utnyttja jobbet?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
utnyttja jobbet?
Men jisses vilken tråd... Är väl inte konstigare än att man frågar om man får använda vinkelharry en sväng. Får man inte det för att det är för dyrt med kapskivor kan man väl slanta upp för egna? Har man inte den ekonomin är nog bilhobbyn fel inriktning.
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
Re: utnyttja jobbet?
Väldigt enkelt. ALLT man tar utan att få lov från arbetsgivaren är stöld. Men visst är det så att väldigt få idag kan skilja på mitt och ditt... Jag blir sååå trött på alla oärliga mäniskor. Förr trodde jag gott om de flesta men nu utgår jag alltid från att alla försöker lura mig för det är så det är. (en röst från arbetsgivar sidan)
Sent from my U20i using Tapatalk
Sent from my U20i using Tapatalk
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
iron m/// wrote:cash gäller de ju att hova in . kännar nästa lika mycke svart som vitt dubbla lönen på ett år
själa och utnyttja är nästan olika men brors på vad man jobbar med.. kappa ner 5 skivor kanske inte e billigt bros på märke model! om man bara " lånar verktaden på jobbe " inte många som går in sätter upp dom på sin lön eller liknande
En arbetsgivare är ju i de flesta fall inte så korkad att han/hon inte märker att det försvinner/åtgår mer material än vanligt.
Och när det gör det så kommer misstänksamheten som ett brev på posten.
Låt säga att det blir neddragningar och personal måste varslas, så skulle jag som arbetsgivare
försöka säga upp den personen som känns minst ärlig, även om han/hon skulle vara bäst på sitt jobb.
//Marcus
Falck wrote:JimmyA wrote:Är du efterbliven?
Är du?
Nej absolut inte vad får dig att tro det? Enligt mig måste man vara lätt efterbliven om man inte kan skilja på rätt eller fel. En normalbegåvad människa vet vart gränsen går.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
- e30mattias
ojjojj, nu ska vi lugna ner oss lite här..
låter som det skulle vara lite missuppfattningar inblandade här också, kan inte tro att nån är i syftet att bokstavligen stjäla nånting.. verkar som alla tolkar det hela lite olika..
MVH. Mattias
låter som det skulle vara lite missuppfattningar inblandade här också, kan inte tro att nån är i syftet att bokstavligen stjäla nånting.. verkar som alla tolkar det hela lite olika..
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
iron m/// wrote:cash gäller de ju att hova in . kännar nästa lika mycke svart som vitt dubbla lönen på ett år
själa och utnyttja är nästan olika men brors på vad man jobbar med.. kappa ner 5 skivor kanske inte e billigt bros på märke model! om man bara " lånar verktaden på jobbe " inte många som går in sätter upp dom på sin lön eller liknande
Det låter inte speciellt smart det du skriver, eller vad du nu gör.
Allt det du skriver kan och kommer bara att vara till din egen nackdel.
Du framstår som rätt puckad här på forumet och om du lever efter det du vidhåller här i dina inlägg så kommer verkligheten en dag att komma ifatt dig och om du har tur, så kommer du undan lindrigt, om du har tur vill säga.
Tyvärr brukar inte din typ av medarbetare ha så mycket tur.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Läskigt att läsa denna tråd.
"Alla jag känner tar på jobbet" - byt umgänge snarast.
Självfallet frågar man sin arbetsgivare/chef innan man tar/lånar saker.
"Alla jag känner tar på jobbet" - byt umgänge snarast.
Självfallet frågar man sin arbetsgivare/chef innan man tar/lånar saker.
när jag fick min anställning var min chef rätt tydlig med att om jag ville göra något hem jobb skulle det vara efter arbetstid och för eventuella matrial kostnader typ rostfria rör,plåtar etc skulle jag få köpa för inköps pris, annars fick jag använda all utrustning i verkstan. och att jag helst även skulle time det så att även någon mer anställd är på plats om de skulle hända något
jag jobbar på en "fin lirs verkstad" med bland annat kantpressar,sax,data laser,valsmaskiner,bläster,svetsar av alla slag etc
jag jobbar på en "fin lirs verkstad" med bland annat kantpressar,sax,data laser,valsmaskiner,bläster,svetsar av alla slag etc
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Bmw 540I 4.4l
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
M-pirre-M wrote:när jag fick min anställning var min chef rätt tydlig med att om jag ville göra något hem jobb skulle det vara efter arbetstid och för eventuella matrial kostnader typ rostfria rör,plåtar etc skulle jag få köpa för inköps pris, annars fick jag använda all utrustning i verkstan. och att jag helst även skulle time det så att även någon mer anställd är på plats om de skulle hända något
Klok chef.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Franzén wrote:M-pirre-M wrote:när jag fick min anställning var min chef rätt tydlig med att om jag ville göra något hem jobb skulle det vara efter arbetstid och för eventuella matrial kostnader typ rostfria rör,plåtar etc skulle jag få köpa för inköps pris, annars fick jag använda all utrustning i verkstan. och att jag helst även skulle time det så att även någon mer anställd är på plats om de skulle hända något
Klok chef.
jo jag känner mig rätt nöjd får jag säga!
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Bmw 540I 4.4l
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Jag har ALDRIG tagit något på jobbet utan att fråga, Sen nu har jag en så pass schysst chef som har sagt åt mig att jag FÅR använda företagets verkstad, verktyg, tvättutrustning, spolarvätska, tanka diesel pga att vi använder våra egna bilar i jobbet när vi kör skiftbyte efter vägarna, inget som jag missbrukar! brukar väll bli att man fyller på spolarvätska 2-3 gånger på ett år! tankar bilen en gång i månaden, låna hem släpvagn, motorsåg, röjsåg m.m!
Men då ska det även tilläggas att jag är en jävel på att ställa upp också, Både jag och min chef har kommit på att vårt "ge och ta system" funkar EXEMPLARISKT!
Sen om andra individer här ute i vårt avlånga land väljer att bokstavligt stjäla saker för egen vinnings skull har jag inte ett skit med att göra! Men jag vet att JAG inte skulle göra något liknade!
Men då ska det även tilläggas att jag är en jävel på att ställa upp också, Både jag och min chef har kommit på att vårt "ge och ta system" funkar EXEMPLARISKT!
Sen om andra individer här ute i vårt avlånga land väljer att bokstavligt stjäla saker för egen vinnings skull har jag inte ett skit med att göra! Men jag vet att JAG inte skulle göra något liknade!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
känns ganska sjukt tycker jag hur många som verkar tycka det är ok att bara ta grejer från ens jobb i detta avlånga land.
jobbar som snickare och har väl blivit "ombedd" att när ett bygge är slut att den virkeshögen där borta ska vara "borta" tills dagen efter annars åker den i kontainern.
sen finns det dom som frågar på jobbet, vilket är bra men blir sura när dom får nej. det är ju faktiskt inte ens egna grejer så förstår inte hur man blir sur.
jobbar som snickare och har väl blivit "ombedd" att när ett bygge är slut att den virkeshögen där borta ska vara "borta" tills dagen efter annars åker den i kontainern.
sen finns det dom som frågar på jobbet, vilket är bra men blir sura när dom får nej. det är ju faktiskt inte ens egna grejer så förstår inte hur man blir sur.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
Tappade nästan tron på ärligheten där ett tag men de senaste inläggen vägde upp allt igen
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Gud, vilket snack...
Vi hade kille på jobbet som också följde tugget som vissa har här "klart man ska ta från jobbet".
Han finns inte kvar, oavsett om han kunde skruva. (Det som fick bägaren att rinna över var när idioten käkade upp chefens dotters pepparkakor som han sålde på jobbet för ngn idrott... "Han märker aldrig om jag tar lite av alla burkar")
"Förhala arbetstid", skön moral mot kollegan som jobbar övertid för att hinna med... så drar du benen efter dig.
Har jobbat med liknande, även den killen fick gå.
Oärliga människor syns (tro mig), problemet är om du är fast/tillsvidare, att det krävs oftast 3st varningar & alla chefer jag vet träffat inom fordonsindustrin/verkstad så har Servicechefen/Arbetsledaren full koll på vem som är oärlig och helt sonika antecknar detta, tills den dagen det räcker för kicken.
En stöld över viss summa = gå på fläcken. Även upplevt detta bla fd kollegor. (En svets kanske inte var det mest osynliga att tjåla...)
Eller varför inte snubben som jobbade extra, och passade på att porrsurfa... (notera det jag skrev ovanför att alla hade koll)... du tror inte datorn blev kontrollerad av IT avdelningen dagen efter... *poff* - Snubben kickad.
Detta är saker jag sett själv, inte hört via rykten.
Sen att chefen ger ev. förmåner för gott arbete, typ "Den dieseln kommer kastas/hämtas av Ragn Sells, är den borta innan måndag... vore det 'synd' "
Ge & ta, ställer man ofta upp... får man tillbaka. Drar man benen efter sig & sedan bölar över att chefen är "oschysst som inte låter mig låna TIG svetsen över helgen..." är man puckad.
Brukar som sagt finnas en god anledning till att det blir fasta Hobbykvällar, svinnet brukar av någon konstig anledning bli obefintligt då???
Vi hade kille på jobbet som också följde tugget som vissa har här "klart man ska ta från jobbet".
Han finns inte kvar, oavsett om han kunde skruva. (Det som fick bägaren att rinna över var när idioten käkade upp chefens dotters pepparkakor som han sålde på jobbet för ngn idrott... "Han märker aldrig om jag tar lite av alla burkar")
"Förhala arbetstid", skön moral mot kollegan som jobbar övertid för att hinna med... så drar du benen efter dig.
Har jobbat med liknande, även den killen fick gå.
Oärliga människor syns (tro mig), problemet är om du är fast/tillsvidare, att det krävs oftast 3st varningar & alla chefer jag vet träffat inom fordonsindustrin/verkstad så har Servicechefen/Arbetsledaren full koll på vem som är oärlig och helt sonika antecknar detta, tills den dagen det räcker för kicken.
En stöld över viss summa = gå på fläcken. Även upplevt detta bla fd kollegor. (En svets kanske inte var det mest osynliga att tjåla...)
Eller varför inte snubben som jobbade extra, och passade på att porrsurfa... (notera det jag skrev ovanför att alla hade koll)... du tror inte datorn blev kontrollerad av IT avdelningen dagen efter... *poff* - Snubben kickad.
Detta är saker jag sett själv, inte hört via rykten.
Sen att chefen ger ev. förmåner för gott arbete, typ "Den dieseln kommer kastas/hämtas av Ragn Sells, är den borta innan måndag... vore det 'synd' "
Ge & ta, ställer man ofta upp... får man tillbaka. Drar man benen efter sig & sedan bölar över att chefen är "oschysst som inte låter mig låna TIG svetsen över helgen..." är man puckad.
Brukar som sagt finnas en god anledning till att det blir fasta Hobbykvällar, svinnet brukar av någon konstig anledning bli obefintligt då???
om man nu ändå "bara" ska ta de kan man väl licka gärna fråga om de e ok? säger chefen nej e de la licka bra hitta ett annat jobb?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
- Nemesis_turbo
jag har aldrig haft problem o låna verkstaden på jobbet osv. talar alltid om jag lånar hem något från lagret eller gör en ordersedel emd mitt namn på dem saker jag tagit med hem tilll det pågående bygget osv och tar sedan med tillbaka och visar dem grejorna jag lämnar tillbaka och gör sedan upp med chefen
,Franzén wrote:iron m/// wrote:cash gäller de ju att hova in . kännar nästa lika mycke svart som vitt dubbla lönen på ett år
Det låter inte speciellt smart det du skriver, eller vad du nu gör.
Allt det du skriver kan och kommer bara att vara till din egen nackdel.
Du framstår som rätt puckad här på forumet och om du lever efter det du vidhåller här i dina inlägg så kommer verkligheten en dag att komma ifatt dig och om du har tur, så kommer du undan lindrigt, om du har tur vill säga.
Tyvärr brukar inte din typ av medarbetare ha så mycket tur.
men jag har inte skrivit att jag stulit något bara att jag jobbar svart!!! fattar inte de faliga med det? hjälpa en "kompis" kan man ju alltid göra? allt material som går åt betalas ju korekt....