Så kolvarna i 745:an är inte smidda dom heller?Bäckis wrote:Inga BMW original kolvar eller stakar är smidda, inte i någon modell.
Att dom håller bra är en annan femma. Stakarna brukar bli krokiga med höga effekter, men de går aldrig av vad vi upplevt.
Eagle stakarna.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Detta stämmer ju inte.Bäckis wrote:Inga BMW original kolvar eller stakar är smidda, inte i någon modell.
Att dom håller bra är en annan femma. Stakarna brukar bli krokiga med höga effekter, men de går aldrig av vad vi upplevt.
BMW har smidda stakar i sina motorer, iaf i en modell, nämligen M52USB30, och sannolikt även i fler motorer.
http://www.bmw-m.net/techdata/95m3.htm
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Sintring är när man kallpressar ett pulvermaterial under mycket högt tryck till given form till skillnad mot smidda kolvar som formas ur ett homogent råämne.
Sintring används för att det (i teorin iaf) ger högre hållbarhet jämfört med gjutna material och är samtidigt mycket billigare samt mindre tidskrävande i tillverkningen än smidda produkter.
Kolvar ur BMW´s sortiment som är sintrade är bla:
745 kolvarna m102, m106 (e23)
M5 S38 (e34)
M3 S14 (e30)
M3 S50 (e36)
Som nämdes gör sintring i teorin en hållbar kolv vilket verkar stämma in på 745 kolvarna, däremot trots samma tillverkningsmetod är S38 kolvarna mycket mycket sämre.
Sintring används för att det (i teorin iaf) ger högre hållbarhet jämfört med gjutna material och är samtidigt mycket billigare samt mindre tidskrävande i tillverkningen än smidda produkter.
Kolvar ur BMW´s sortiment som är sintrade är bla:
745 kolvarna m102, m106 (e23)
M5 S38 (e34)
M3 S14 (e30)
M3 S50 (e36)
Som nämdes gör sintring i teorin en hållbar kolv vilket verkar stämma in på 745 kolvarna, däremot trots samma tillverkningsmetod är S38 kolvarna mycket mycket sämre.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
är det största problemet inte att få lagerne i maskinen till å hålla??
på egnelska för att inge ska misfatta!
Isn't the biggest problem, getting the big end bearings to last?
på egnelska för att inge ska misfatta!
Isn't the biggest problem, getting the big end bearings to last?
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
okay!! var andars mitt största bekymer!!
dom var the weakest link på min AE86'a me Japansk kompressor maskin i !
dom var the weakest link på min AE86'a me Japansk kompressor maskin i !
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta