Page 3 of 3

Posted: 28 Sep 2010, 20:51
by Dawe_A
andreas sköld wrote:Skulle bara tipsa om LOCTITE 620,vi har det till att limm/täta stålfoder på nyare Rover v6or på jobbet,är bland de bättre Loctite produkterna när det kommer till motordelar.

Kan dock vara lite trixit att få tag på.

http://contrails.free.fr/fichiers2/620-EN.pdf


Läste PDFen och den verkar helt klart intressant också, men nu har jag beställt loctite 638 på nätet så jag testar iallafall den först :)

620 klarar dock upp till 200 grader, de gillar vi... Men jag litar på ppf grapparna.

Posted: 29 Sep 2010, 09:11
by Dinan2.5
Rekommenderar PPF Loctite 638?

Posted: 29 Sep 2010, 09:48
by Grefven
Dinan2.5 wrote:Rekommenderar PPF Loctite 638?


de har rekomenderat det till mig och jag blev nöjd med resultatet iaf.

Posted: 29 Sep 2010, 16:12
by Dawe_A
Grefven wrote:
Dinan2.5 wrote:Rekommenderar PPF Loctite 638?


de har rekomenderat det till mig och jag blev nöjd med resultatet iaf.


Skummade igenom lite amerikanska forumstrådar och det verkar som att 620in tål mer värme (som sagt) men 638an är ett starkare lim.

Posted: 29 Sep 2010, 18:25
by e30 tic
Grefven wrote:
e30 tic wrote:dock fungerar cylindrisk fastsättning och är precis det du ska ha till din maskin så mitt inlägg i övrigt är lite OT


men då burde det opplyses om det.. jeg tester vertfal uten :)

kan noen gi meg en link til den omtalte Berner silikonen


Bäckis säljer den. Men bara raggare använder silikon istället för riktiga packningar ;-)[/quote]




årsaken til at jeg var nyfiken på den berner silikonen var at ppf mener den skal benyttes på pyramide pakning, men jeg finner den ikke på nettet. (kjører forøvrig uten der også)
loctite 638 er jo et gromt stoff men det kan nok var et Hel*** å få demontert ringene igjen..

Posted: 29 Sep 2010, 18:34
by bmw-slangen
Hittade äntligen en fil jag hade "Loctite - The Adhesive Sourcebook - Volume 5" som troligtvis är från 2004. Den tar även upp produkter som inte säljs i Sverige.

Och mycket riktigt så överensstämmer det som står i dokumentet med vad Dawe_A säger.

Här är ett utdrag...

Produkt = Max Gap Fill / Viscosity (cP) / Shear Strength Steel-Steel (psi) / Temp Range (F)

620 = .015" / 8500 / 3800 / -65 to 450
635 = .010" / 2000 / 4500 / -65 to 300
638 = .015" / 2500 / 4500 / -65 to 300
640 = .007" / 600 / 3000 / -65 to 400
648 = .006" / 500 / 3900 / -65 to 350

Så den som tål högst temperatur är 620. Och den starkaste är 638.



Image

Posted: 29 Sep 2010, 19:40
by Dawe_A
bmw-slangen wrote:Hittade äntligen en fil jag hade "Loctite - The Adhesive Sourcebook - Volume 5" som troligtvis är från 2004. Den tar även upp produkter som inte säljs i Sverige.

Och mycket riktigt så överensstämmer det som står i dokumentet med vad Dawe_A säger.

Här är ett utdrag...

Produkt = Max Gap Fill / Viscosity (cP) / Shear Strength Steel-Steel (psi) / Temp Range (F)

620 = .015" / 8500 / 3800 / -65 to 450
635 = .010" / 2000 / 4500 / -65 to 300
638 = .015" / 2500 / 4500 / -65 to 300
640 = .007" / 600 / 3000 / -65 to 400
648 = .006" / 500 / 3900 / -65 to 350

Så den som tål högst temperatur är 620. Och den starkaste är 638.



Image


Tack! Då har man äntligen fått det bekräftat.

Nu vill vi bara veta hur varmt det är i en cylindervägg också, för skojs skull 8)

Posted: 29 Sep 2010, 19:49
by Grefven
Dawe_A wrote:Nu vill vi bara veta hur varmt det är i en cylindervägg också, för skojs skull 8)


jag oxå. för jag tror att det inte är så varmt som man kanske kan tro vid första tanken.

det kan vara värt en egen tråd så att någon klok får syn på det.

Posted: 29 Sep 2010, 19:53
by Dawe_A
Grefven wrote:
Dawe_A wrote:Nu vill vi bara veta hur varmt det är i en cylindervägg också, för skojs skull 8)


jag oxå. för jag tror att det inte är så varmt som man kanske kan tro vid första tanken.

det kan vara värt en egen tråd så att någon klok får syn på det.



Sant, jag fixar!