Page 3 of 4

Posted: 06 Apr 2006, 21:41
by Nisse Järnet
Ok, fan 6k är lite väl asså =P Yes, skriver här så fort jag hör nåt! Dom kanske märker att det finns en liten marknad trots allt :)
Kommer ha relativt lik motorsetup som dig, bortsett från dieselvev och stakar. (om jag inte hittar en billig dieselvev) Men jag har inte hivut ur motorn än...har dock tjackat turbo, dump, ic, spridare, btr och lite annat skit så snart ska den ur!
Din bil blev jävligt bra tycker jag! Vita bilar med 16" är snyggast ;)

Posted: 06 Apr 2006, 21:50
by Nisse Järnet
Koll din PM! Fick precis svar av MR Q :)

Posted: 06 Apr 2006, 21:52
by Strandholm
Låter ju helt klart prisvärt, så länge man får någon mer snillerik änn oss två att räkna ur exakt hur mkt som bör backas :D

xelerator, du som pluggar till matte tok. läser du detta så kan du få räkna lite åt oss ;)

Posted: 06 Apr 2006, 21:59
by Nisse Järnet
Haha ja! Tänkte precis komma till den punkten :twisted: vi får välja varvstopp också, 12000rpm räcker väl? :roll:

Posted: 06 Apr 2006, 22:03
by Strandholm
Sålänge varvnålen gör gör dubbla varv runt mätaren är jag nöjd. :lol: :lol:


Hade tänkt köra någolunda safe iomed original kolvar och stakar. 7000rpm.
Kan dock bli 7500 då jag är otroligt kåt på att se varvnålen försvinna utanför mätarens område. :roll:

inge kul å skotta maskin när allt är renoverat ^^

Hur svårt kan det vara att räkna ut? Jag är totalt okunnig på det här området tyvärr.

Posted: 06 Apr 2006, 22:14
by Overcharged
annars så är ju ett VEMS system rätt prisvärt också....
för ca 7k får man ett fullt justerbart sprut....

chippet kan man ju alldrig uppgradera på om man inte vill betala igen....

Posted: 06 Apr 2006, 22:17
by Nisse Järnet
Hade också tänkt nåt sånt, typ 7100-7200 kanske så kan man växla precis vid 7. Borde väl bli bra? :) Enkelt: "jag växlar precis när räknaren tar slut" =D
Man borde väl kunna kolla på vad dom med riktigt sprut kör med för inställnig vid typ 1bars ladd och sen köra nåt liknande över 3k varv eller? Så är man lite på säkra sidan. Kanske, jag har inte heller så bra koll på detta :oops: Har du börjat porta toppen än? Kanske skulle ge sig på att porta sin egen själv också?? :)

Posted: 06 Apr 2006, 22:18
by Strandholm
Overcharged wrote:annars så är ju ett VEMS system rätt prisvärt också....
för ca 7k får man ett fullt justerbart sprut....

chippet kan man ju alldrig uppgradera på om man inte vill betala igen....

Anledningen till att jag väljer motronic är dessa:

1. billigt
2. simpelt
3. krångelfritt


Vill man besiktiga tar det inte många timmar att bygga om till original. (även fast jag inte har problem med å besktiga med turbo 8) )

Ska jag ha ett eftermarknadssprut köper jag nog Autronic, det men förlorar i valuta, tjänar man i tid och antal hårstrån på huvudet.

Jag är rätt usel på Elektronik och vill därför hålla allt vad El heter så basic som möjligt. Är rätt stolt över mig själv när jag lyckades fixa ett elfel häromdagen helt själv :wink: (fläkten + elspeglarna funkade inte)

---

Har ej börjat med något motorarbete på nya motorn ännu.
Fick min 2.0 motor av min käre sponsor värmdö bilskrot idag och ska ta stakarna ifrån den, sen åker bottendelen iväg till Värmdö Motorteknik för renovering och ihopsättning.

Toppen tar jag i slutskedet. Har jag inte fått tag på en vettig topp så plockar jag den ifrån min nuvarande motor helt enkelt. Hehe varför inte porta själv. Sålänge man har tittat på en proffs portad topp så man ser vart dom tar så är det inte så svårt att göra ett halvtaskigt lekmannajobb :roll:

Posted: 06 Apr 2006, 22:21
by Nisse Järnet
Har också tänkt på VEMS osv, men man kan ju se detta som ett 1a steg iaf :) Kommer ju snart en vinter till ;)

Posted: 08 Apr 2006, 23:26
by Overcharged
jaa det e helt klart lättare att köra orginal sprut!

men har man mkt tid över så varför inte....hehe 8)

Posted: 23 Apr 2006, 18:35
by Strandholm
Då har man varit på Lunda och kört Konbana!

Gick väll helt okej, hade bättre tider på G men råkade plocka ett par konor (+4sec). men helt okej tider ändå, va ju även fösta gången för mig :)

Kero fick kartläsare på ditvägen, låg visst 15mil bort och inte 10mil så blev ett par snabba mil dit :roll:

Image
Image
Image
Image


Resultat:
http://forum.lazzat.se/attachment.php?attachmentid=12303
(hoppas den funkar)

Spöade ju iallafall en bil ifrån "R däck" klassen :)

Posted: 23 Apr 2006, 18:49
by Nisse Järnet
Coolt :D Ser bra ut!! :twisted: Såg och hörde bilen din i jordbro förra helgen eller när det var, den glänser så fint så! Och sjunger fint också :D

Posted: 23 Apr 2006, 19:27
by Svintoleffe
Låter bra att det gick bra för dig.

Körde du sugmotor eller turbo motorn.?

Posted: 23 Apr 2006, 23:01
by Kero
Kan jag svara på.

Är med sugmotorn, då turbomotorn inte är klar.


Det var en rolig dag iaf, härligt vårväder och balla bilar!

Posted: 30 Apr 2006, 10:36
by markus
Har du stora e30 diffen (325) ?

Posted: 30 Apr 2006, 10:43
by Strandholm
Japp. Stora e30 diffen. Köpte den av Niklas G, den har någe sjuk bromsverkan kan jag intyga!

Bilen är lite lätt okörbar när det e blött, när man inte vill sladda dvs :)

0,7mm hade han spännt upp den om jag kommer ihåg rätt? eller om d va 7mm.? :P

Lätt över 50% diffverkan iaf.

Bottendelen klar
Ska hämta hem den så fort jag får tid. :)
enda som fattas är oljepumpen.

Posted: 30 Apr 2006, 10:44
by markus
Amplify wrote:Japp. Stora e30 diffen. Köpte den av Niklas G, den har någe sjuk bromsverkan kan jag intyga!

Bilen är lite lätt okörbar när det e blött, när man inte vill sladda dvs :)

0,7mm hade han spännt upp den om jag kommer ihåg rätt? eller om d va 7mm.? :P

Lätt över 50% diffverkan iaf.

Bottendelen klar
Ska hämta hem den så fort jag får tid. :)
enda som fattas är oljepumpen.


Passar den rakt av på 320 touring ?