Lön bilmekaniker?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

jeenz

Post by jeenz »

Jonas_Linder wrote:När man får höra om lönerna blir man ju ännu mer omotiverad att jobba som bilmeck, sen kan jag inte förstå dom som orkar stå och skruva hela dagarna på jobbet och sen komma hem och försöka uträtta något vettigt åt sig själv på kvällarna, dom som klarar de livet är ju beundransvärda :wink:

Njo vissa dagar vill man bara spy när man kommer till garaget och skall byta om för att börja skruva i bland annat bmwn..
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
pelko

Post by pelko »

Det var lite det som tog knäcken på mig. Nu har jag inte jobbat så länge eller skruvat med "skitsaker" då jag enbart gör nybilar för tillfället men att ha bilar omkring sig vad man än gör och alltid ha fingrarna svarta...fyfan.

Men nu börjar man bli lite sugen igen men det är fortfarande segt faktiskt. Idag ska man nog, speciellt i min ålder, vara glad att man har ett jobb.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Vet inte hur det ser ut i hela branschen men polarna som jobbar på Bilia brukar ha runt 30´ i månaden om man räknar in provisionen/ackorden. Då är inte det något gristempo utan rätt normalt tempo på arbetet.
pelko

Post by pelko »

Det går att få oerhört fina pengar om man kan systemen och har kunsakp samtidigt som man har rätt förmåner.

Skulle jag ha ackord hade jag kunnat få ut dubbla utan att anstränga mig. Kan dra ihop 7h på 1h idag.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
affe

Post by affe »

Jonas_Linder wrote:När man får höra om lönerna blir man ju ännu mer omotiverad att jobba som bilmeck, sen kan jag inte förstå dom som orkar stå och skruva hela dagarna på jobbet och sen komma hem och försöka uträtta något vettigt åt sig själv på kvällarna, dom som klarar de livet är ju beundransvärda :wink:
ännu en anledning att gör något annat om dagarna. Har varit dåligt me motivation senaste året....
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
martin n

Post by martin n »

Tycker att folk i stort tjänar väldigt dåligt i bilverkstäderna. verkar vara bättre i tung/industri sidan? även på små orter... :wink:

//Martin
BaCCoN

Post by BaCCoN »

M3JONAS wrote:Vet inte hur det ser ut i hela branschen men polarna som jobbar på Bilia brukar ha runt 30´ i månaden om man räknar in provisionen/ackorden. Då är inte det något gristempo utan rätt normalt tempo på arbetet.
Har för mig att volvo verkstäder brukar ha ett annat system för bonus. tror dom får procent på dom jobb dom säljer.
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
Mickeeey

Post by Mickeeey »

Industrin har väl alltid gett bättre betalt, handlar ju om en hel del större pengar där. Så företagen kan ju betala mera. Specielt bra känar ju en del tekniker. Jag jobbar som traverstekniker och känar betydligt mera än bilmekare. och jag har bara hållt på i snart 2 år.

:)
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
ecm_z28

Post by ecm_z28 »

industrimeck här.. ingångslön för 4år sedan 18k.. normala löner ligger runt 25-28k om man har några års erfarenhet... sen har man nästan alltid jour på de.. jag trivs och de är bra pengar.. :)
Björn Strömberg
mcdonaldsmannen

Post by mcdonaldsmannen »

Jo ! en rolig grej att tillägga..

Vi hade budget satt på 2,3mkr år 2009 för verkstaden BMW i Solna, vi drog in strax över 4,2mkr, samtliga mekar fick 3,000:- i årsbonus.

(Som vi endå hade fått om vi bara klarade av 2,3mkr)

Nej tack, nu ska jag plugga och tjäna tillräckligt med pengar för att ha den bilen som jag vill ha, och resa dit jag vill resa och fortfarande kunna äta gott om dagarna.
tjingtjong
affe

Post by affe »

BaCCoN wrote:
M3JONAS wrote:Vet inte hur det ser ut i hela branschen men polarna som jobbar på Bilia brukar ha runt 30´ i månaden om man räknar in provisionen/ackorden. Då är inte det något gristempo utan rätt normalt tempo på arbetet.
Har för mig att volvo verkstäder brukar ha ett annat system för bonus. tror dom får procent på dom jobb dom säljer.
jobbade några år på volvo renault åf och där gick bonusstegen på hur mycket av sin tid man sålde. Hade gått och tjäna mycket bra pengar om man bara servat och gjort nyleveranser, så var ju inte verkligheten riktigt...
Alfred Andersson
Tel 0702803567
banzai

Post by banzai »

Jobbar som bilmek på en liten verkstad. Vi är 4st som jobbar där. Jag tjänar 110kr/h före skatt.
Bilmek är inget yrke man kan tjäna stora pengar på tyvärr.
Trivs dock skitbra med mitt arbete, är arbetskompisarna som gör det :)
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
Roobin

Post by Roobin »

Man kan tjäna pengar som bilmek, refererar till sthlm nu, känner flera som tjänar 30 o lite över de t o m.. Ser man till o gå mycket kurser o e duktig så kan man absolut tjäna bra pengar även utan ackord o dylikt.. Dock inte riktigt som en vanlig servicemek
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
banzai

Post by banzai »

Roobin wrote:Man kan tjäna pengar som bilmek, refererar till sthlm nu, känner flera som tjänar 30 o lite över de t o m.. Ser man till o gå mycket kurser o e duktig så kan man absolut tjäna bra pengar även utan ackord o dylikt.. Dock inte riktigt som en vanlig servicemek
Helt rätt. Men som du säger så innebär det oftast en flytt till en större stad, samt en möjlighet till vidareutbildning. Inte så mycket kurser här omkring men det händer ju!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
Toony-89

Post by Toony-89 »

Jobbar som bilmekaniker i Norrtälje får ut ca 12,000:- efter skatt jävla skit lön!! har jobbat snart 2 år. när jag började fick jag ut ca 9500:-
och det ser inte ljust ut en som har jobbat 3 år längre än mig får ut ca 500kr mer än mig:(

får nog byta jobb tror ja :?
Olsson

Post by Olsson »

Jobbar på Volvos egna verkstäder, alltså VCC anställd.

Tjänar ganska exakt 23000 innan skatt, jobbat här i två år. Kom in precis innan "finanskrisen" så det var först nu efter 2 år jag fick min första lönehöjning. Gick upp drygt 8% då, ni som gillar matte kan räkna ut vad min ingångslön var ;)

Och visst finns det utrymme för att tjäna bra som bilmekaniker. Utbildningar, kunskap eget avsvar etc är väldigt lönegrundande hos oss. Kan säga att jag var ensam om att få en höjning på 8 %.

// Anders
affe

Post by affe »

På rätt företag där de värdesätter kompetens så kan man nog tjäna pengar helt klart...
Alfred Andersson
Tel 0702803567
Post Reply