Page 3 of 11
Posted: 13 Jan 2011, 18:12
by Rsjerry
Vad säger expertisen om Husaberg?? En bekant har en 550fc och dra mig baklänges vad det aset går
En sån är jag sugen på men jag litar egentligen bara på japanska hojar!
Posted: 13 Jan 2011, 19:01
by _Johnny_
Franzén wrote:Jag kollar efter Sukizuki DR 350 som nybörjarmaskin.
Skall köra i skogen och behöver något att lära mig på.
Fyrtaktare och billig i inköp, förmodligen inte raketforskning att meka med heller.
Har sett allt från 8-30k.
En del äldre har varit i riktigt bra skick, ångrar att jag inte köpte då.
http://www.blocket.se/lund/Suzuki_DR_35 ... w=3&last=1
En sån är det ju löjligt mycket kött kvar på.
Iaf för dom pengarna.
Mitt råd om du är ute efter DR350 är att köpa en senare 97-99 Enduromodell, den har bättre fjädring och uppdaterad motor med autodecomp och har en flatsideförgasare istället för den gamla vacumhistorian.
Jag köpte en enduroreggad DR350-97 i höstas för 4k, den gick inte rent på högre varv, annars var den riktigt fräsch! Visade sig att det satt trimkam, portad topp, borrad till 380cc och en smidd Wiseco satt i.
Felet visade sig vara att kamkedjan satt en kugge fel.
Riktigt mysig cykel och köra grusväg och skog med, till crossbana hade jag dock valt en cross.

Posted: 13 Jan 2011, 22:17
by PiLlEvAn
skulle inte köpa en gammal dr om man inte bara ska åka grusväg tung och klumpig.
och husaberg är ett rent mörker får man inte cyckeln gratis så skulle jag inte köpa en iaf.
kanske har blivit skadad av att fått stått och lagat ktm och husaberg mer eller mindere dagligen på mitt förra jobb
Posted: 13 Jan 2011, 22:34
by Bäckis
Casy wrote:Helt klart ska han köpa 250 om han vill åka fort, men det verkar inte vara pelkos huvudsyfte.. eller vad säger du pelko?
Isåfall är ju 450 ett smartare val, man kan fisa runt på en sån oxå, e ju bra med mos redan på låga varv. En 250 4t måste man pressa lite mer för att ha skoj

Han är nybörjare så åka snabbt lär han inte göra oavsett, men en 250 med 110kg förare funkar inte. Jag vägde ca 95 och då är 250 slö som helvete på sandbana, rent plågsamt att hålla den på maxvarv för att den ska orka något.
En 450 med insprutning är så jävla snäll och effekten motsvarar gaspådraget så man behöver inte hänga bakom den utan bara gasa lite mindre och njuta av vridet.
Anser definitivt inte att en 450 är vass, man blir väldigt snabbt van och jag har ofta tjatat om mer pulver, inte för att jag skule åka fortare utan för att det skulle vara roligare!

Posted: 13 Jan 2011, 23:12
by pelko
Det blir en 450.
Får se vad som finns att köpa efter löning. Kan tänka mig betala 25k. Får hoppas en fin Honda, Yamaha, Suzuki eller Kawa dyker upp.
Återkommer med bilder och sjukhusjournaler.
Posted: 13 Jan 2011, 23:19
by PierreG
Satsa på en Crf 450 2008 enligt många den bästa 450n från den perioden.
Eller köp en Yama 450, rätt skottsäkra me 5ventilstopp o yamaha kvalitet.
250F om man väger mer än 80kg är bara galet. Du kommer varva sönder
den och raset är ett faktum. 250F i den prisklassen är inge gulliga.
Pierre
Posted: 13 Jan 2011, 23:21
by pelko
Är det mycket mek att byta kolv på en 450 4t?
Tänkte gå igenom den direkt så man slipper sälja den här i delar för 2k sedan.
Posted: 13 Jan 2011, 23:25
by pelko
PierreG wrote:Satsa på en Crf 450 2008 enligt många den bästa 450n från den perioden.
Eller köp en Yama 450, rätt skottsäkra me 5ventilstopp o yamaha kvalitet.
250F om man väger mer än 80kg är bara galet. Du kommer varva sönder
den och raset är ett faktum. 250F i den prisklassen är inge gulliga.
Pierre
En -08 kostar mer än jag tänkt betala misstänker jag.
Posted: 13 Jan 2011, 23:28
by Dawe_A
pelko wrote:Är det mycket mek att byta kolv på en 450 4t?
Tänkte gå igenom den direkt så man slipper sälja den här i delar för 2k sedan.
spanat in min tråd i säljes eller ?

Posted: 13 Jan 2011, 23:29
by nicke.t
Dawe_A wrote:pelko wrote:Är det mycket mek att byta kolv på en 450 4t?
Tänkte gå igenom den direkt så man slipper sälja den här i delar för 2k sedan.
spanat in min tråd i säljes eller ?


Posted: 13 Jan 2011, 23:33
by pelko
Det... må hända ja

Posted: 13 Jan 2011, 23:50
by PierreG
Är du mer för att gasa än för att byta olja o luftfilter så kanske 250 2-takt
är nåt att fundera på ?
Yz250 2005- och framåt är en grymt snäll hoj med original avgas.
250 2takt är bara byta olja var 10nde timme o kolv var 50nde timme.
Byt luftfilter när du känner för det. Kommer garanterat stå sig i värde.
Värsting ras på 2t brukar ju va lite billigare. Har själv rasat ktm 450 med
en nota på 18k. Har bara rasat en växel på alla 250 2takt jag haft
Pierre
Posted: 14 Jan 2011, 00:02
by pelko
Bäckis brukar kunna sina saker och väger jag 120kg med utrustning så kanske en 250 2t blir lite väl lite?
Hur är det med servicen på en 4t? Kolv, olja? Filter rengör jag efter varje körning utöver vanlig koll.
Jag trodde en 4t krävde mindre service än en 2t?
Posted: 14 Jan 2011, 00:14
by PierreG
250 Fyrtakt 35hk 250 2takt 45+hk 450 50+ hk och mkt mer vrid
4takt. Motorolja 5t växelådsolja 10t Kolv ca 60-100t beroende på förare
och kubik.Kolvbyte ca 3-4000kr . Efter 2-3 kolvbyte ca 8-10k med kamkedjor
osv.
2takt . Motorolja 10t. Kolv ca 50-60h. Kolvbyte ca 2500. Var 3dje kolvbyte
ca 4-5000kr med stake och ramlager.
450 käkar MKT mer drivpaket och däck. Skulle tro att 250 2takt och 450 är
samma pengar i service. Men skulle en 450 rasa är man lurad.Rasar en 250 brukar man klara sig under 4-5k.
En sak är säker. Du kommer inte ha samma hoj nästa år vid samma tid. Man byter ändå hoj varje eller vartannat år. Bara köpa en 250 2t eller 450. Du kommer ändå köpa en annan nästa vår.
Pierre
Posted: 14 Jan 2011, 00:19
by pelko
Varför köpa en annan?
Om man sköter all service, hur vanligt är det att en 4t rasar? På en 06-07 som ändå är en ganska modern maskin.
2-3e kolvbytet så var det kedjor m.m. skrev du, är det 3´e bytet efter den lämnat fabriken? Isf vet man ju inte hur tidigare ägare gjort och måste byta direkt?
Posted: 14 Jan 2011, 00:19
by M-pirre-M
250 4t må vara de smidigaste å åka på enligt mig, lagom med effekt,kanske inte den snabbaste på rakorna men för en kille som inte kört så mycket så är det ett perfekt val då de går å åka bra fort med dom å!,lättare än 450in å behagligare att åka länge på om man ställer in fjädring så den matchar förarens vikt, jag (100pannor) känner att jag kan hålla igång bra mycket längre med en 250 4t å ändå inte köra något saktare på crossbanan än med 450in.
Åkte 250 2t (kawa) förförra säs å de var ju en härlig hoj då den har en lite ettrigare karakär med lagom botten å massa topp:D,gick dock inte allt för fort på banan ändå:/ .. Sen vart de en kawa kx450f till denna sommar, å vilken härlig hoj! kanon fjädring orginal,rå stark från botten å upp,bra sitt höjd (högst gentemot suzuki,ktm,etc). enda negativa är väl att hojen blir jobbigare å köra då den väger lite mera så de tar lite mer i armarn åså, + har blivit lite fler "otäcka" sittuationer på denna hoj då jag lyckats missbedömma farten/kraften ett par gånger så man har landat platt rätt ordentligt:/= uppslagen haka, annars klarade jag mej bra. märkst inte när de börjar gå fort, precis som när man åker bmw;)
funderar på om de blir å köpa/byta till sej en 250 4t (honda),sugen som fan nu när polarn kanske ska byta sin -10 mot en -11a:)
peace out!
Posted: 14 Jan 2011, 00:22
by pelko
Nu låter jag kanske som en idiot men en 250 4t lär man väl "tröttna" på ganska fort om man som jag mer söker spänning i vardagen än en storsatsning?