Timelapsefilm byte topplockspackning + ljudtest av GoPro HD

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

shomakie

Post by shomakie »

Strandholm wrote:Vet du om gopron stödjer UDMA ?
bra fråga...då vi inte är återförsäljare för Go Pro´n så är ja inte så påläst...har försökt få koncernen att skaffa Go Pro´n så skulle priserna kunna bli riktiga guttiga som man säger på Norska! =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Nisse977

Post by Nisse977 »

Strandholm wrote:Halloj

Vad kör ni med för storlek på minneskort?
Jag har ett på 4gb liggandes och det vore väldigt skönt att inte behöva köpa ett nytt. Vad kan förvänta sig för inspelningstid med ett sådant?
2 dykningar blir ju ca 2timmar.

Någon som prövat dyka med sin gopro som har en bra lösning på fastsättning? eller ska man helt enkelt bara köpa sig ett "headstrap mount" ?
Efter att ha läst lite av diskussionen på förra sidan så kan man väl säga följande.

Går den att dyka med?
Ja det går fint, GoPro garanterar täthet till 60m, jag har själv testat till 18m :) Jag höll i sugkoppsfästen med handen bara, funkade bra!
Men jag måste tillägga att GoPro kameran har en så kallad fixed focus och när man dyker med standardhuset som har en konvex plastbit som "lins" så blir bilden suddig. Men köper man undervattenshuset med platt lins från Eyeofmine så är det inga problem :) Eller bygger en egen platt lins.
http://www.eyeofmine.com/gopro/underwater/index.html

http://www.youtube.com/watch?v=Jp5cCrR6 ... r_embedded

Hur snabbt minneskort behöver man?
GoPro matar minneskortet med 15Mbit/s vid filming i 1080, 30p eller 720, 60p.
Om vi har 15 Megabit per sekund så motsvarar det 1,875 Megabyte per sekund.. Så de flesta minneskort är faktiskt tillräckligt snabba.

Hur stort minneskort behöver man?
Batteriet ska enligt GoPro räcka upp till 2,5 timmar.
Filmar man i FullHD med runt 15Mbit/s = 1,875Mbyte/s så fyller man ett 16Gb kort på ca 2,5 timmar, alltså lika länge som batteriet håller.
Pga detta så köpte jag just ett 16gigs kort för jag tycker det räcker till bra.
Men kopplar man kameran till något som matar den med ström hela tiden så kan man ju filma hur länge som helst, då är så klart större minneskort att föredra, eller om man har extra batterier.

En sak jag kan lägga till är att om man använder kameran för timelapse-fotografering (som jag har gjort) så räcker batteriet lite längre än när man filmar. Jag har tex fått kameran att räcka i 3,5 timmar vid fotografering med 5 sekunders mellanrum. När man fotograferar så är minneskortet inget problem. Blev väl en 3,5 gig med bilder på kortet efter 3,5 timmars fotografering. Hade jag fotat en bild per sekund hade det så klart gått åt mer minne, men man behöver ingen sån hastighet på fotografering när man gör timelapse tycker jag. Passar nästan bättre med en bild var 10e sekund.

:D
Last edited by Nisse977 on 22 Mar 2011, 08:46, edited 2 times in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Strandholm

Post by Strandholm »

Tack nisse. Stod precis å kolla på klass 10 minneskort men kan nog köpa mig ett billigare då!

Det finns ju ett till typ av fokus man kan ändra till, är det ännu sämre för dykning eller likvärdigt?
Hinner inte.köpa nått nytt case desvärre. drar på onsdag....
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Vet inte vad det är för fokus du menar, men jag antar att du tänker på att man kan ställa in mellan centrumvägd och spotmätning? Men det är inte fokus, det är var den ska mäta ljusstyrka/kontrast eller hur man ska förklara det.

Här är ett par stillbilder som är utklippta från mitten av två 5 megapixel bilder, alltså EJ förminskade.
Så ni kan se skillnaden på land och vatten.

Image

Image

Här är en kort helt oredigerad filmning med GoPro kameran på Kreta när vi skulle dyka. Här ser man skillnaden i skärpa när jag filmar i vattnet och ovan ytan.
Det är som vanligt filmat i 1080p, så glöm inte att ändra till den kvalitén innan du ser klippet.
http://www.youtube.com/watch?v=3vAbwD9BIWQ

Bilderna i sin helhet (förminskade) ser ut så här:
Image

Image

Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Strandholm

Post by Strandholm »

trist men det är väll ändå acceptabel kvalite kan jag tycka.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jag ska ta och beställa mig ett hus med platt lins. Om det är fler som vill ha så kan vi ju göra nått gruppköp?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Strandholm

Post by Strandholm »

Helt klart intressant...

Vet du någon som byggt eget? ser inte så avancerat ut, borde gå att lägga dit en plastbit och mata på med polyester och lite glasfiber?

Jag kommer dock att få ett så satans frispel om den börjar läcka in vatten så vet inte om det är värt det.

Edit:
Har iofs 2komponentslim ifrån Veidec som jag använt på oljefilterpluggen på ford transit som spruckit och det verkar ju hålla tätt och det lär ju vara kanske 3bar?

Kommer inte riktigt ihåg hur det var men 10meter = 2bar ?
20meters djup = 3bar?

Hade tänkt köpa headstrap och ha den på skallen föratt underlätta dykningen, men hur blir det? Gopron kommer ju att ha positiv flytkraft iomed att det är luft i huset. Kanske blir skit, att den vill glida av skallen hela tiden?
Nisse977

Post by Nisse977 »

När jag dök med den så hade jag sugkoppsfästet på den, för att ha något bra att hålla i. Då hade den inte positiv flytkraft.

60 = 7 bar ;)

Har också tänkt tanken att fixa en egen platt lins, men vad händer om man misslyckas, jo man har pajat kameran för några tusenlappar... Kanske inte värt försöket.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Strandholm

Post by Strandholm »

Okej då kom jag ihåg rätt. Kommer bara dyka 20-30meter så 3-4bar borde den klara...... Bra sugen på att pröva :D
Persson-

Re: Timelapsefilm byte topplockspackning + ljudtest av GoPro

Post by Persson- »

Jag köpte också en såndär häromdagen via nån kille som importerade (han hänger på SOE)... fick pynta 2500. motorsportpaketet. med det ingår i princip 6 fästen för plana och välvda ytor och en stor sugkopp.
tydligen är det många som filmar tex skoteråkning osv i 720 för att man får bredare vinkel (170 grader?) och kan ha 60 frames /sek. själv har jag bara hunnit prova min :)

gopro säger att man ska ha minst klass4 för att få 1080 att flyta bra. problemet är att hög klass + mycket minne = svindyra minneskort :O

är det någon som har koll på ett enkelt redigeringsprogram? man är ju ingen megabytare precis....

topic: hur lång tid tog bytet?
Nisse977

Post by Nisse977 »

Timelapse inspelningen var gjord under ca 6h arbete (tror jag) men jag gjorde inte allt på en dag, fixade lite andra saker undertiden så det tog nog 3 dagar.

Om det stämmer att 1080 med 30fps och 720 med 60fps gör åt 15Mbit/s (enligt GoPro) så ÄR det 1,875 Megabyte per sekund = Klass 2 ska räcka till.

Vet inte vad du tycker är dyra minneskort?
Jag köpte ett billigt 16gigs kort som råkade vara klass 10 och det kostade ca 260kr inkl frakt.
http://www.sweburn.com/product.php?prod ... =70&page=1

Vill du ha 32gb klass 10 varianten, så kostar den ca 500kr inkl frakt, inte så svindyrt tycker jag.
http://www.sweburn.com/product.php?prod ... =70&page=1

Det står redan om redigeringsprogram i denna tråd, men
Jag kör med redigeringsprogrammet Sony Vegas Pro 10, har också testat det lite enklare Sony Vegas Movie Studio 10, de är egenligen lika enkla att hantera, men man kan göra mer i Pro-varianten.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
shomakie

Post by shomakie »

Ja skulle aldrig köra nå kina kort i kameran...vet av erfarenhet att sånadär kort inte har samma kvalitet om man jämför med en sandisk som kostar dubbelt minst...Man får säga varje dag till kunder att man ibland faktist får vad man betalar för...

MVH
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Nisse977

Post by Nisse977 »

Sandisk har säkert ett högre mål vad gällande kvalité, men jag måste säga att det spelar mig inte så stor roll när det gäller en sån här produkt då det inte finns någon "dyr" mekanik som det ska snålas in på.
(Vilka minneskort/minneskretsar tillverkas inte i kina, taiwan, hongkong osv? )

Körde först med ett Sandisk kort i min GoPro, men bytte till Trancendkortet istället pga att Sandiskkortet glappade så man fick ta ut det och sätta in det igen varje gång man skulle använda kameran om den utsatts för lite rörelse... :? Jävligt störigt kan jag säga :(
Ska tillägga att Sandiskkortet var ett Sandisk microSDHC i en tillhörande Sandisk-adapter. Tråkigt i alla fall... Kör nu Sandiskkortet i min systemkamera som inte skakar så mycket :)
Trancend-kortet i GoPro´n har aldrig strulat.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Fredriktak

Post by Fredriktak »

hur lång tid i verklig tid va det att klyva motorn?
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Nisse977

Post by Nisse977 »

Fredriktak wrote:hur lång tid i verklig tid va det att klyva motorn?
Hehe, tror jag hade ca 6 timmar med film/foto att jobba med till den där time lapse filmen.

Fast jag stoppade kameran när jag jobbade med att rengöra toppen osv. Gjorde inte heller allt på samma dag då jag inte hade hemma ny topplockspackning mm. Lät bara kamerahållaren sitta kvar i samma position så det inte skulle märkas allt för mycket.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
Fredriktak

Post by Fredriktak »

Nisse977 wrote:
Fredriktak wrote:hur lång tid i verklig tid va det att klyva motorn?
Hehe, tror jag hade ca 6 timmar med film/foto att jobba med till den där time lapse filmen.

Fast jag stoppade kameran när jag jobbade med att rengöra toppen osv. Gjorde inte heller allt på samma dag då jag inte hade hemma ny topplockspackning mm. Lät bara kamerahållaren sitta kvar i samma position så det inte skulle märkas allt för mycket.

Ok, riktigt coolt och se sådär! :)
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Bolero

Post by Bolero »

Tjenare.

Jag har börjat filma lite här nu med min GoPro men såklart glömt ändra så filmen är ju upp och ner :oops:

Jag använder Pinnacle Studio Ultimate 12 som redigeringsprogram. Vet ni om det finns någon funktion så man kan vända rätt filmen?

Eller ifall den finns i något annat program så hade det varit guld! Trist att ha 6-7klipp som är felvända :(

Mvh // Rasmus
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Post Reply