S2 vad ska man titta efter?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Silverboy

Post by Silverboy »

Når det gjelder rust så sjekk nøye i skarven mellom bakskjerm og bakplåt, ned under fanger. samt i overgang mellom framstøtfanger og skjerm. Fangeren sliter lakken = rost..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Turbo Tarzan

Post by Turbo Tarzan »

Hollizini wrote:För att förtydliga, det är inte drevet det är fel på, det är kilen som är kass på originaldreven då de satt ingjutna i drevet men på senare tid har det kommit drev med lös kil, och det är dom som är att föredra då kilen är i stål istället för gjuten.

Nu vill inte jag komma och slå någon på fingrarna, men med facit i handen är det momentet på bulten som håller drevet som är för klent tilltaget. Med tiden rör sig drevet och den ingjutna kilen snäpps av.
Jämför med 5cyl dieselmotorn som har samma drev fast ca 30mm längre bult och herrejösses-moment. Man kan använda diesel-bulten och dra med tillhörande moment, men då får man bryta loss bulten med grävmaskin när man ska göra service!! Därför byter man till ståldrev och kör på original-bult och moment + gänglåsning.

Är ju dock ett plus i kanten för VAG att dom börjat sälja gjut-drev med lös kil. Det var inte en dag för sent. Riktigt bra pris också!!
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)

Är turbo en sjukdom!!??
Wiell

Post by Wiell »

Turbo Tarzan wrote:
Hollizini wrote:För att förtydliga, det är inte drevet det är fel på, det är kilen som är kass på originaldreven då de satt ingjutna i drevet men på senare tid har det kommit drev med lös kil, och det är dom som är att föredra då kilen är i stål istället för gjuten.

Nu vill inte jag komma och slå någon på fingrarna, men med facit i handen är det momentet på bulten som håller drevet som är för klent tilltaget. Med tiden rör sig drevet och den ingjutna kilen snäpps av.
Jämför med 5cyl dieselmotorn som har samma drev fast ca 30mm längre bult och herrejösses-moment. Man kan använda diesel-bulten och dra med tillhörande moment, men då får man bryta loss bulten med grävmaskin när man ska göra service!! Därför byter man till ståldrev och kör på original-bult och moment + gänglåsning.

Är ju dock ett plus i kanten för VAG att dom börjat sälja gjut-drev med lös kil. Det var inte en dag för sent. Riktigt bra pris också!!

drar min bult på s2:an med 450nm med kopparpasta. min motorbyggare har sagt till mig att inte använda gänglåsning, får inte rätt moment.
sen finns det en bricka som inte så många verka veta om som ska sitta mellan remskiva och vevaxel. den är diamant belagd. bettar som fan då.
min bil har gått 2 somrar med detta nu.

men orginal dreven, den gamla modellen är skräp. hur hårt ska man dra diesel bulten då?
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Wiell wrote:
Turbo Tarzan wrote:

drar min bult på s2:an med 450nm med kopparpasta. min motorbyggare har sagt till mig att inte använda gänglåsning, får inte rätt moment.
sen finns det en bricka som inte så många verka veta om som ska sitta mellan remskiva och vevaxel. den är diamant belagd. bettar som fan då.
min bil har gått 2 somrar med detta nu.

men orginal dreven, den gamla modellen är skräp. hur hårt ska man dra diesel bulten då?

450Nm lär räcka gott och väl, även med diesel bulten.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Turbo Tarzan

Post by Turbo Tarzan »

Vevaxelbulten till både bensin och diesel dras tydligen med samma moment idag. Detta har diskuterats fram och tillbaks länge nu men det verkar som alla enats. 450NM eller 200NM+180grader.
Brickan som Wiell nämner måste vara med och gänglåsning används som sista livrem. Det ska inte påverka momentet och är rekomenderat att användas av VAG. Jag vågade fasen inte chansa iaf!!
:shock:

Hoppas trådskaparen hittat/hittar en fin S2. Vi vill se bilder och en stooor byggtråd här på PPF!!
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)

Är turbo en sjukdom!!??
aelget

Post by aelget »

Turbo Tarzan wrote:Vevaxelbulten till både bensin och diesel dras tydligen med samma moment idag. Detta har diskuterats fram och tillbaks länge nu men det verkar som alla enats. 450NM eller 200NM+180grader.
Brickan som Wiell nämner måste vara med och gänglåsning används som sista livrem. Det ska inte påverka momentet och är rekomenderat att användas av VAG. Jag vågade fasen inte chansa iaf!!
:shock:

Hoppas trådskaparen hittat/hittar en fin S2. Vi vill se bilder och en stooor byggtråd här på PPF!!

Jag har eventuellt hittat rätt bil, fattas bara att åka och titta och klämma och känna på den!. :)

Byggtråd kommer definitivt upp här när det börjar bli dags för det ! ;)

Mvh
Jonas R.
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Vevaxelbulten satt väl med gänglåsning original också, såg så ut på min iallafall!

Edit, denhär brickan, finns att köpa ny hos VAG eller? Annars är jag fucked för hittade inte min, har bytt bult men skulle vara skönt med ny bricka också!

TIG svetsare.
Audi S/RS
Pyrro

Post by Pyrro »

Min S4 (AAN) har gått 9000 problemfria mil med runt 380hk (uppskattade)

Har en till motor liggandes som ska få runt 600hk, kommer köra den med smidda stakar och originalkolvar, omgjord 7A topp.

Dock är problemet att han jag köpte den motorn av har svarvat av originalkolvarna 2mm, det känns lite väl häftigt, så om någon vet av någon som har en sats med kolvar liggandes så tveka inte att höra av er.

Eller om någon vet om man kan köra med kolvar som är svarvade 2mm.
Motorn kommer inte att vara brydd för högt laddtryck.

Just nu går bilen som brukis, men kommer sedan enbart att bli enbart leksak.
UR-S4
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Pyrro wrote:Min S4 (AAN) har gått 9000 problemfria mil med runt 380hk (uppskattade)

Har en till motor liggandes som ska få runt 600hk, kommer köra den med smidda stakar och originalkolvar, omgjord 7A topp.

Dock är problemet att han jag köpte den motorn av har svarvat av originalkolvarna 2mm, det känns lite väl häftigt, så om någon vet av någon som har en sats med kolvar liggandes så tveka inte att höra av er.

Eller om någon vet om man kan köra med kolvar som är svarvade 2mm.
Motorn kommer inte att vara brydd för högt laddtryck.

Just nu går bilen som brukis, men kommer sedan enbart att bli enbart leksak.

2mm över hela kolvtaket? Byt isåfall! Kolvarna är som klenast 6mm på kolvtaket och 4mm känns tunt vid höga laddtryck.

TIG svetsare.
Audi S/RS
Pyrro

Post by Pyrro »

Jo. 2mm rakt över.
Han ville kompsänka, och nog har han lyckats med det.
UR-S4
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Pyrro wrote:Jo. 2mm rakt över.

Haha, ja det verkar som det!

Visar 7,5 på bilden men man ser hur tunt det är i centrum, där mätte jag det till 6mm:
Image

TIG svetsare.
Audi S/RS
aelget

Post by aelget »

Pyrro wrote:Jo. 2mm rakt över.

Hahaha, fy fan!

Varför inte köpa en tjockare topp packning eller vad som helst ?! ;P
Pyrro

Post by Pyrro »

Ja om jag det visste.

Fick med 2 ARP till toppen också :)
UR-S4
otto_karlsson

Post by otto_karlsson »

Kan bara rekommendera S2.
Har haft min nu sen i sommras och är mer än bara nöjd, fina maskiner och som helgalvade så rost uppkommer inte så lätt, ändas lackssläpp.

Sen som alla andra säger så är det ju en fin motor att bygga vidare på, håller för mycket orginal.
Men bromsar är sjukt underdim orginal, så det var det första jag bytta.
behöver inte byta till brembo eller liknade, slitsade skivor+ värre belägg räcker gott.

bunusbild på bilen.
Image
Otto karlsson
Audi s2 avant.
Otto_karlsson@hotmail.com
Pyrro

Post by Pyrro »

Själv har jag fått den stora äran att ha en bil med UFO bromsarna :D
UR-S4
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

otto_karlsson wrote:Kan bara rekommendera S2.
Har haft min nu sen i sommras och är mer än bara nöjd, fina maskiner och som helgalvade så rost uppkommer inte så lätt, ändas lackssläpp.

Sen som alla andra säger så är det ju en fin motor att bygga vidare på, håller för mycket orginal.
Men bromsar är sjukt underdim orginal, så det var det första jag bytta.
behöver inte byta till brembo eller liknade, slitsade skivor+ värre belägg räcker gott.

bunusbild på bilen.
[img]http://www1.garaget.org/archive/48/47631/211724/211724-2230392.jpg[img]

Fruktansvärt rå S2a. :)

Pyrro wrote:Själv har jag fått den stora äran att ha en bil med UFO bromsarna :D

Spydde precis lite. :evil: :lol:

Uppdaterade bort mina, ungefär det första jag gjorde, bild:
Image

TIG svetsare.
Audi S/RS
Pyrro

Post by Pyrro »

Jo. De ska väck så fort som möjligt. dock utan arbete nu. Så det får vänta. Antar att det blir S6 ben.
UR-S4
Post Reply