M3JONAS wrote:Hmm, var ute och gasade lite idag. Märker att laddtrycket efter ic bytet sjunker på högre varv. Tidigare låg det på ca 1,0-1,1 men nu sjunker det till ca 0,6 runt 4000rpm. Vad kan det bero på? Om det vore läckage någonstans borde det väl ladda sämre på låga varv eller tänker jag fel?
En tanke är ju att den nya ICn flödar så dåligt att du får tryckfall vid högre flöden.
Bör ju inte vara så då liknande ICs används kors och tvärs utan problem men...
Elelr så kyler den så jäkla bra så luften blir så kall att volymen på den minsar så mycket så trycket sjunker
Skulle ju kunna vara en liten läcka och på lägre varv kompenseras det genom att turbon orkar pumpa lite mer men på högre varv kanske turbon bottnar!?
Har inte hänt så mycket. Ska kolla felkoder och ev byta till org programvara för att se om jag kan få bort det pulserande laddtrycket/effekten. Har skaffat mig carsoft programvara och interface men det lirar inte med datorn om man inte har en riktig comport så det bråkar jag med just nu. Sen ska det ställas på
Nu har jag fått det att lira ned carsoft. Soppatrycket innan högtryckspumpen verkar ltie knasigt. Ca 3,8 bars tryck på lägre varv och belastning och ca 2,7bar på höga varv/belastningar. Känns nästan som om mellantrycksmatarpumpen inte är riktigt som den ska tycker jag.
Är det någon som har erfarenhet av bränsletryck på dessa maskiner?
Jag har ingen erfarenhet av vad tryck och så vidare skall vara. Men se fan till att mellanpumpen är frisk, det är inte kul att få högtryckspumpen att skära!
På Bmw x5 3.0d så är det oftast mellanpumparna som säger upp sig först, om det säger något dvs.
Soppapumpen byttes och trycket håller i sig betydligt bättre efter det!
Gårdagskvällen spenderade på en hora under bilen med uppdraget att byta koppling. Kan berätta för den nyfikne att den är en tung jävla låda när den är komplett med fördelningslåda.
Snart blir det ny programvara så man får lite ryk och ryt i maskinen...
Sådärja, ny programvara från Fekzen har tagit plats. Nu börjar det hända grejjer å bilen går riktigt bra nu.
Var ute och testade lite med racechrono och förut gjorde bilen 80-120 på 4:an på 6,0s och 60-140 på 11,9. Med nya programvaran var motsvarande tider 5,2 resp 10,4.
Ska bli riktigt kul att ge sig ut på isen och leka med nya settingen imorrn!