:varför inte bara skaffa en besiktningsbil? bilarna som förekommer här (e30, e34) är ju inte direkt några dyra eller ovanliga modeller så att få tag i en sån för ett par tusingar är inte speciellt jobbigt.
Rätt säker på att det är värre straff att åka dit med en falskskyltad bil än att köra obes, sen ska du ju köpa en vettig besbil och få den i besiktningsbart skick, det kostar ju ändå några tusenlappar, kostar ju "bara" 1500 att åka dit obes.
Bilprovningen här hemma kollar alltid chassinummer oavsett bil.
- Nemesis_turbo
kvadda en obes bil så får du se om trafikförsäkringsdelen gäller enligt ditt bolag eller inte
kan bli snuskigt dyrt bara o klippa en lyktstolpe eller kvadda in i någon dyr bil mm
kan bli snuskigt dyrt bara o klippa en lyktstolpe eller kvadda in i någon dyr bil mm
Nemesis_turbo wrote:kvadda en obes bil så får du se om trafikförsäkringsdelen gäller enligt ditt bolag eller inte
Jag har kollat detta noga, enligt mitt bolag täcker försäkringen till fullo vid transport till SBP eller närmaste verkstad.
Bättre än att inte ha nån försäkring alls iaf.
Sen tror jag att Bosse blir på lite bättre humör om bilen är skattad och försäkrad om man väl skulle åka dit.