Page 3 of 3

Re: Bmw 525 turbo Film/problem

Posted: 27 Jun 2013, 12:33
by Alexxxxx
Tjoo, dags för en liten update :) Bilen körs varje dag och går skapligt. Men har problem med att den tappar ork efter 5000rpm!? Väldigt irriterande.
har provat labbat med soppa/ laddtryck hur mycket som hällst men samma sak fortfarande. Fekzen har ju backat tändningen på den så jag börja fundera om han kan ha backat lite för mycket? är iof mappad för 1 bar men körs på 0,7 eftersom den används som brukis just nu och behöver hålla ihop ett tag,men har provat med både upp till 1,4 bar och ner till 0,4 och samma problem. tacksam för tips :)

Lägger upp lite mätar film där det hörs och ses att den tappar orken efter 5000rpm. Första film är från 1an till 3an på våt asfalt och andra 2an till 4an på torrt.

https://www.youtube.com/watch?v=3qb2KPXWzIs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=rVpoqY-BjOo" onclick="window.open(this.href);return false;



Bjuder på lite bilder 8)

Image

Image

Image

Image

Re: Bmw 525 turbo Problem/Film

Posted: 27 Jun 2013, 13:04
by cerveza
Är nog din turbo, ser ynklig ut både in och ut? Hur ser lambdan ut efter 5000rpm?

Re: Bmw 525 turbo Problem/Film

Posted: 27 Jun 2013, 13:17
by Alexxxxx
cerveza wrote:Är nog din turbo, ser ynklig ut både in och ut? Hur ser lambdan ut efter 5000rpm?
Jo ja vet den är liten men tycker den borde orka med 0,7 i ladd? Har mellan 12,3 till 12,8 i afr efter 5000rpm, det kan väl inte va fö snålt?

Re: Bmw 525 turbo Problem/Film

Posted: 28 Jun 2013, 07:35
by FekZen
Jag tror också som Cerveza säger att det mycket väl kan vara att turbon är liten och därmed går effekten (energin) ut i värme istället.

Attr tändningen är backad märks ganska lite rent effektmässigt och är inte backad kraftigt efter något visst varvtal utan snarare försiktigt utefter det att laddtrycket byggs upp. Backad tändning gör dock att insugstemp och turbon osv blir en aning varmare , men behövs lite backad tändning för att det inte ska spika och andra sidan så gäller att ligga lagom där.

Dina AFR värden ser kanon ut :)

Klura på om du kan få ner värmen genom att kanske skärma av insuget bättre. Du har ju öppet filter så kan vara att den får in rätt varm luft tex.

Ska klura lite mer och se om jag kommer på något.

Mvh//
A.Fekzen

Re: Bmw 525 turbo Problem/Film

Posted: 28 Jun 2013, 09:44
by Alexxxxx
FekZen wrote:Jag tror också som Cerveza säger att det mycket väl kan vara att turbon är liten och därmed går effekten (energin) ut i värme istället.

Attr tändningen är backad märks ganska lite rent effektmässigt och är inte backad kraftigt efter något visst varvtal utan snarare försiktigt utefter det att laddtrycket byggs upp. Backad tändning gör dock att insugstemp och turbon osv blir en aning varmare , men behövs lite backad tändning för att det inte ska spika och andra sidan så gäller att ligga lagom där.

Dina AFR värden ser kanon ut :)

Klura på om du kan få ner värmen genom att kanske skärma av insuget bättre. Du har ju öppet filter så kan vara att den får in rätt varm luft tex.

Ska klura lite mer och se om jag kommer på något.

Mvh//
A.Fekzen
Det ser ut som att jag får byta till större turbo då :evil:
Okej så då utesluter jag det med backad tändning. Men vad ska insugstempen ligga på för att få det optimala? Borde väl gå att lägga dit en egen tempmätare för att se vad den ligger på. Ska prova skärma av insuget lite och flytta filtret lite längre bort från värmen. Förövrigt funkar ditt chip skitfint, väldigt nöjd för vad man får för pengarna. Afr värdena är perfekta nästan hela registret,lite fett just före turbon börjar ladda men det tänker jag leva med ;) Tack för tips!!

Re: Bmw 525 turbo Problem/Film

Posted: 28 Jun 2013, 12:08
by FekZen
Härligt att höra :)

Svårt att säga vilket som är den mest optimala tempen men är ju nästan så att ju kallare desto bättre. Så hellre ner mot 30 grader än upp mot 60 grader tex. Du märker ju också att insugstempen stiger efter en fullgasrepa och hård körning och så sjunker den ju självfallet på lugn motorvägskörning så svårt säga några exakta värden.

Gör vad du kan för att skärma av så får man se om skillnaden blir märkbar. Blir antagligen bättre iaf!

Mvh//
A.Fekzen

Re: Bmw 525 turbo

Posted: 09 Nov 2013, 23:03
by Alexxxxx
Tjo. Här blir det inte uppdaterat varje dag :) Nu i vinter ska iallafall ett riktigt sprut i, blir maxxecu tror jag eftersom det verkar vara många som kör det nu, och mtune såg inte för invecklat ut heller. En större turbo blir det också, vet ej vilken ännu, den som satt där i somras passar på åkgräsklipparen säger dom som kan :D Fick iallafall ett ryck idag och tog ur motorn och växellådan, hann börja riva av toppen också före sambon kom och tyckte de fick räcka. 8)   Bestämt mig för att det får bli orginal botten till nästa sommar ännu då pengarna inte räcker till allt denna vinter. Så byter bara alla lager och packningar så får det duga, och coopering med arp då förståss. Har en fråga också,nån som vet hur man ser om en ventilyftare är slut? Bilen har tickat som fan från sexans lyftare(om jag hört rätt),men vill ju inte byta allihopa om det bara är en som är slut. Sedan har jag hört att man ska ha dom i oljebad då man plockat ur dom, stämmer detta? Har bara hållit på med mekaniska lyftare tidigare så är inte så insatt i detta.  De va väl allt för denna gången, bilder kommer då jag sitter för datorn, jobbigt på mobilen :)

Re: Bmw 525 turbo

Posted: 04 Apr 2015, 10:06
by Alexxxxx
Jahapp, jag och projekt tråd funkar ej :) Motorn är iallafall helrenoverad och sitter i bilen utan turbo och väntar på besiktning. Större turbo är inköpt och åker på så fort den är besiktag, kommer dock inte hända nåt mer med bilen just nu då jag har en 10månaders dotter hemma så bilen är inte prio 1 :)

Skickat från min SM-N9005