Page 3 of 3
Posted: 23 Dec 2005, 14:50
by sniffer-
M3JONAS wrote:Sniffer: Vad är relativt hög tändning?
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...
Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.
Jag snackade sugmotor och inget överladdat nu. Försökte bara göra en vettig jämförelse att om du kan ha 16 i komp på en sugis så kan man ladda på bra mycket med 10:1/10.5:1 på en turbobil utan problem! Och de dära med tändning. Allt över 16-18 i en turbobil tycker jag är HÖG tändkurva.. Min tändkura är dessutom låst och styrd av varvtalet och inte av laddtrycket..
Posted: 23 Dec 2005, 16:44
by knotan
finns lite intresanta trådar på etanol.nu om e85 konverterade diselblock.
nån som vet vad kompet ligger på i ett gammalt diselblock
dislarna har "relativt" högt komp å är stabilt byggda, därför tål dem dem cylindertryck å pumpar bra
där talas det om turbomotorer med uppemot 15:1 å tändkurvor liknande dem för hyffsade bensinmotorer.
men vad vet jag,
rimligen borde dem på etanolforumet vet lika mycket om e85 som folket här inne kan bmw.
Posted: 23 Dec 2005, 16:50
by knotan
M3JONAS wrote:Sniffer: Vad är relativt hög tändning?
Jag körde min gamla sugmotor med 12:1 i komp på rullande landsväg och testade tändlägen mm. 26 grader var då vad som funkade utan att spika på bf98. Låter skumt att det då dessutom ska gå att ladda på med massa laddtryck utan att det spikar...
Att åka e85 med 16:1 i komp låter märkligt om man dessutom överladdar. Det kompressionsförhållandet är ungefär vad Prostockbilarna har med racesoppa och sugmotor.
vanligen så sjunker tempen i motorn markant under drift med e85,
ofta så tydligt att man ser att nålen på orginalmätaren inte går lika högt som man är van vid.
min gick så pass svalt att jag hade problem att få den till "rätt" arbetstemp, fick lösta det genom att sätta dit en sk. "vintertermostat" för å få den att öppna senare.
plus att iom att e85 har lägre energiinnehåll så måste man feta på med mer sås, dvs det tar längre tid å förbränna hela blandningen i motorn, därav att man ställer tändningen tidigare=man får en "längre" förbränningstid
Posted: 06 Apr 2008, 13:50
by Micke
Nya tider nya erfarenheter
Lyfter en gammal tråd med att ställa en fråga till den samlade expertisen: Vilket komp.förhållande rekommenderas för en motor på E85 med 4-ventilsteknik och maximalt ca 1.5 bar laddtryck?
Posted: 06 Apr 2008, 17:04
by knotan
Micke wrote:Nya tider nya erfarenheter
Lyfter en gammal tråd med att ställa en fråga till den samlade expertisen: Vilket komp.förhållande rekommenderas för en motor på E85 med 4-ventilsteknik och maximalt ca 1.5 bar laddtryck?
upp till runt 9:1 ska vara helt lungt om inte topp/förbränningsrum i sej är väldigt spikbenägna...
Posted: 06 Apr 2008, 20:59
by Thörn
BSR har ju gjort om en av Saabs TDI motorer till etanoldrift, gissar att dom behållit dieselmotorns höga komp...
Den drog ungefär lika lite som dieseln efter det fast de var tvugna att köra den på 95%etanol, blir ju dyrt att handla T-röd så fort man skall tanka
Posted: 06 Apr 2008, 22:02
by Insanity
Ska komma e95 som är just för hög kompade motorer typ dieslar..
Det lär även passa fint i bmw 6:a med högt komp å en jäkla massa laddtryck..
Posted: 07 Apr 2008, 11:13
by Thörn
varför kan dom inte fixa e100 i pumparna direkt för
Har för mig att det är rätt knepigt att få upp mer än typ 95% med vanliga processer. Tex läkarsprit är ju 96%
Posted: 07 Apr 2008, 11:27
by JohanE
Jo, fast E100 skulle isåfall vara 96-procentig etanol men det skulle inte funka för då skulle det helt plötsligt bli en helt ny kundkrets runt de pumparna och parkerna skulle bli av med både bänkar och invånare.
De måste ha i denatureringsmedel och diverse tillsatser så E95 är nog det renaste etanol man kan komma till.
Re: Komp. förhållande för E85?
Posted: 09 Aug 2015, 19:16
by mbfidde
har hänt lite sen första inlägget i denna tråden va?