Jag kan bara instämma Verkar lite konstigt då vissa kör med mycket effekt och hårda motorbromsningar mm och det håller. Jag har varken mycket effekt eller kört speciellt hårt!Sjöstrand wrote:Tycker kan man inte göra en kraftig motorbroms är den tryckplattan skit, vad ska man då ha den till ?!!
618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 334
- Joined: 08 Dec 2010, 10:13
- Location: Kungsör
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Men seriöst? EN har rasat i tråden utav tusentals sålda, många här kör/kört långt och hårt utan problem, det kanske helt enkelt var ett måndagsexemplar?
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Brox wrote:Men seriöst? EN har rasat i tråden utav tusentals sålda, många här kör/kört långt och hårt utan problem, det kanske helt enkelt var ett måndagsexemplar?
Försäljare av 618?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 334
- Joined: 08 Dec 2010, 10:13
- Location: Kungsör
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Jag köpte min på PPF om det var det du menade. Har köpt en ny nu och har kört lite race o så! Hoppas den här håller lite bättre i alla fall. Känns ju som att den jag körde först med måste varit nå fel påcerveza wrote:Brox wrote:Men seriöst? EN har rasat i tråden utav tusentals sålda, många här kör/kört långt och hårt utan problem, det kanske helt enkelt var ett måndagsexemplar?
Försäljare av 618?
//Kim
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Nope, får inte en krona men jag e så trött på att såfort en utav tusen går sönder så blir det en aftonbladet blaska av allt, gäller alla prylar som skrivs om på nätet. Säljer du sachs konkurrenter eller?cerveza wrote:Brox wrote:Men seriöst? EN har rasat i tråden utav tusentals sålda, många här kör/kört långt och hårt utan problem, det kanske helt enkelt var ett måndagsexemplar?
Försäljare av 618?
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
När jag fick mina motordelar balanserade så var det bara tryckplattan som var nått gram fel.Bäckis wrote:Har inte skrivit att den monterats fel, men enda sättet att ha av bläcken är genom att vibrationer uppstår eller aggresiv motorbroms då det felbelastar plattan. Det finns inga garantier på en racekoppling och Sachs bjuder inte på någon goodwill då de vet lika väl som jag att det inte finns kvalitetsproblem på plattorna, vi har sålt flera tusen tryckplattor och aldrig haft problem själva.
Har man fått slipa på tryckplattan bör man nog se över sin utrustning då det aldrig hänt på de kanske 100 vevpartier vi fått balanserade och plattorna är bättre balanserade än alla standardplattor. Den har inte gått sönder pga vibrationer/obalans i själva tryckpattan.
Har kört med min 618 tryckplatta och 6-puckad sinter med ofjädrat centrum sen 2009, i och för sig inte så mycket. Men det har blivit 4 bankörningar där jag inför varje kurvas häftiga inbromsningar även motorbromsar och växlar ner, ibland blir kopplingssläppet lite för hårt så bakhjulen släpper. Detta har inte orsakat några problem för mig i alla fall.
Jag har lättat svänghjul, men kör med hardyskiva, vilket kanske skonar "rycket" lite.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Har kört två säsonger med 618-plattan, 500 kusar 700Nm inga problem hittils och jag är inte blyg för att motorbromsa, men jag har genom åren stött på minst tre helt oberoende fall där en 618-platta rasat på detta sättet, däremot har jag ingen aning om vad orsaken är.
En del säger att det beror på motorbroms då blecken blir belastade på helt fel håll, är plattan då inte 100% centrerad tvingas den kanske samtidigt åt ett håll vilket knäcker blecken.
En del säger att det beror på motorbroms då blecken blir belastade på helt fel håll, är plattan då inte 100% centrerad tvingas den kanske samtidigt åt ett håll vilket knäcker blecken.
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
har du styrstiften till växellådan på båda sidorna? Drar du lådan ordentligt?
jag har tagit sönder en 618 tryckplatta pga att växellådan inte var dragen tillräckligt hårt 2008 då med att ena fjäderbläcket gick av sådär.
Sen har jag haft supermycket effekt på 765 och där gått de att gå av i gjutjärnsörona som bläcken sitter i.. Misstänks då att det börjar småslira med allt pulver och då uppstår vibrationer som knäcker tryckplattorna..
Jag har dock alltid balanserat mina grejer men lite pga att jag alltid svarvat lite på svänghjulen samtidigt för bättre inspänningstryck eller på andra sidan för att slippa modifiera m50 tråg med ett m20 svänghjul..
jag har tagit sönder en 618 tryckplatta pga att växellådan inte var dragen tillräckligt hårt 2008 då med att ena fjäderbläcket gick av sådär.
Sen har jag haft supermycket effekt på 765 och där gått de att gå av i gjutjärnsörona som bläcken sitter i.. Misstänks då att det börjar småslira med allt pulver och då uppstår vibrationer som knäcker tryckplattorna..
Jag har dock alltid balanserat mina grejer men lite pga att jag alltid svarvat lite på svänghjulen samtidigt för bättre inspänningstryck eller på andra sidan för att slippa modifiera m50 tråg med ett m20 svänghjul..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
-
- Posts: 334
- Joined: 08 Dec 2010, 10:13
- Location: Kungsör
Re: 618 tryckplatta som brustit *Bilder*
Styrstiften sitter kvar! Lådan sitter dragen rätt hårt den med. Kanske var ett måndagsexemplar ändå...r.ivars wrote:har du styrstiften till växellådan på båda sidorna? Drar du lådan ordentligt?
jag har tagit sönder en 618 tryckplatta pga att växellådan inte var dragen tillräckligt hårt 2008 då med att ena fjäderbläcket gick av sådär.
Sen har jag haft supermycket effekt på 765 och där gått de att gå av i gjutjärnsörona som bläcken sitter i.. Misstänks då att det börjar småslira med allt pulver och då uppstår vibrationer som knäcker tryckplattorna..
Jag har dock alltid balanserat mina grejer men lite pga att jag alltid svarvat lite på svänghjulen samtidigt för bättre inspänningstryck eller på andra sidan för att slippa modifiera m50 tråg med ett m20 svänghjul..
Har som sagt monterat en ny nu och den fungerar kanon än så länge i alla fall. Kör ju inte med sån extrem effekt som dig direkt så det borde ju hålla
Mvh Kim
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Kim Norgren
076-0175311