Page 3 of 18
Posted: 24 Nov 2009, 08:04
by Bmwandreas
Simon kör M30B35 block i sin M5 med 94mm borr. Och då är det 7-8 mm cylinderväggar. Och så mycket är det inte i en M5 orig.
Posted: 24 Nov 2009, 11:33
by Pitbull
jorgen wrote:Bäckis wrote:Det är en skitfin kurva på maskinen.
Insug och grenrör kommer inte användas på nya motorn och är till salu.
Lite priser är ju aldrig fel
vart tog bw snurran vägen då?
Snurran är såld.
/ Mvh
Posted: 24 Nov 2009, 12:39
by JohanE
Bmwandreas wrote:Simon kör M30B35 block i sin M5 med 94mm borr. Och då är det 7-8 mm cylinderväggar. Och så mycket är det inte i en M5 orig.
Ursäkta en som inte har koll men...
Om det är samma längd på veven och stakarna sitter på samma avstånd hur kan det bli mer material i väggarna då? M5-blocket bygger väl på M30-blocket från början?
Posted: 24 Nov 2009, 14:53
by paran0id
JohanE wrote:Ursäkta en som inte har koll men...
Om det är samma längd på veven och stakarna sitter på samma avstånd hur kan det bli mer material i väggarna då? M5-blocket bygger väl på M30-blocket från början?
Om jag inte missminner mig så är cc mellan cylindrarna 100mm på en m30, så med 94mm borr ska det stämma mycket väl med 8mm cylindervägg.
Vet dock ej på rak arm vad det är för borr i s38an, har för mig att det är 94,6 dock så det blir 5,4mm cylindervägg om det stämmer.
Posted: 24 Nov 2009, 16:04
by Persson
Eller så är "fodren" tunnare på s38 kanske?
Alltså så det blir ett mellanrum mellan cylindrarn på s38 medans på m30 går cylindrarna emot varnadra, jag vet inte men det borde väl vara så om det är mer cylindervägg med samma borr och samma cc mellan dom.
Posted: 24 Nov 2009, 18:38
by Bmwandreas
M5 blocken har tunnare cylinderväggar än 535 E34 blocken även om man borrar dem till samma storlek.
Posted: 24 Nov 2009, 22:43
by fredrick
Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.
Posted: 24 Nov 2009, 23:18
by Persson
det är ju inte cc mellan cylindrarnra som det skiljer utan det är tjockleken på cylinderväggen som är skillnaden.
Posted: 25 Nov 2009, 08:21
by Bmwandreas
Persson wrote:det är ju inte cc mellan cylindrarnra som det skiljer utan det är tjockleken på cylinderväggen som är skillnaden.
Exakt.
Posted: 25 Nov 2009, 08:55
by FoX
fredrick wrote:Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.
jag får inte häller ihop det... jag tänker som du... samma borr med tjockare cylindervägg borde inte funka kan ju
omöjligt bli samma cc... inte i mitt huvud.
Posted: 25 Nov 2009, 08:59
by Tysken
Är väl godset till kylkanaler och oljekanaler som skiljer, det blir samma tjocklek på cylinderväggar mellan cylindrarna.
Posted: 25 Nov 2009, 09:14
by Bmwandreas
FoX wrote:fredrick wrote:Stämmer säkert när du säger det, men om jag inte tänker galet så känns det lite knas, vore det 2mm extra mellan loppen vid samma borr så blir det ju 2*5mm (5=antal väggar imellan 1an och 6ans burk) så isf skiljer det 10mm i cc imellan 1an och 6an på m30 och M blocket, och det borde ju även då vara samma visa med vevaxlarna.
jag får inte häller ihop det... jag tänker som du... samma borr med tjockare cylindervägg borde inte funka kan ju
omöjligt bli samma cc... inte i mitt huvud.
Men snälla ni. Det är samma CC och cylindrarna sitter ihop. Det är tjockleken där de inte sitter ihop som är tjockare.
Posted: 25 Nov 2009, 09:25
by fredrick
Okej, till kanaler osv på sidorna förstår jag.. Såg bara att nån skrev om materialet imellan loppen innan mig och trodde att det gällde det också men då är jag med
Posted: 25 Nov 2009, 14:16
by Bäckis
Nu är alla gamla delar sålda.
Posted: 25 Nov 2009, 16:40
by Pimplaren
Vad är det för bussningar i bakvagnen på dendär Besten?
Något ni kan fixa i delrin ??
Posted: 25 Nov 2009, 17:12
by Pimplaren
Bäckis wrote:Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.
M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.
Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt
Men det blir nog fränt ändå till slut.
Bitter!
hehe
Posted: 25 Nov 2009, 18:48
by claude
Bäckis wrote:Nu är alla gamla delar sålda.
vilken tur att jag smög ner till garaget och delade motorn i går
allt såg ut att va i toppskick som väntat
H/