Page 3 of 17

Posted: 24 Feb 2010, 21:36
by Konny
BMWM20 wrote:jo nä org är väl aldrig nån höjdare, men fixar du de så där blir de nog fränt bra värre.. :D blir de aluplenum nu då..? nä int exakt likadan, men en mocca iallafall, måst ju va de när de blir flockad inredning.. :lol: och dom lite fränare ja hittat kostar ju typ 200e. så tänkt om du hade hitta nåt billigt ställe..?





Jo de blir alu plenum på den här!
Var jäkligt bra pris där jag köpte min ifrån nu men de fanns bara den modellen som jag köpt så du får betala lite till och köpa någon annan :wink:

Posted: 25 Feb 2010, 09:54
by mr.jet
ser ut att vara likadan ic som jag har på min evo 3:a. sitter som en smäck :D

Posted: 25 Feb 2010, 10:17
by BMWM20
Konny wrote:
BMWM20 wrote:jo nä org är väl aldrig nån höjdare, men fixar du de så där blir de nog fränt bra värre.. :D blir de aluplenum nu då..? nä int exakt likadan, men en mocca iallafall, måst ju va de när de blir flockad inredning.. :lol: och dom lite fränare ja hittat kostar ju typ 200e. så tänkt om du hade hitta nåt billigt ställe..?





Jo de blir alu plenum på den här!
Var jäkligt bra pris där jag köpte min ifrån nu men de fanns bara den modellen som jag köpt så du får betala lite till och köpa någon annan :wink:


ja de var väl de ja förstog, :) men synd att de bara fanns den modellen , ja skulle vilja ha en med mindre djup än den du köpt.. nåja måst forska runt lite och se om man hittar nån bra/billig.. annars får väl skiten kosta då.. :lol:

Posted: 26 Feb 2010, 18:27
by Konny
Gick lite illa för någon vecka sen, råkade köra i en snövall när vi körde på isen.
Stannade och kikade, inget lekage el något bara en massa snö överallt.
Körde vidare och olje lampan började lysta mitt i allt.
Stängde fort av och drog hem den.
Ena slangen till oljekylarn hade farit emot remhjulet på veven.
Fixade slangen, fylde i olja och prövade starta.
Den lät inte illa el. någonting så hoppades på att den hade klarat sig.
MEN.. Igår när jag skulle börja bygga nya tryckrör och montera storre intercooler så kände jag på turbon.
Är glapp och impellern har tagit i ser man :(
Så nu blir det en ny turbo och kika över lager mm.
Blir nog en SC-62 Billet 8)
Sen värre tänning och köra mera pulver :lol:

mvh

Posted: 26 Feb 2010, 18:32
by Bonje
Surt! :x
Den där bilen har avverkat några HX40:s
Vilken i ordningen är det nu?

Posted: 26 Feb 2010, 18:37
by Konny
Bonje wrote:Surt! :x
Den där bilen har avverkat några HX40:s
Vilken i ordningen är det nu?




Jo de var lite surt!
Jasså, kanske inte ens är därför den är dålig då?!
:roll:

Posted: 26 Feb 2010, 18:46
by Pimplaren
Fel på oljetillförsel? hur ska en bil annars kunna avverka agg? surge? :)

Posted: 26 Feb 2010, 18:53
by johankihl
Det är oljetillförsel från orginalstället i toppen. Skulle i så fall tro att det är för att det tappar för mycket oljetryck på vägen till toppen. Man kanske ska bygga om med olja till turbon med t-kors från oljetrycksgivaren som sitter i blocket? Jag har bytt tre turbos och bilen levererades med en spritt ny HX40. Den första rasade för att jag testade att göra en strypning på 2mm före turbon, den turbon gick inte många mil. När jag sedan borrade upp den så funkade nästa turbo över 500 mil innan den blev dålig. Skulle tro att de delvis dör pga övervarv också. 2,4 bar kontinuerligt hård körning med rekommenderat max ladd 2 bar i över 500mil tar nog ut sin rätt på en turbo.

Montera en oljetrycksmätare i bilen med Konny, det borde jag ha gjort för länge sedan när jag rasade första turbon för flera år sedan!

Posted: 26 Feb 2010, 19:00
by Konny
Får göra om oljetillförseln, kika igenom alla lager, montera en oljetrycksmätare och sen till sist en ny SC-62a.
Dom ska ju gilla höga laddtryck vad jag har förstått. :)

Posted: 26 Feb 2010, 19:03
by johankihl
Konny wrote:Får göra om oljetillförseln, kika igenom alla lager, montera en oljetrycksmätare och sen till sist en ny SC-62a.
Dom ska ju gilla höga laddtryck vad jag har förstått. :)


Det lär ju bli riktigt grymt :) En omgång nya ventiltätningar skulle säkert inte heller skada!

Posted: 26 Feb 2010, 19:08
by Konny
johankihl wrote:
Konny wrote:Får göra om oljetillförseln, kika igenom alla lager, montera en oljetrycksmätare och sen till sist en ny SC-62a.
Dom ska ju gilla höga laddtryck vad jag har förstått. :)


Det lär ju bli riktigt grymt :) En omgång nya ventiltätningar skulle säkert inte heller skada!





Ska nog bli nya ventiltätningar på samma gång som jag byter till hårdare fjädrar :D
Så man kan varva lite :wink:

Posted: 26 Feb 2010, 19:22
by fredrick
Mmm Precision har iaf gått ut med att oljetillförseln ska flyttas ifrån toppen ner till pumpen när man använder deras aggregat så det kan nog vara en bra sak att fixa!

Posted: 26 Feb 2010, 19:24
by Konny
fredrick wrote:Mmm Precision har iaf gått ut med att oljetillförseln ska flyttas ifrån toppen ner till pumpen när man använder deras aggregat så det kan nog vara en bra sak att fixa!





Aha, se där..
Bara att fixa då! :D

Posted: 26 Feb 2010, 20:58
by johankihl
fredrick wrote:Mmm Precision har iaf gått ut med att oljetillförseln ska flyttas ifrån toppen ner till pumpen när man använder deras aggregat så det kan nog vara en bra sak att fixa!


Du ser, vilken teoretiker man är... Synd att det ska gå åt 3 turbos innan man fattar :)

Posted: 26 Feb 2010, 21:02
by vectramicke
520whp och 2.4bars ladd är nog en av orsakerna till att turbon rasar tror jag. Det är samma effekt jag fick ur på hjulen i volvon med hx50an på 2.2bars ladd, sen gick det fan inte att klämma mer ur den på rullarna. Ute på banan laddade den mera sen, men det tyder på att den övervarvade för mig oxå då.

Posted: 26 Feb 2010, 21:49
by Konny
vectramicke wrote:520whp och 2.4bars ladd är nog en av orsakerna till att turbon rasar tror jag. Det är samma effekt jag fick ur på hjulen i volvon med hx50an på 2.2bars ladd, sen gick det fan inte att klämma mer ur den på rullarna. Ute på banan laddade den mera sen, men det tyder på att den övervarvade för mig oxå då.





Kan nog vara så, blir fint med en SC-62a istället tror jag! :D

Posted: 05 Mar 2010, 17:22
by Konny
Beställde en AC/DC tig svets för 5 veckor sen från Svetsbutiken.se. (kina modell)
Skulle ta 2 veckor att få hem den men igår fick jag beskedet att dom leverantör hade gått i kk. efter 5 veckor! fy fan.. :?
Så idag var jag och köpte mig en Kemppi 230Amp. AC/DC från Holmbergs så nu har man en vettig svets som man kan svetsa de mesta med.
Nu ut och svetsa plenum och tryckrör mm.! :D

Image