Körde med orginal vattenkylare och orginal oljekylareBmw*Alex wrote:m5micke wrote:Bruksade ca:1000mil med en m20 bromsad till 403whp.
Bottendelen orginal bortsett från kolvar från en V12:a.
De som va gjort med toppen va en snäll trimkam. Annars orginal.
Åkte med den bilen varje dag till o från jobbet, ICA, race, osv.
vad körde du med för kyl ? =)
mvh
M20 eller M50 till nästa sommaren ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Att man väljer den motorn som är mest ekonomisk att trimma ser jag nog inte heller som en dum idé.JErngren wrote:
Jag lovar att jag har hört en värre variant! =P
Vad sägs som att anledningen var att det var billigare med trimkam till M20 än M50, haha =P
Byte av kam drar ju ofta med sig att man behöver bättre fjädrar mm så det blir ju något billigare med 12 istället för 24.
Själv åker jag e36 med m50 turbo, kul som fan. Även om hjärtat klappar hårdare för m20
- Daniel.Jyr
- Posts: 127
- Joined: 17 Oct 2010, 09:12
- Location: Göteborg
M50 är säkerligen en bättre motor, den är ju en utveckling så det vore märkligt annars.
M20ns fördel är om man bygger en lätt bil, dvs inget tramsigt som att kasta ut baksätet, utan lättar på racemässigt vis, då är m20n ett bättre val men egentligen än hellre en 4a. Så på en banbil är m20n något bättre men m50 säkrar drift och bättre för rakt fram åka.
M20n är väl i runda slängar 20-25kg lättare i standard utförande. Har för mig jag set 170 resp 195kg för komplett motor.
M20ns fördel är om man bygger en lätt bil, dvs inget tramsigt som att kasta ut baksätet, utan lättar på racemässigt vis, då är m20n ett bättre val men egentligen än hellre en 4a. Så på en banbil är m20n något bättre men m50 säkrar drift och bättre för rakt fram åka.
M20n är väl i runda slängar 20-25kg lättare i standard utförande. Har för mig jag set 170 resp 195kg för komplett motor.
Funkar fint med dubbla M50 insugskammar för 700hk och vad får man ge för en sån? 500-1000kr typdahmeer wrote:Att man väljer den motorn som är mest ekonomisk att trimma ser jag nog inte heller som en dum idé.JErngren wrote:
Jag lovar att jag har hört en värre variant! =P
Vad sägs som att anledningen var att det var billigare med trimkam till M20 än M50, haha =P
Byte av kam drar ju ofta med sig att man behöver bättre fjädrar mm så det blir ju något billigare med 12 istället för 24.
Själv åker jag e36 med m50 turbo, kul som fan. Även om hjärtat klappar hårdare för m20
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89