Hus tråden, Uppvärmning mm.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
+1Dawe_A wrote:Bergvärme <3
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
måste bara visa brorsans hus på hemnet nu. Är grymmt imapd av hans arbete med det huset då han gjort i praktiken allt själv utom kanske bergvärme borrning och sånt. Det är typ totalrenoverat med bergvärme och har ruskigt låg energiförbrukning (tillägsisolerat + 3 glas mm)
ritningarna stämmer inte riktigt dock då det är fler fönster, andra golv.
http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectVi ... rer=hemnet
ritningarna stämmer inte riktigt dock då det är fler fönster, andra golv.
http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectVi ... rer=hemnet
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
102kvm en och en halvplansvilla.
Tilläggsisolerad bra på dom flesta ställen. Är ett par väggar som jag hade tänkt att isolera mer dock.
Luftvärmepump och gamla el-element som komplement när det behövs.
Garage på 45kvm med ett par el-element som ser till att det håller 10 grader på vintern.
18-20 grader inne.
Bundet pris på 55 öre.
Har som mest haft 3000kr/mån i elräkning när det var riktigt kallt.
I sommras låg jag som lägst på 200kr/mån. Och det är ju inkl. hushållsel också då förstås.
Håller på att renovera badrummet och hallen just nu. Blir gjutet golv med klinker och vattenburen värme.
Jag är helt klart nöjd med elräkningarna trotts att alla element är sunkiga. Men har väl ändå som långsiktig plan att konvertera helt till vattenburet och nån värmekälla som man eldar. För elpriserna lär ju knappast sjunka om man säger så.
Skoj med hus btw när man kan hålla på att pyssla och renovera.
Tilläggsisolerad bra på dom flesta ställen. Är ett par väggar som jag hade tänkt att isolera mer dock.
Luftvärmepump och gamla el-element som komplement när det behövs.
Garage på 45kvm med ett par el-element som ser till att det håller 10 grader på vintern.
18-20 grader inne.
Bundet pris på 55 öre.
Har som mest haft 3000kr/mån i elräkning när det var riktigt kallt.
I sommras låg jag som lägst på 200kr/mån. Och det är ju inkl. hushållsel också då förstås.
Håller på att renovera badrummet och hallen just nu. Blir gjutet golv med klinker och vattenburen värme.
Jag är helt klart nöjd med elräkningarna trotts att alla element är sunkiga. Men har väl ändå som långsiktig plan att konvertera helt till vattenburet och nån värmekälla som man eldar. För elpriserna lär ju knappast sjunka om man säger så.
Skoj med hus btw när man kan hålla på att pyssla och renovera.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
1 och en halv plansvilla på c:a 100m2
Luft vatten + en luft luft i tillägg.
Har dock bara kört luft vatten nu i det senaste.
Taskigt isolerat hus med tretex och gamla fönster.
December elen hamnade på c:a 4500 + nätavgift vilket jag tycker är lite saftigt. Har dock rörligt elpris. Så kostnaderna är mycket låga under lite varmare perioder. Skorstenen som är utdömd ska även fixas så man kan elda som fan nästa år
Tanken är att byta alla fönster på nedervåningen i år att börja med. Drar svinkallt igenom dem.
Luft vatten + en luft luft i tillägg.
Har dock bara kört luft vatten nu i det senaste.
Taskigt isolerat hus med tretex och gamla fönster.
December elen hamnade på c:a 4500 + nätavgift vilket jag tycker är lite saftigt. Har dock rörligt elpris. Så kostnaderna är mycket låga under lite varmare perioder. Skorstenen som är utdömd ska även fixas så man kan elda som fan nästa år
Tanken är att byta alla fönster på nedervåningen i år att börja med. Drar svinkallt igenom dem.
-
1½ plansvilla på 250kvm med nya 3-glas fönster och tilläggisolerat.
Bergvärme 190meter och en Ivt pump med acc tank bredvid.
Har en årsförbrukning på ca 14000kwh inkl. hushållsel på cirka 7000kwh, vi är 4 st i hushållet. Dyraste räkningen hittills i vinter var på 2203kr inkl. hushållsel.
Jag bor i norrland så varje dag ligger mellan -15 till -25
Jag kan verkligen rekomendera bergvärme. Det är den absolut bästa investeringen jag har gjort på huset.
Eldade ved förut och hade en Baxi panna och en acctank på 2000L, gjorde av med cirka 35-40 kubik meter på ett år.
Bergvärme 190meter och en Ivt pump med acc tank bredvid.
Har en årsförbrukning på ca 14000kwh inkl. hushållsel på cirka 7000kwh, vi är 4 st i hushållet. Dyraste räkningen hittills i vinter var på 2203kr inkl. hushållsel.
Jag bor i norrland så varje dag ligger mellan -15 till -25
Jag kan verkligen rekomendera bergvärme. Det är den absolut bästa investeringen jag har gjort på huset.
Eldade ved förut och hade en Baxi panna och en acctank på 2000L, gjorde av med cirka 35-40 kubik meter på ett år.
Läser att många förespråkar bergvärme.
Själv installerade jag ny värme på gården 2009 och satt i valet att välja bergvärme eller luft/vatten.
Mtp de övriga renoveringar stället skall genomgå under några år framöver, valde jag till slut en CTC luft/vatten installation, eftersom investeringen slutade på ca. 1/3-del jmf med bergvärme. Nu så här ca 2 år efter är jag jättenöjd och fattar egentligen inte varför jag tvekade. För 1/3-del av investeringen jmf med bergvärme får man samma effekt och samma förbrukningskostnad, iaf för oss som bor (kommer att bo) söderöver i landet. VVS-kompisen som gjorde installationen påstår att kvalite'n beror mer på märke och att känna till vissa detaljer om årsmodeller och versioner, än skillnaden bergvärme/luft-vatten.
Inte menat för att vara negativ mot bergvärme, men om man funderar på att skaffa nytt tycker jag man skall titta på en luft/vatten lösning med.
Själv installerade jag ny värme på gården 2009 och satt i valet att välja bergvärme eller luft/vatten.
Mtp de övriga renoveringar stället skall genomgå under några år framöver, valde jag till slut en CTC luft/vatten installation, eftersom investeringen slutade på ca. 1/3-del jmf med bergvärme. Nu så här ca 2 år efter är jag jättenöjd och fattar egentligen inte varför jag tvekade. För 1/3-del av investeringen jmf med bergvärme får man samma effekt och samma förbrukningskostnad, iaf för oss som bor (kommer att bo) söderöver i landet. VVS-kompisen som gjorde installationen påstår att kvalite'n beror mer på märke och att känna till vissa detaljer om årsmodeller och versioner, än skillnaden bergvärme/luft-vatten.
Inte menat för att vara negativ mot bergvärme, men om man funderar på att skaffa nytt tycker jag man skall titta på en luft/vatten lösning med.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
1/2 plans kåk med källare, ca 80 kvadrat byggyta.
Hade en kombipanna när jag flyttade in, en rätt så ny sak, från mitten på 90-tale, (flyttade in -03) Var så nöjd, ända tills jag började elda... Tyckte man inte fick göra annat än att stoppa in ved, och det var kallt varje morgon ändå...
Efter lite efterforskning och en hel del funderingar byggde jag en egen panna.
Kör den mot tankar på tot 1700 liter. Eldar ca tre timmar innan de är uppe i 85-90 grader.
Eldar en gång om dagen under vintern, varannan dag om det är nollgradigt eller varmare...
Funderar på att komplettera med solvärme för att få varmvatten på sommaren...
Är riktigt nöjd med systemet.
Hade en kombipanna när jag flyttade in, en rätt så ny sak, från mitten på 90-tale, (flyttade in -03) Var så nöjd, ända tills jag började elda... Tyckte man inte fick göra annat än att stoppa in ved, och det var kallt varje morgon ändå...
Kör den mot tankar på tot 1700 liter. Eldar ca tre timmar innan de är uppe i 85-90 grader.
Eldar en gång om dagen under vintern, varannan dag om det är nollgradigt eller varmare...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Holm: körde du utan tankar först?
Är frusen av mig och håller runt 22 inne, eldar en gång/dygn ner till -15, sen två. TMW panna mot 1000 liter ack. Har 170kvm med dragigt golv pā halva nedervåningen men det ska avhjälpas i Mars.
Är frusen av mig och håller runt 22 inne, eldar en gång/dygn ner till -15, sen två. TMW panna mot 1000 liter ack. Har 170kvm med dragigt golv pā halva nedervåningen men det ska avhjälpas i Mars.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
hus från 18hundra vettefan, ca 100m2 har KÖKSPANNA och ett gäng element och troligtvis den äldsta luft luft VP som ännu är i drift. Har den på 18 grader och eldar för glatta livet i kökspannan så fort tillfälle ges. Har 25 grader när vi lägger oss och 20 när vi vaknar om det inte är cp kallt ute. Sen 18 när man kommer hem från jobbet om man inte orkar elda på morronen. Håller på och ska bygga riktigt panneri i längan utanför o kulverta in värme, förhoppningsvis ska det va klart till nästa vinter. Men eftersom jag är rörmokare och samtidigt en gniden jävel så samlar jag på mig erfoderliga pinaler i takt som de dyker upp till rätt pris (gratis) så det kan ta ett tag. Inte farligt dyrt men ganska obekvämt att elda i köket, blir skitigt fort så man får städa ofta och lite drygt med temperatursvajningar. Meeeen man ska inte klaga, man kunde ju haft direktverkande el.
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Nej, jag hade tankar då med... 1000 literBäckis wrote:Holm: körde du utan tankar först?
Men att ha tankar mot en kombipanna är idiotiskt...
När man eldar och får överskottsvärme från pannan pumpar man över den till tankarna.
När det sedan brunnit ut måste man pumpa tillbaka det varma vattnet för att kunna använda det. I kombipannorna sitter oftast vv-beredaren i pannan och man tar även ut elementvattnet från pannan.
En kombipanna kyler ner sig själv inifrån efter eldning, det drar ju hela tiden kall luft genom pannan som kyler ner och släpper ut värmen i skorstenen...
Om du klarar dig så bra på 1000 liter i en så stor kåk får man gratulera , men du kanske har en väl isolerad kåk i övrigt..?
Eller så hålller du och frun värmen uppe om nätterna...
Ett tips till eldare är att skaffa en shuntautomatik som reglerar värmen i kåken via shunten istället för via termostaterna på elementen...
Innan jag skaffade det så hade jag väldigt varierande inntemp, nu ligger den mycket mer stabilt och man sparar på värmen i tankarna så bra det går... Kostar från 2000:-
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Du och farsan (Åke på Gia) har nog exakt lika uppbyggt värmesystem, funkar kanon för han också.Holm wrote:1/2 plans kåk med källare, ca 80 kvadrat byggyta.
Ja, folk rynkar ibland på näsan när man säger att man eldar med ved. Det är ett satans jobb i deras ögon, elda morgon, middag, kväll...Crille74 wrote:
Du och farsan (Åke på Gia) har nog exakt lika uppbyggt värmesystem, funkar kanon för han också.
Kallt inomhus...
Sen när man berättar hur det funkar när allt är som det ska blir dom rätt förvånade...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn