M20 eller M50 till nästa sommaren ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

Bmw*Alex wrote:
m5micke wrote:Bruksade ca:1000mil med en m20 bromsad till 403whp.

Bottendelen orginal bortsett från kolvar från en V12:a.

De som va gjort med toppen va en snäll trimkam. Annars orginal.

Åkte med den bilen varje dag till o från jobbet, ICA, race, osv.

vad körde du med för kyl ? =)

mvh
Körde med orginal vattenkylare och orginal oljekylare
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
bajronboy
Posts: 93
Joined: 25 Sep 2010, 15:27

Post by bajronboy »

Jo jag ger m20 en chans till men efter de blir de nog värre grejor tror jag! men tack för alla kommentarer iallafall! skulle inte tacka nej till en driftsäker setup? tips om en sådan? :)
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Blint M50
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

JErngren wrote:
Jag lovar att jag har hört en värre variant! =P
Vad sägs som att anledningen var att det var billigare med trimkam till M20 än M50, haha =P
Att man väljer den motorn som är mest ekonomisk att trimma ser jag nog inte heller som en dum idé.
Byte av kam drar ju ofta med sig att man behöver bättre fjädrar mm så det blir ju något billigare med 12 istället för 24.

Själv åker jag e36 med m50 turbo, kul som fan. Även om hjärtat klappar hårdare för m20 ;)
User avatar
Daniel.Jyr
Posts: 127
Joined: 17 Oct 2010, 09:12
Location: Göteborg

Post by Daniel.Jyr »

m50 alla dagar i veckan.

sen angående att välja motor efter ljud osv osv...
har en bekant som tyckte m20 va en så " ful " motor så han slängde i en m50 i stället .

där gott folk har vi hjärnsläppet nr 1
BMW E30 - M50B25
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

M50 är säkerligen en bättre motor, den är ju en utveckling så det vore märkligt annars.

M20ns fördel är om man bygger en lätt bil, dvs inget tramsigt som att kasta ut baksätet, utan lättar på racemässigt vis, då är m20n ett bättre val men egentligen än hellre en 4a. Så på en banbil är m20n något bättre men m50 säkrar drift och bättre för rakt fram åka.

M20n är väl i runda slängar 20-25kg lättare i standard utförande. Har för mig jag set 170 resp 195kg för komplett motor.
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

dahmeer wrote:
JErngren wrote:
Jag lovar att jag har hört en värre variant! =P
Vad sägs som att anledningen var att det var billigare med trimkam till M20 än M50, haha =P
Att man väljer den motorn som är mest ekonomisk att trimma ser jag nog inte heller som en dum idé.
Byte av kam drar ju ofta med sig att man behöver bättre fjädrar mm så det blir ju något billigare med 12 istället för 24.

Själv åker jag e36 med m50 turbo, kul som fan. Även om hjärtat klappar hårdare för m20 ;)
Funkar fint med dubbla M50 insugskammar för 700hk ;) och vad får man ge för en sån? 500-1000kr typ :P
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Ja, men en insugskam är ingen trimkam. Iaf inte som jag ser på saken.
Post Reply