Page 3 of 5
Posted: 20 Nov 2006, 05:25
by bjorasen
Bäckis wrote:Inga BMW original kolvar eller stakar är smidda, inte i någon modell.
Att dom håller bra är en annan femma. Stakarna brukar bli krokiga med höga effekter, men de går aldrig av vad vi upplevt.
Så kolvarna i 745:an är inte smidda dom heller?
Posted: 20 Nov 2006, 09:32
by Bmwandreas
Nix de är inte riktigt smidda, de är sintrade.
Posted: 20 Nov 2006, 18:10
by Overcharged
eh? vad är sintrade
någon halv mix av gjutet och smitt eller? hehe
Posted: 21 Nov 2006, 15:25
by Johnny H
Bäckis wrote:Inga BMW original kolvar eller stakar är smidda, inte i någon modell.
Att dom håller bra är en annan femma. Stakarna brukar bli krokiga med höga effekter, men de går aldrig av vad vi upplevt.
Detta stämmer ju inte.
BMW har smidda stakar i sina motorer, iaf i en modell, nämligen M52USB30, och sannolikt även i fler motorer.
http://www.bmw-m.net/techdata/95m3.htm
Posted: 21 Nov 2006, 15:31
by Bmwandreas
Dom är också sintrade.
Inte frästa ur ett smitt ämne...
Posted: 21 Nov 2006, 16:14
by ///Peter
Sintring är när man kallpressar ett pulvermaterial under mycket högt tryck till given form till skillnad mot smidda kolvar som formas ur ett homogent råämne.
Sintring används för att det (i teorin iaf) ger högre hållbarhet jämfört med gjutna material och är samtidigt mycket billigare samt mindre tidskrävande i tillverkningen än smidda produkter.
Kolvar ur BMW´s sortiment som är sintrade är bla:
745 kolvarna m102, m106 (e23)
M5 S38 (e34)
M3 S14 (e30)
M3 S50 (e36)
Som nämdes gör sintring i teorin en hållbar kolv vilket verkar stämma in på 745 kolvarna, däremot trots samma tillverkningsmetod är S38 kolvarna mycket mycket sämre.
Posted: 21 Nov 2006, 17:37
by Johnny H
Bmwandreas wrote:Dom är också sintrade.
Inte frästa ur ett smitt ämne...
Menar du stakarna så säger BMW själva att dom är smidda.
Kolla länken jag bifogade, där står det tydligt att dom är smidda.
Posted: 21 Nov 2006, 19:34
by Bmwandreas
Jo men dom måste mena något annat.
Dom är gjutna/sintrade. Samma sak med 745 kolvarna...
Posted: 21 Nov 2006, 21:03
by Johnny H
Bmwandreas wrote:Jo men dom måste mena något annat.
Dom är gjutna/sintrade. Samma sak med 745 kolvarna...
Kolvarna, ja...men stakarna är iaf smidda.
Posted: 21 Nov 2006, 22:22
by Bäckis
I såna fall har dom en slät schysst yta och är uppenbart frästa? Alla andra BMW motorer(utom 540 V8 som istället är en tunn men troligtvis smidd) har grynig gjuten yta utan tillstymmelse till att vara frästa ur ett stycke.
Posted: 23 Nov 2006, 21:44
by björn
hur är det med smidda stakar, viker dom sig eller går dom av?
Posted: 23 Nov 2006, 21:48
by Bmwandreas
Bra fråga, har aldrig sett nån som förstört en smidd H-profil.
Posted: 24 Nov 2006, 15:31
by Kim Frederiksen
är det största problemet inte att få lagerne i maskinen till å hålla??
på egnelska för att inge ska misfatta!
Isn't the biggest problem, getting the big end bearings to last?
Posted: 24 Nov 2006, 15:51
by Bmwandreas
Inga problem... Har aldrig haft problem med lager.
Posted: 28 Nov 2006, 17:27
by Kim Frederiksen
okay!! var andars mitt största bekymer!!
dom var the weakest link på min AE86'a me Japansk kompressor maskin i !
Posted: 28 Nov 2006, 21:01
by Bmwandreas
Superpris på beställning av Eagle stakarna innan Nyår.
1000kr st!!!!!!!
Posted: 28 Nov 2006, 21:11
by Fear This
vafan kan de inte finnas till s50 för
blir fan tårögd när de e såna kalaspriser..