Page 3 of 4

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 06 Jun 2011, 18:58
by fredrick
Varför inte orginal trigger?

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 06 Jun 2011, 19:18
by Mitzu
fredrick wrote:Varför inte orginal trigger?
Styrsystemet vi ursprungligen skulle ha kört stöder inte original optisk givare.

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 11 Jun 2011, 23:42
by Mitzu
Nu är vi på G igen.

Vi fick tag på ett Link G4 extreme över disk i sthlm i tisdags och det är monterat i bilen och den är grundmappad nu.

SPEC-kopplingen anlände äntligen i onsdags så den är på plats även den.

Skall försöka kläma in oss för slutmappning nu i veckan så allt är rockenroll inför Gatebil nästa helg.

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 15 Jun 2011, 17:14
by erikjakan
Blivit nån bromsning än?

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 15 Jun 2011, 19:35
by Mitzu
erikjakan wrote:Blivit nån bromsning än?
Nope, Vi missade mappningen på PPF pga strulande styrsystem & koppling som posten inte levererat, JRM hade för mycket att göra så nu ställer Turbocenter upp och mappar på fredagkväll :D

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 15 Jun 2011, 19:40
by Bmwandreas
Fixat så ni kan mäta mottryck?

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 15 Jun 2011, 22:08
by Mitzu
Bmwandreas wrote:Fixat så ni kan mäta mottryck?
Nope, behövs det eller är ni mest nyfikna på att få lite referensvärden på agget (SC6265BB) från er i denna applikationen?

Vi har BB-lambda (mätare + in i boxen) och avgastemp

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 08:31
by Bmwandreas
Jag tycker att det behövs. Ligga och mosa med mottryck på bana är inte bra. Sen är det alltid kul att veta :D

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 09:30
by Mitzu
Bmwandreas wrote:Jag tycker att det behövs. Ligga och mosa med mottryck på bana är inte bra. Sen är det alltid kul att veta :D
Kan du rekommendera vad vi skall ha för grejor?

Förra maskin (RB25 360hk) gick 3 fulla säsonger (600mil) på bana med vad som kändes som ordentligt mottryck (detta agget = http://www.airtune.se/product_info.php? ... ybrid.html" onclick="window.open(this.href);return false;) samma effekt oavsett om vi laddade 1.2 eller 1.5Bar kändes det som...

Jag kan som tidigare sagt inte mycket om turbos, det är därför ni fått rekommendera vad jag skall ha för agg.

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 10:18
by Bmwandreas
Du kan använda en valfri nippel på grenröret sen en bit bromsledning till en manometer eller mapsensor i bänken.

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 13:20
by Mitzu
Bmwandreas wrote:Du kan använda en valfri nippel på grenröret sen en bit bromsledning till en manometer eller mapsensor i bänken.
Aha, smidigt.

Det skall vi fixa innan körningen på Kinnekulle 1juli.

Hur mycket är mycket och lite mottryck?

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 16:50
by knotan
laddtryck och motryck ska ligga på ungefär samma i bästa fall...

fins mängder av olika teoriier ang detta.

men säg 2 kilos motryck vid 1.5 bar är väll överkommligt, med std agg och andra småagg ligger man ofta på 3-5 kilo avgastryck :shock: vid 1.5 bars ladd tex. (därav ingen effektutveckling längre iom flödebalansen är helt skev)

på en gat/banmotor så kan man inte gå ner för mycket i avgastryck heller iom turbon då mestadels jobbar med flöde för att hålla turbinen igår, (dvs enbart laddtryck på höga varv=mycket lagg på mindre motorer)

balansgång, men som sagt i erat fall nånstans runt samma laddtryck å motryck vore lämpligt.... valet av kamaxel är med lite avgörande.. ju mindre nockvinklar desto känsligare blir det. och ju mer nockvinkel desto okänsligare blir motorn för avgastrycket.
gamla saabturbos å volvoturbo(även japanska ) från 80 talet med stenålders agg hade ofta 4-5ggr avgastrycket jämnfört med motrycket, men väldigt snäll kamaxel med mycket nockvinkel för det skulle funka ändå...

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 16 Jun 2011, 21:11
by Mitzu
Ok, då har jag ett hum iaf.

Denna motorn jämfört med gamla känner man en betydlig skillnad på, delvis ett bättre botten/mellanregister och en helt annan spänst när det börja spola och laddet kommer.

Skall bli spännande att se hur registret ser ut på papper och hur bilen känns på mantorp i helgen efter mappning jämfört med den gamla 2.5L maskinen.

Toppen är identisk på gamla och nya maskinen.

Hur har det gått för dig? Såg fram emot att se K11:an på mantorp men läste att du fått ventilsallad :(

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 17 Jun 2011, 07:14
by erikjakan
Kommer du åka Mantorp omappad?

Re: Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 17 Jun 2011, 08:45
by hellebjork
erikjakan wrote:Kommer du åka Mantorp omappad?
Läser du lite högre upp så ser du att turbocenter ska mappa den ikväll.

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 17 Jun 2011, 21:58
by knotan
jag tog vägen förbi mantorp i torsdags när jag var på väg till anderstorp i andra ärenden, så nu ikväll direkt hem från anderstorp till garaget å fixxade sista med micran. lastad nu och redo att lämna norrköping runt 7 så är jag på mantorp å rullar in vid 8 tiden :D

har tvär inte fått fix på styrservo ännu men ska nog gå skapligt fort ändå... :mrgreen:

Re: Skyline R32GTRS "Yxan" får RB30

Posted: 23 Jun 2011, 19:38
by Bmwandreas
Hur gick det?