Page 3 of 21

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 16 Jul 2011, 22:20
by Bäckis
Märka vad? Finns utämrkta nollmarkeringar på allt och de har inget med kedjan att göra. Bara riv!

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 17 Jul 2011, 09:12
by Bonnturbo
Bäckis wrote:Märka vad? Finns utämrkta nollmarkeringar på allt och de har inget med kedjan att göra. Bara riv!
bra svar Bäckis! Tack
inte som att skruva nissan s14 där de fan inte fins nått!


då åker jag te verkstan nu å fortsätter :)

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 17 Jul 2011, 16:20
by Bonnturbo
Image
Image
dagens jobb

blocket och topplock åker på lack i morgon.....

toppen åker till Tårsong på tisdag va sprucken mellan 4 ventiler på insug men som de verkar ska de inte gö nått?

MVH

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 17 Jul 2011, 18:13
by HD91
Oj, den gamla lever! Har rattat bilen ett antal mil (ej ägt, bara kört och skruvat med den). Var inte i något imponerande skick då, men kanske blivit bättre.
Som turbo-objekt lär den duga gott, så man får önska lycka till :)

Färgen är BMW Individual "Lila-metallic", färgkod BASF 403-XX om jag minns rätt nu (står i länken där annars om man kollar under M5 3,8). Men den här är INTE lackad så från fabrik. Den började sitt liv som Calypsoröd (finns kvar på nån bult där tror jag), men blev omlackerad i Tyskland. Jag tog ut en del historik på den åt den dåvarande ägaren. Var nåt vajsing med chassinumret minns jag och mätarställningen var ju högst osäker. Men det lär spela mindre roll i dagsläget.

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 17 Jul 2011, 18:25
by Bonnturbo
HD91 wrote:Oj, den gamla lever! Har rattat bilen ett antal mil (ej ägt, bara kört och skruvat med den). Var inte i något imponerande skick då, men kanske blivit bättre.
Som turbo-objekt lär den duga gott, så man får önska lycka till :)

Färgen är BMW Individual "Lila-metallic", färgkod BASF 403-XX om jag minns rätt nu (står i länken där annars om man kollar under M5 3,8). Men den här är INTE lackad så från fabrik. Den började sitt liv som Calypsoröd (finns kvar på nån bult där tror jag), men blev omlackerad i Tyskland. Jag tog ut en del historik på den åt den dåvarande ägaren. Var nåt vajsing med chassinumret minns jag och mätarställningen var ju högst osäker. Men det lär spela mindre roll i dagsläget.

Okey har du nå mer historik? Mätarställningen att skulle va rätt är omöjligt då kamperna styra etc va hemst sliten men annars tycker jag de verkar gaska okey. De jag hört är att nån på e34m5 klubben äkt den?

Mvh rw

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 17 Jul 2011, 18:26
by Bonnturbo
HD91 wrote:Oj, den gamla lever! Har rattat bilen ett antal mil (ej ägt, bara kört och skruvat med den). Var inte i något imponerande skick då, men kanske blivit bättre.
Som turbo-objekt lär den duga gott, så man får önska lycka till :)

Färgen är BMW Individual "Lila-metallic", färgkod BASF 403-XX om jag minns rätt nu (står i länken där annars om man kollar under M5 3,8). Men den här är INTE lackad så från fabrik. Den började sitt liv som Calypsoröd (finns kvar på nån bult där tror jag), men blev omlackerad i Tyskland. Jag tog ut en del historik på den åt den dåvarande ägaren. Var nåt vajsing med chassinumret minns jag och mätarställningen var ju högst osäker. Men det lär spela mindre roll i dagsläget.
Kamkedjestyrare mena jag :mrgreen:

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 18 Jul 2011, 07:01
by HD91
Bonnturbo wrote:
HD91 wrote:Oj, den gamla lever! Har rattat bilen ett antal mil (ej ägt, bara kört och skruvat med den). Var inte i något imponerande skick då, men kanske blivit bättre.
Som turbo-objekt lär den duga gott, så man får önska lycka till :)

Färgen är BMW Individual "Lila-metallic", färgkod BASF 403-XX om jag minns rätt nu (står i länken där annars om man kollar under M5 3,8). Men den här är INTE lackad så från fabrik. Den började sitt liv som Calypsoröd (finns kvar på nån bult där tror jag), men blev omlackerad i Tyskland. Jag tog ut en del historik på den åt den dåvarande ägaren. Var nåt vajsing med chassinumret minns jag och mätarställningen var ju högst osäker. Men det lär spela mindre roll i dagsläget.

Okey har du nå mer historik? Mätarställningen att skulle va rätt är omöjligt då kamperna styra etc va hemst sliten men annars tycker jag de verkar gaska okey. De jag hört är att nån på e34m5 klubben äkt den?

Mvh rw
Det stämmer, var en medlem som ägde den sist. Men han var inte värst aktiv. Före det gick den i Skara eller Mariestad och dessförinnan i Karlstadtrakten. Den importerades till Kalmar om jag minns korrekt och den hade då nån form av 19". Ska se om jag har några andra underlag kvar. Tog ut det tyska registreringsbeviset vet jag. Grejen med chassinumret var att den verkade vara bytt däruppe under vindrutan. Var en svart plåt med annan design på tecken och siffror än original. Plaketten nere vid expansionkärlet var dock original. Kan ju ha varit en ersättningskaross från BMW med nytillverkat nummer, men konstigt att man inte lackar över det då när allt annat målas. Det har nog någon gjort nu i alla fall. Jag hade lust att riva golvmattan och titta vad det var för färg under, men kom aldrig så långt.
Fanns gott om repor och småbucklor på karossen när den lämnade Karlstad, men ingen rost vad jag kunde se. Den är ommålad en gång till på höger bakskärm och då i en felaktig nyans.
Motorn kändes helt frisk när jag körde med bilen. Lät bra, rök inget och drog ingen olja. Bara trågpackningen läckte. Däremot var lådan kass när bilen kom till Sverige eller blev det tidigt efter importen. Man bytte låda vid 7500 mil på mätaren :) Det går ju att köra sönder på kort tid om man vill, men kändes skumt. Fanns noll dokumentation på bilen. Lådan som sitter i är säkert den som monterades då, en beg som enligt kvittot hade fått nya lager.
Bilen har en gång i tiden smackat en harpalt i 240 km/h. Därav den defekta fronten. Kollar man på torkfiltret ska det vara inböjt för det var där harskallen tog i. Han gick in genom dimljuset och resan tog stopp i främre delen av hjulhuset (fick bankas ut för det tog i hjulet efter smällen).
Det är vad jag kommer på nu. Ska kolla om jag har de tyska papperna kvar, om du vill ha dem.

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 18 Jul 2011, 18:04
by Bonnturbo
Tack för infon hd



Nu är toppen leveread för genomgång

Hoppas den är klar i slutet på veckan

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 18 Jul 2011, 19:23
by Bonnturbo
Vart Kan man köpa billiga kamkedjesläpor?


MVH

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 18 Jul 2011, 19:44
by HenrikF
På BMW.. :)

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 19 Jul 2011, 07:25
by mg
Fastna haren med skallen så det inte gick att snurra hjulet?=)
Han måste haft en sbf godkänd hjälm på sig :lol:

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 19 Jul 2011, 09:10
by Lukas.
mg wrote:Fastna haren med skallen så det inte gick att snurra hjulet?=)
Han måste haft en sbf godkänd hjälm på sig :lol:
Jag tror bara att det var ett irriterande skrapande ljud :lol:

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 20 Jul 2011, 16:36
by Bonnturbo
en stålhare helt enkelt....

sekt som fan denna vecka bara vänta på grejer topp från renovering och block från lack "suck"

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 25 Jul 2011, 18:27
by Bonnturbo
Image


nu är blocket grundat i alla fall

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 29 Jul 2011, 21:06
by Bonnturbo
Image
blocket lackat fan vart ruskit likt ppf färgen även om de inte va menat hoppas de är okey!


idag vart man ju ruskigt trött på sig själv! va ner till bäckis idag och hämta grejer så frågar han om blocket är bearbetat och klart redan öööö vadå? Ja borrat....! så då vart man ju en idiot igen har kolla på kartongen 100ggr och de står 94,0mm i borr hm är det de org "NEJ" suck nått man missat. så letat borrare hela eftermiddan men eftersom alla här är raggare så är dom fulla inått dike i rättvik denna helg Suck :shock:

men då vart de ju ledig helg och massa tröst pilsner....!


over and out...!

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 30 Jul 2011, 00:55
by ramberg
Bonnturbo wrote:...... men eftersom alla här är raggare så är dom fulla inått dike i rättvik denna helg Suck :shock:
Jaha därför inga jänkare var med på racet :D

Blir kul och se när du får fart sen! Lycka till!

Re: Wressel Sverige AB Bygger M5 turbo

Posted: 31 Jul 2011, 18:29
by Bonnturbo
i