RickardP wrote:En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv? I min bekantskapskrets är det nog ingen..
jag hade det inte heller. men man måste veta att man gör fel och man måste kunna ta risken att bli utan ersättning. om man inte har råd att bli utan ersättning i "worst-case-scenario" så ska man inte heller skenförsäkra.
det finns bankrånare som klarar sig ypperligt oxå. men de har vetskapen om att det kan bli 10år i hoddan. och de väljer att ta risken. samma med en skenförsäkrad bil. det kan bli 150000:- i sjön. men det kan gå bra oxå. lite lotto.
men man ska inte säga till någon "sätt den på dina föräldrar. det går bra". för det finns inga 100%iga garantier för att det ska gå bra i alla situationer.
vissa bolag har dock alternativ. men de måste man be om och betala för.
jag hade så på min mc. morsan ägde hojen och försäkrade den. men eftersom både jag och mamma skulle använda den (säkert) så ville jag ha fulla rättigheter till full ersättning trots att jag var ute och körde den. vi bodde även på olika adresser. men vi skulle åka på gemensam mc semester exempelvis och turas om att köra. och ibland skulle jag köra den och ibland hon. både på semester och i vardagen. det gick bra och kostade en ganska rimlig summa extra bara. jag sa att den även kunde förvaras hos mig ibland och mor ibland. och att jag inte ville att det skulle vara några problem heller. jag sa även att jag är mer road av att köra och kanske blir den som avverkar de flesta milen.
de löste alla önskemål. så jag hade en gsxr 750 -98 med 138hk försäkrad för småpengar som jag fick köra med fullt ut.
det är viktigt att köpa rätt försäkring. dock blir det väl aldrig billigt att bo i storstad och försäkra lyxbilar eller R-hojar.
RickardP wrote:En fråga. Hur många i åldern 18-23 har bilen försäkrad på sig själv? I min bekantskapskrets är det nog ingen..
Ett förslag till trådskaparen. Du har inte kollat på t.ex 530 med lite fin utrustning och m-paket? Enligt mig ett mycket smartare val när du fortfarande är så pass ung.
Jag har min gamla E34 på mig själv, 4 papp om året i halvförsäkring på länet. Jag är 20.
Va .
jag skulle få betala 6 tusen per år halvf på en 855
Jag har hagt 18 bilar på två år, två av dom har inte stått i mitt namn. M3'an kostade mellan 55 och 70k beroende på vilket bolag man valde. Den stod i pappas namn tills jag flyttade till eget och kände att risken var för stor att inte ha den i mitt egna namn. Då sålde jag den.
V70n har jag lurat Volvo att stå på...
En 325 E30 kostar 750-800kr i trafik på mig så det är sura pengar för ingenting på en gammal skitbil.
Grefven wrote:Du vet väl att alla andra än bilägaren själv vet bäst på internet.
påstår inte att jag vet bäst, är ny i bmw-världen så det kan jag knappast göra.. hade bara väntat mig mer från en sådan "rejsig" bil..
en bmw e36 m3 är ganska snabb. en bmw 328 e36 är mindre snabb och har 130hk mindre. men i billängder räknat på ex strippen så är skillnaden inte så stor. så därför kan det vara lätt att tro att 2 bilar är same-same om man gör den jämförelsen.
det är därför många hondabögar tror att deras vti hängt på/gått jämt med m5or. för att de inte blivit frånåkta som när david hasslehof ger plattan med kit i knightrider.
För den oinvigde, vad hände vid år 2001 som var positivt?
//Mattias[/quote]
Precis som Grefven skriver barnsjukdomarna är borta, ruttna ventiltätningar kolvringar som gör att dom drar olja, missljud från vanosar osv, även vanligt att koppling och svänghjulen ger upp, dock kan det även hända på 2001 och upp, har bytt några på förra jobbet. Det var de negativa då
Det positiva är att 2001 och upp är sån dynga "borta", sen ser dom ju så mycket trevligare ut med tjocka ratten samma lika som i m3 e46, stora navin, facelift osv.
Magnaten wrote:hur många har du lyckats köra av dessa
...Säger killen som bara står och hänger på polarnas skärmkanter och inte har nåt alls själv.
vad jag menar är att Pelko är expert på att sälja av sina projekt direkt
denna är jag delägare i, går bra att hänga på skärmarna på.
numera är det roligare att leverera billet speedparts till sveriges ballaste bilar. pengar på hög är kul
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
säg som det är nu. Det är inget som ringer dig, du vill bara tro att de vill ha dig hängande på skärmarna, men ändå måste du ha med dig någon billetpryl för att de ska släppa in dig.
Grefven wrote:säg som det är nu. Det är inget som ringer dig, du vill bara tro att de vill ha dig hängande på skärmarna, men ändå måste du ha med dig någon billetpryl för att de ska släppa in dig.
ja. så är det.
självklart är det så
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Alla har rullat. Dessutom är det bara tre av dessa som varit projekt.
Sedan var det snart tre år sen jag fick körkort så du behöver inte en lista för att förstå att många av dessa är bilar jag plockat delar ifrån efter att kört en stund eller varit rena vinterbilar som sladdats ihjäl.