Page 3 of 5

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 29 Jun 2011, 07:56
by Snekast
Brukar stå i underkant av insuget. Volym står bakom där tomgångsmotorn sitter på min.

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 30 Jun 2011, 04:56
by hockne
Snekast wrote:Brukar stå i underkant av insuget. Volym står bakom där tomgångsmotorn sitter på min.
Har kollat man kan inte hitta något, får kolla igen.



Ställde samma fråga på http://www.savarturbo.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och då va det en som skrev "motorn på bilden ser ut som en 2.8L att du har såpass tunna insugsrör då b28an hade detta för att vinnna botten drag..."

Jag säger inte att han har rätt eller fel.
Jag vill bara veta om det kan vara så ?

Ingen som har någon koll på PPF?
Några tips vad man mer kan se om det är en 2.8 ?

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 30 Jun 2011, 09:10
by erikjakan
Kolla på sfros hemsida. Där ska det finnas en guide har jag för mig.

Märkningen ska sitta på blocket på insugsidan långt ner mot tråget.

Mvh Erik

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 30 Jun 2011, 17:14
by hockne
Nu har Erikjakan varit här och kommit med en massa dumma idéer.
Så nu kommer 242an bli om byggd ;)
Han kollade även på min motor, och vi är lite osäkra om det är en 2.8L eller en 2.3L :/
Men vi får se vad det är......Ska riva ner den helt nu.

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 30 Jun 2011, 17:39
by hockne
Nu har vi kollat lite på motorn,
den har ett slag på 75mm
om det säger något???

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 30 Jun 2011, 22:27
by tobbee28
då borde det vara en m52b25:a , från en 323:a

Re: Hockne´s 242 M50B25 *HJÄLP*

Posted: 01 Jul 2011, 03:01
by hockne
tobbee28 wrote:då borde det vara en m52b25:a , från en 323:a
Vad kan man använda av den motorn då?
Jag har en icke Vanos topp & icke Vanos block med vev stackar kolvar.

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 03 Jul 2011, 18:04
by hockne
Efter att Erik hade varit i garaget så började vi kolla lite,
och imorgon åker kapen fram och börjar modda lite.

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 13 Jul 2011, 23:37
by hockne
Nu har jag kapat bort halva bilen typ (bilder kommer imorgon).

Någon som har något förslag på hur man kan få olje tråget mindre?
Om jag ska ha motorn där jag vill ha den så kommer olje tråget ta i marken :?
Jag har sett i USA att dom tar e28 535:ans olje tråg och bygger om någon som vet något om det?

Sen vad tror ni om en sådan här?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-M3-O ... 4632wt_941" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 14 Jul 2011, 07:40
by erikjakan
Borde funka fint, dock får du ju ingen termostat med den lösningen.

Ett s50 hus känns bättre?

MVH Erik

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 14 Jul 2011, 11:31
by moxi
hockne wrote:Nu har jag kapat bort halva bilen typ (bilder kommer imorgon).

Någon som har något förslag på hur man kan få olje tråget mindre?
Om jag ska ha motorn där jag vill ha den så kommer olje tråget ta i marken :?
Jag har sett i USA att dom tar e28 535:ans olje tråg och bygger om någon som vet något om det?

Sen vad tror ni om en sådan här?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-M3-O ... 4632wt_941" onclick="window.open(this.href);return false;

eller så kapar du bara av filtret o sätter dit utgångar.. kolla på PPF turbokonverterings fac sida..eller hur det stavas..Jag gjorde då i alla fall;)

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 14 Jul 2011, 23:52
by hockne
Får se sen vad det blir för oil kylare.

Nu är inne skärmar borta i bak + lite till.
Erik fick en bild hoppas han såg vad det va :)

Jag ska bygga motor nu i vinter....
Lite tips skulle sitta fint

Det jag har just nu är
icke vanos topp
icke vanos block + kolvar, vev
Vanos block + kolvar, vev

Stakar blir väl nya.
Men vad ska man mera skaffa sig innan man börjar bygga?
Jag är ute efter ca 600 hk, men vill få ut 450 whp.
Tips och förslag är alltid bra.
Alla packningar m.m kommer byttas.
Den här motorn ska jag bygga på och kommer inte sättas in i 242an innan den är klar.

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 15 Jul 2011, 22:13
by hockne
Här kommer en bild, kommer mera senare.
Image

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 16 Jul 2011, 00:35
by hockne
Hittade den här på nätet, han har ställt sin M50B25 rakt upp..... Funkar det så som han har gjort? Så som han har gjort så får man ju ett lågt oil tråg. (Ni fattar)
Image
http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... -swap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni kan ju kolla själva, mycket väl byggd bil med.

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 16 Jul 2011, 04:12
by Fernis1
Nille (Moxi) här på forumet kör rakställd M50 i hans e36 vet inte exakt hur han gjort med tråg men ombyggt är det iaf kika i hans projekttråd ;)

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 16 Jul 2011, 10:18
by hockne
Fernis1 wrote:Nille (Moxi) här på forumet kör rakställd M50 i hans e36 vet inte exakt hur han gjort med tråg men ombyggt är det iaf kika i hans projekttråd ;)
Hade inte han massa problem med oljetrycket?
Har han fått ut sin?
Hmm.... ska kolla lite tack fernis.

Blir väl att börja leta lite mera.

Re: Hockne´s 242 M50B25

Posted: 16 Jul 2011, 15:29
by Fernis1
jo men det berodde på miss av honom inte pga tråget :D