Page 3 of 3

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 29 Jun 2015, 12:36
by bmw-slangen
blidd wrote: Jasså kolv storleken skiljer. Inte tänkt på kolla det alls, betyder jag har lite ojämn bromsverkan i min nu då :) Och e46 m3 bromsskivan är "flytande" själv navet är i aluminium. Bra någon tar reda på! :D
Precis, fick en idé när jag såg att E46 M3 bromsskivorna hade lösa bells. I worst-case så kan man ju köra med lösa skivor och specialbeställa bells med lägre offset än standard och på så sätt flytta ut bromsskivan en aningens (och dessutom får man lite mindre ofjädrad vikt också).

Men då halkar vi in på dyra speciallösningar som jag försöker undvika om det går - men worst case så kan det vara en lösning.

Fast först ska man få ut bilen och verkligen hårdköra på banan och se om det finns ett problem eller inte... :-)

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 26 Jul 2015, 00:44
by bmw-slangen
ZElliot wrote: Ni som har koll, E36M3 oket jämfört med E30-325 funkar bromsslangarna bolt on eller är det någon bussning som behövs, för nu vill jag få ihop skiten :)
Originalbromsslangarna fungerar utmärkt, både fram och bak.

Fram : Hylsa (breddar 7.5 mm), bromsoksadapter, E46 330i bromsskiva, E36/E46 hjullager, E36 M3 bromsok och E36 M3 bromsokshållare.
Inga problem med original bromsslang, har nyss provat fulla utslag vid max droop (har inte kunnat prova vid max compression men det ska inte vara några problem).

Bak : E30 325i bärarmar och hjullager, Z3 bromsskiva, E30 M3 bromsok och E36 316ti bromsokshållare.
Inga problem med original bromsslang.

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 26 Jul 2015, 01:44
by bmw-slangen
Här kommer lite info angående uppgraderingen av bakvagnen (då det fanns lite osäkerhet kring detta).

Approachen här var följande
- E30 325i bärarmar (har stora hjullager)
- Z3 nav (kräver stora hjullager)
- Z3 bromsskiva (272x10)
- E36 CPT bromsokshållare
- E30 M3 bromsok (38 mm kolv)

Ser ut att fungera alldeles finfint.

Enda jag inte hunnit provmontera är handbromsdetaljerna, men här förväntar jag mig inga problem.
Jag kör E36CPT/Z3 rakt av, så det ska fungera. Nu är det många av dessa detaljer som även sitter på E30 så det blir ganska straightforward.
Handbromsbackar och handbromsmonteringsdetaljer är det enda som är E36CPT/Z3 unikt, resten är samma som E30.



Z3-navet monterat

Image



Z3-skivan monterad (272x10 mm)

Image



E36 CPT bromsokshållarna satt perfekt

Image



Jag provade faktiskt om E30 323i / E30 325i bromsokshållarna passade, men de gjorde dem inte.
Problemet är att den nya Z3-bromsskivan är större än original (272 mm vs 258 mm).
Det här kan man även se på bromsokshållarna.
E36 CPT bromsokshållaren (till vänster) bygger mer utåt än vad E30 325i gör - just för att kunna klara av en större diameter på bromsskivan.

Image



Bromsbeläggen (gjorda för E30 M3) passar finfint.
Hade kanske velat att beläggen täckte lite mer längre in på bromsskivan - men det är smådetaljer.
Bromsoket satt också precis där det skulle.

Image
Image
Image

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 06 Aug 2015, 10:52
by t79sk8s
Perfekt lösning för oss som kör e32 bmc (slipper man räkna)
Tackar Slangen☺

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 23 Aug 2015, 15:41
by ZElliot
blidd wrote:
ZElliot wrote:Bumpar denna tråd lite haha,

Jag ska nämligen konvertera min e30 till 5 bult, min fråga är angående framvagnen.

Jag har köpt en banjohylsa som är gjort för e30 till e36 nav, skall till det ha e46 330 bromskivor och m3e36 bromsok enligt tillverkaren av banjohylsan. Min fråga är om inte 330 bromsoken funkar lika bra? Killen jag beställde av hade nämligen ingen vetskap om detta. Eller finns det några andra bromsok som går hand i hand? hur blir det med fästet för bromsoket?

Mvh Jesper
Denna man har jag säkert också köpt mitt kit av, använder e46 m3 bromskivor (lika stora som e46 330 men bredare) e36 m3 frambromsok,e36 nav. Då luftnippeln brakade på e36 m3 oket så införskaffade jag ett e46 330i bromsok. Sama storlek på själva bromsoket(M märkningen saknas). Hållaren där är skillnaden. e36 m3 bromsokshållaren bygger mera innåt vilket gör "urtaget".
Kändes som man kunde trycka dit e46 330i bromsok istället för e36 m3 (priset skiljer) genom en enkelare adapter.
Hur löste du det för min 330 skiva kommer för nära styrleden?

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 23 Aug 2015, 16:14
by bmw-slangen
ZElliot wrote: Hur löste du det för min 330 skiva kommer för nära styrleden?
Det är tyvärr inte löst ännu (har en del saker kvar innan jag kan besiktiga bilen - så det blir ingen körning detta året).

Har dock fått på hjul, men endast kunnat provköra i 20-30 km/h (så har inte ens kunnat göra inkörningsproceduren av bromsskivor/bromsbelägg).

Men jag har otroligt svårt att se hur besiktningen kommer att godkänna det, om de ser det (då det kan definitivt anses som en säkerhetsrisk).
Och jag har svårare att tro att det kommer att godkännas i besiktningen inför registrering för ombyggt fordon.

Så därför är jag nyfiken på hur alla andra gjort! Konceptet är ju dock riktigt lovande, är ju bara ett par små detaljer som behöver ses över.


Eftersom jag som sagt är mycket nyfiken på hur alla andra gjort och deras erfarenheter, så kommer jag att starta en egen tråd just bara om detta problem.


EDIT : Tråd angående problemet styrled vs bromsskiva finns nu här
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=89102" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 20 Jan 2017, 15:15
by MrKristian
bmw-slangen wrote:Här kommer lite info angående uppgraderingen av bakvagnen (då det fanns lite osäkerhet kring detta).

Approachen här var följande
- E30 325i bärarmar (har stora hjullager)
- Z3 nav (kräver stora hjullager)
- Z3 bromsskiva (272x10)
- E36 CPT bromsokshållare
- E30 M3 bromsok (38 mm kolv)
Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av art.id på de produkter som behövs? (Om du har).

Hjullager till E30 325 bakvagnen ska vara 42X75X37 som jag förstår det.
Det jag mest är intresserad av är art.id för Z3 nav och Z3 bromsskivan.

och det är i övrigt E30 Diff & Drivaxlar som passar i Z3 naven?

Tack på förhand.

Re: 5 bult e30 e30m3 vs e36 nav

Posted: 20 Jan 2017, 17:24
by bmw-slangen
MrKristian wrote:
bmw-slangen wrote:Här kommer lite info angående uppgraderingen av bakvagnen (då det fanns lite osäkerhet kring detta).

Approachen här var följande
- E30 325i bärarmar (har stora hjullager)
- Z3 nav (kräver stora hjullager)
- Z3 bromsskiva (272x10)
- E36 CPT bromsokshållare
- E30 M3 bromsok (38 mm kolv)
Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av art.id på de produkter som behövs? (Om du har).

Hjullager till E30 325 bakvagnen ska vara 42X75X37 som jag förstår det.
Det jag mest är intresserad av är art.id för Z3 nav och Z3 bromsskivan.

och det är i övrigt E30 Diff & Drivaxlar som passar i Z3 naven?

Tack på förhand.
Självklart!

Stämmer, 325i fick stora hjullager dvs 42x75x37 oavsett årsmodell.
Däremot så fick 323i små hjullager dvs 39x72x37 fram till 09/1985, därefter fick de också stora hjullager.
Men E30 320i däremot fick alltid små hjullager, men hade den ABS-tillval och var tillverkad efter 09/1985 så fick den stora hjullager!
Men om det var en E30 320i Touring eller Cabriolet så fick de alltid stora hjullager!
Komplicerat? You bet!


Z3 nav = 33 41 1 095 772
Z3 bromsskiva (272x10) = 34 21 6 794 298
E36CPT bromsokshållare = 34 21 1 162 436
Z3/E36CPT handbromsbackar = 34 41 6 761 289
Z3/E36CPT handbromsinfästning = 34 41 9 064 274


Yes, stämmer. Jag kör med en original LSD 3.73 differential från E30 325i -88 dvs ett 188-hus. Kör även med drivaxlarna från samma E30 325i -88 (drivaxlarna från min E30 323i -85 passar precis lika bra också).