Page 3 of 5
Posted: 02 Jun 2010, 21:44
by TreLingon
magnusjonsson wrote:går ju även att göra upp en eld under motorn när den hänger på motorstativet och elda där under några timmar å sen låta den svalna, sen efter dra den.
De funkar..Miltitären gör detta fast lägger in kolen från elden under natten när det är kallt ute så startar motor fint på morgonen i 30 - då allt skulle vara trög startat annars
Posted: 02 Jun 2010, 21:48
by Grefven
allt handlar om lathet låter det som. folk har ibland byggt på bilen i flera år och att efterdra är jobbigt?
Posted: 21 Jul 2010, 17:43
by peppe
Lyfter denna tråden igen.
Vi har nu efterdragit 3 gånger, vi drog en gång till inför Sundsvall då vi tyckte att den pruttade lite mer än vanligt ur evak. kanalerna.
Så, man tycker ju att den borde ha lugnat sig, men vi for ut idag och snöt sate, på riktigt alltså. Nästan så man tycker man är taskig med bilen.
När vi kom till garaget så var det det vanliga klegget som brukar rinna ur spåren, men då vi lyssnade så hörde vi att det pös i evak. och det är då enl. våran gissning tryck från kylsystemet, vi såg även lite vatten som kröp ut då och då.
Så, vad göra? Vill fortfarande inte riva då det är mitt i sommaren och vi inte ska köra så många fler events, ändock vill vi använda bilen till hösten.
När man plågat lite, så kommer som sagt en brun gegga, misstänker att det är loctite limmet, blandat med lite olja och e85.
Så, inga monster läkage men det kan ju inte vara kalas att den läker där då man är ute och snyter, misstänker att det läker på undersidan av ringarna. Då jag tycker att måttet på ringarna borde vara rätt så det skär in tillräckligt i toppen, alltså bara undersidan som finns kvar som bov i dramat.
Vi vart lite less idag, och funderar seriöst på att JB welda igen dom där spåren, annars så är det vär trångare custom ringar som gäller? Om det nu inte är uppsticket som är för litet men det tvivlar jag på då PPF brukar ha koll.
Bara vi som åker med evak och har problem?
Mvh
Posted: 21 Jul 2010, 18:03
by Bmwandreas
Dra i silikon in i evakueringskanalerna och låt torka. Sen häll i Omega motorsvets. Motorsvetsen lagar M50 med sprickor i toppen
Gör så och riv i vinter istället.
Posted: 21 Jul 2010, 19:07
by Per Eriksson
Vi tömde i bars leak, blev tätt som ett grodarsle mot innan då det rann så fort man hällde i vatten
Posted: 21 Jul 2010, 19:12
by Hansa
Bmwandreas wrote:Dra i silikon in i evakueringskanalerna och låt torka. Sen häll i Omega motorsvets. Motorsvetsen lagar M50 med sprickor i toppen
Gör så och riv i vinter istället.
Haha, funkar ens det där motorsvets? ungefär som det dära STP injection cleaner! haha
Posted: 21 Jul 2010, 19:22
by Bmwandreas
Det funkar förjävla bra. Sjukt nog..
Posted: 21 Jul 2010, 20:00
by peppe
Men våran problem är ju fortfarande att det är kompression som läker ut, vattnet är bara några droppar om man gämför.
Men får väl testa ändå?
Posted: 21 Jul 2010, 20:01
by Bmwandreas
Testa med det och skriv igen vad som händer.
Posted: 21 Jul 2010, 22:07
by robbz
Jag hade problem sam fan, hade man haft motorn igång så i princip rann det ut på golvet ur kanalerna, men bara först efter att man stängt av motorn(?).........
Provade med att fila bort ytrosten i kanalerna och gjorde rent som en galning och pressade i svart silicone........den var putsväck efter första repan!
-lessande på skiten och provade Bars Leak (pellets).....gjorde precis efter anvisningarna och tro på fan det vart tätt!
Det höll bra länge tills vi provade 2.2bar mappen, då började den läcka igen men inte på långa vägar så som innan....nu blir det bara några droppar på golvet när man varit ute och krämat!
-Ser man bara till att fylla på vatten i lagom tid så man slipper en massa luft i systemet så är det lungt, jag kommer nog fixa mitt i vinter!
/mvh
Posted: 21 Jul 2010, 22:36
by markus
Se till att plocka bort locket på expansionskärlet efter ni snytit och bilen ställs i garagen igen. Läcket det när ni kör så finns risken att det blir undertryck i kylsystemet när det kallnar och den drar i sig luft istället.
Posted: 21 Jul 2010, 22:36
by peppe
Folk verkar ha problem med vatten som läker, inte kompression. Det är det som stör mig. Vi testar väl Ärtmetoden och ser vad som händer
Posted: 22 Jul 2010, 22:04
by peppe
Vi testade lite mer ikväll, och imorgon så lyfter jag och Ecke av toppen. Bror jobbar så vi får väl göra ett ryck.
En sak som är säker att Åmsele på Lördag är nog bara att glömma, samt motorveckan i Lycksele som börjar på Måndag.
Den pissar mer vatten nu, nu åker halva exp. kärlet på bara lite körning relativt låg belastning, så vatten och kompressions läkage.
Riktigt kul, nu kan man ju skratta åt sig själv att man gjorde så här istället för oringar
Men, Ärtan eller Bäckis. Packningarna, fräser, slipar, klipper eller stansar ni dom? Vi kommer ju att behöva en packning imorgon, för ihop ska den.
Vill mest riva för att se så det inte är något som är galet, ser allt okej ut förutom packningen så jb weldar vi nog evak. spåren och drar ihop den med ny packning. Vi har inte hjärta att hälla i motorsvets och hoppas att problemet försvinner.
Minns inte hur det såg ut, men är evak. spåren frästa i samma djup som där ringarna vilar så förstår jag ju att det läker kompression, så en lösning skulle kanske vara för att rädda blocket i vinter att frästa djupare spår, och sedan åka med högre pyramidisar, om det nu går. Vi ser väl imorgon.
Mvh
Posted: 22 Jul 2010, 22:19
by peppe
Får svart på vitt imorgon då vi lyfter, men det ser inte ut att vara värst mycket till "höjd skillnad" där ringen vilar i blocket och kanalen alltså.
Finns ju inte en chans att det skulle bli tätt?
Posted: 23 Jul 2010, 05:10
by Micke johansson
Hittade lite bilder på tur decket ser ut med spår.
Posted: 23 Jul 2010, 07:11
by Bmwandreas
peppe wrote:Får svart på vitt imorgon då vi lyfter, men det ser inte ut att vara värst mycket till "höjd skillnad" där ringen vilar i blocket och kanalen alltså.
Finns ju inte en chans att det skulle bli tätt?
Varför skulle det vara höjdskillnad?
Posted: 23 Jul 2010, 08:22
by Micke johansson
Det han menar är att om evakuerings spåret är i samma höjd som "ringen" nedre vilo punkt är det ju inte konstigt att det läcker? , ringen är ju plan på undre delen. fattar inte hur det är tänkt att bli tätt där i mellan stål mot stål ?