Page 3 of 12
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 11 Apr 2011, 22:32
by Blöjan
Casy wrote:är de bättre hållbarhet i M52-kolvarna än M50iv? Skiljer det mycket vikt sinsemellan?
Hållbarheten kan jag inte svara på men jag använder m52kolvarna pga kompet, Blir ett lägre komp med m52.
Svårt att se men de skiljer sig några mm ifrån kolvbulten till "toppen". Har fortfarande inte bestämt mig än om de blir bf lr e85.
Använder jag m50 kolvarna så är jag lite lite skraj att de inte kommer att fungera alls iomed att jag bytte vev till 2,8, Tror kanske de är så att kolvarna bottnar i toppen? Rätta mig om jag har fel.
Båda kolvarna är lätta men om man kikar rent på godset så BÖR m52 kolvarna vara lättare. Stakarna som du ser är mycket lättare och klenare.
Hoppas bara någon ger mig ett skambud för kolvarna så nån får användning för dem iomed att det sitter sproilans nya ringar..
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 11 Apr 2011, 22:51
by Casy
Jo du måste använda M52-kolvarna, annars går de inte
De blir väl 10,2:1 i kompförhållande om jag tänker rätt? Du har inte lust att väga kolvarna?
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 11 Apr 2011, 22:58
by Lukas.
Det skulle vara intressant att veta skillnaden på kolvtakens tjocklek m50iv - m52
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 12 Apr 2011, 20:19
by Blöjan
Casy wrote:Jo du måste använda M52-kolvarna, annars går de inte
De blir väl 10,2:1 i kompförhållande om jag tänker rätt? Du har inte lust att väga kolvarna?
Har tyävrr ingen tillgång till någon sån sjysst våg.
Kan se om jag kan ta lite mått istället Hade vart sjysst med ett cad program för det..
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 17 Apr 2011, 01:01
by Blöjan
Mycket problem med moment och åtdragningsföljd men äntligen efter massa sökande och beställningar av böcker så är bottendelen ihopklappad!
Kolvar ifrån m52b28V och stakar ifrån m50b25IV
Bonusbild på 765:an och 4 pökade sintern
Och nu på söndag så kanke kanske de blir en sväng till Avesta
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 18 Apr 2011, 18:22
by Blöjan
Dåligt tryck i tråden ffs!
Får visa lite mer bilder då
Var iaf iväg till gubbarna Ppf och störde Bäckis på hans enda lediga dag
Blev en 320d E46 låda i bakluckan som förhoppningsvis skall fungera felfritt med montering och körning.
Liten extrabild på turbon som jag fortfarande försöker lista ut vad den har för storlek på avgashuset..
Mått: In 67 Ut:67 Avgas ar 81 utblås luft ar 75
Fläns 7,5 x 8 cc
Fråga om mina arp bultar.. Är detta gamla modellen?
Hann inte med så mkt mer mecka på söndagen utan fick nöja mig med att städa lite och byta den bakre packboxen
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 01 May 2011, 22:14
by Blöjan
Idag så blev nästan motorn klar.. Saknas termostat, rem och ett sjysst oljetråg..
Motorn fick sig också en ny o fin vattenpump såklart så man slipper haveri med de skiten.
Bara oljetråget som jag har lite problem med att hitta ett sjysst :/
Angående tändspolarna... Fick med två olika sorter.. Jag använde den till vänster och i senare skede skall även den bytas ut men vill gärna testa mig fram lite först. Men vad kommer den högra ifrån?
Eftersom jag fick lite tid över så började jag riva lite i bilen.. Hade råkat slita av en anslutning till värmepaketet sist jag slet ur motorn så de var bara o riva för att få ut skiten...
Snacka om stök och en jävla oreda!!
Rev ur allt och satte tillbaka allt förutom värmepaketet.... Blir nog en elfläkt istället
Fortstatte mig bakåt i bagaget och städade ut mattan som vägde BLY pga all fukt så hade den även fått sig hår och blivit väldigt illaluktade! Har vart flera liter fukt i fuktslukarna men spelar tydligen ingen roll.. Bara skit nu i bagaget..
Fick inte ens loss reservhjulet för att de hade rostat så jäkligt!
Nu i veckan så tänkte jag väl försöka få tag på oljetråget och börja smida på ett grenrör
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 01 May 2011, 22:48
by Kristian H. Foss
Motoren ser bra ut! Men har for meg at E36 M50 motorfester er beste løsning, hvilke fester sitter på din motor?
Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 01 May 2011, 22:49
by Mr EmCom
Kul jag går i samma planer (som tydligen många andra)
Är det nån speciell anledning till lådvalet? Eller är det bara den som passar till bilen/kardan?
Ser fram emot uppdatering
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 02 May 2011, 14:56
by Casy
snyggt byggt blöjan
vad blir effekten nudå, törs du gå närmare 500whp med stakarna? Och en sak jag undra över, ligger kolvarna precis i höjd med blockets planyta? Jag ska själv köra med dieselvev därav undran..
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 02 May 2011, 20:19
by Blöjan
Casy wrote:snyggt byggt blöjan
vad blir effekten nudå, törs du gå närmare 500whp med stakarna? Och en sak jag undra över, ligger kolvarna precis i höjd med blockets planyta? Jag ska själv köra med dieselvev därav undran..
Tackar
Kolvarna hamnade yttepytte nedanför blockets kant i öd.
Effekt vette fan vart den hamnar, prioriterar hållbarhet men ska fan kunna dörna loss ordentligt på trean iaf
Mr EmCom wrote:Kul jag går i samma planer (som tydligen många andra)
Är det nån speciell anledning till lådvalet? Eller är det bara den som passar till bilen/kardan?
Ser fram emot uppdatering
Nä lådan ska hålla för en del mos och jag orkade inte med en massa tjafs med diverse fraktföretag osv så gjorde det lätt för mig och åkte te Ppf. Är ju värt en extra tusenlapp för att slippa krångel och veta exakt vad man får.
Kristian H. Foss wrote:Motoren ser bra ut! Men har for meg at E36 M50 motorfester er beste løsning, hvilke fester sitter på din motor?
Jag har e34 fästena men får se hur de passar annars blir de väl o smida egna kanske.
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 02 May 2011, 20:22
by Kristian H. Foss
Ok, jeg har hittat et liknande projekt på et US forum, virker som at han har hittat en bra løsning på mange ting.
http://www.mye28.com/viewtopic.php?t=63813
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 02 May 2011, 22:31
by Mr EmCom
Shit, Skulle bmw byggt s50 turbo i e28 hade det förmodligen sett ut precis sådär
Sjukt snyggt bygge!
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 03 May 2011, 18:20
by Blöjan
M50 i e28:an har jag tänkt i några år nu men förstod att flera skulle få idén
Och nu verkar de ju nästan hagla av folk som byggt.
Vet ett bygge med en 3,2l m50 i en m535:a
S50 har vart i tankarna också men svårt o få tag på en frisk motor som INTE behöver renoveras med nya lager osv.
Siktar ju just nu på att ens få bilen o rulla detta år.
Beställde lite småsaker igår iaf
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 03 May 2011, 19:02
by Stianlokkeberg
Hvor mye er det du har tenkt til å kjøre i kompresjon, å i turbotrykk?
Ser bra ut!
Mener jeg leste at du skulle kjøre PnP-styrsystem til M50en. Hva slags sprut skal du kjøre? ikke minst pris? Hater el selv nemlig..
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 03 May 2011, 19:27
by Blöjan
Stianlokkeberg wrote:Hvor mye er det du har tenkt til å kjøre i kompresjon, å i turbotrykk?
Ser bra ut!
Mener jeg leste at du skulle kjøre PnP-styrsystem til M50en. Hva slags sprut skal du kjøre? ikke minst pris? Hater el selv nemlig..
kompet hamnar väl runt 10,2:1? och laddtryck kanske strax vid 1,1-1,2? Det hänger helt på hur hållbart de ska vara
Just nu siktar jag på Vipec och hoppas att de blir så. Jag får leja det arbetet då jag inte ens har orken att koppla in en bilradio
Re: Blöjans Bmw 528 turbo!
Posted: 03 May 2011, 20:40
by Stianlokkeberg
pampers_38 wrote:Stianlokkeberg wrote:Hvor mye er det du har tenkt til å kjøre i kompresjon, å i turbotrykk?
Ser bra ut!
Mener jeg leste at du skulle kjøre PnP-styrsystem til M50en. Hva slags sprut skal du kjøre? ikke minst pris? Hater el selv nemlig..
kompet hamnar väl runt 10,2:1? och laddtryck kanske strax vid 1,1-1,2? Det hänger helt på hur hållbart de ska vara
Just nu siktar jag på Vipec och hoppas att de blir så. Jag får leja det arbetet då jag inte ens har orken att koppla in en bilradio
Ah, ok! Har du noe effekt mål du sikter på? Med PT67 og 1bar på 2,8l M50 så blir det vel greit over 400rwhp?
Vet du pris på Vipec? står lite på ppf webshop minns jeg.