Page 3 of 6
Posted: 20 Nov 2010, 22:14
by Anderss50
Ja då va dags för lite vinter mek. Har som sagt haft jätte problem med drivlinan som rasat hela tiden pga av kopplingen så nu funderar jag på att bygga om den treskiviga tilton kopplingen till två skivig med tilton ceramic lameller som ska va lite snällare mot drivlinan. Någon som kört med dom lamellerna? Vem säljer dom???
Mvh Anders
Posted: 21 Nov 2010, 11:51
by Bäckis
Byt hela kopplingen, men räkna inte med att du slipper problem helt. Hr kört treskivig med mer mos än dig utan att skotta något alls.
Har du hjulstuds?
Vi har hela Tiltons sortiment.
Posted: 21 Nov 2010, 12:06
by danneeee
ja kör med en sån koppling och funkat bra för mig, kört med 6 växlade m3 lådan och orginalkardan utan och köra sönder i 2 år nu
körde 1,49 i 60 fot i orsa med en i princip olättad e36a.
Posted: 21 Nov 2010, 15:47
by Anderss50
Jag har ingen hjulstuds alls och har bara kört med gatdäck. Ska jag byta till tvåskivig och inte bygga om den treskiviga???? Jag kör med orginal urtrampningslager till zf lådan och en stryp/back ventil skulle de funka bättre med tiltons urtrampningslager??? Behöver man göra om svänghjulet nåt???
Mvh Anders
Posted: 21 Nov 2010, 16:38
by Bmwandreas
Går inte att bygga om en 3-skivig till 2-skivig. Men svänghjulet kan du använda igen.
Posted: 21 Nov 2010, 18:21
by Bäckis
Kan ju säga direkt att kör du med det lagret funkar det skit. Då blir den 100% av och på då det måste vara en radie på lagret mot solfjädern och rätt diameter. Funkar skit med original.
Posted: 21 Nov 2010, 19:53
by E30Anders
Det sitter en ipressad ring med rätt diameter och radie i orginal urtrampningslager..... om inte nuvarande ägare plockat bort den vill säga.
Mvh/ Anders
Posted: 21 Nov 2010, 21:03
by Anderss50
Har inte rivit ner lådan än så de ska sitta kvar. Men som sagt nåt måste göras så de blir kopplings byte.
Mvh Anders
Posted: 24 Jan 2011, 23:06
by Anderss50
Nu har de hänt lite i garaget:) Håller på att tillverka en egen kardan för som sagt haft lite strul med att drivlinan rasat.
Lite bilder på främre delen.
Lite lättning av kardanen. Från 5mm till 3mm gods tjocklek. Men ändå dubbellt så tjock som orginal 328 kardan
Iväg på balansering oxå.
Mvh Anders
Posted: 25 Jan 2011, 16:24
by moonzhine
Den kardan lär ju hålla,Gjorde du den i RF?
Posted: 25 Jan 2011, 20:58
by Anderss50
Jag hoppas de
Nä de vanligt sömnlöst rör.
Mvh Anders
Posted: 25 Jan 2011, 21:06
by r.ivars
skönt.. skulle ju suga balle ifall kardanen helt plötsligt tog powernap
Posted: 25 Jan 2011, 22:46
by johankihl
Original stödlager brukar vrida sig i splinesen tyvärr. Men du kanske har bytt till ett grövre? Om inte är en rekommendation att göra det innan balancering så slipper du göra om det i sommar
Posted: 26 Jan 2011, 08:32
by Anderss50
Ok tack för tipset. Ska ju inte köra med jätte mycke effekt så vi får se om de håller annars byter jag till grövre
Mvh Anders
Posted: 26 Jan 2011, 08:36
by Anderss50
Ska byta koppling med till en lite snällare så borde grejerna hålla. Blir en 2 skivig cerametallic koppling och lite nya svikstålaxlar.
Mvh Anders
Posted: 16 Mar 2011, 20:56
by Anderss50
Re: BMW E30 turbo S50B30 666whp@ 1,4 bar Lite nya bilder
Posted: 09 Apr 2011, 19:48
by Anderss50
Nu är bilen klar för denna sommarn
Hoppas de håller bättre
Va ute o tog en liten runda innan idag och kopplingen är hur lätt körd som helst om man jämför mot min gamla 3 skiviga
Allt funkar som de ska.
En liten bild på bilen