Page 3 of 23

Posted: 04 Jan 2010, 21:49
by jorgen
hade ju som mål på 400whp så man ska inte klaga. Måste ju vara liet skillnad så det känns bättre med verison II 8)

Posted: 04 Jan 2010, 22:01
by Andy_b
vad laddade du då?

Posted: 04 Jan 2010, 22:02
by jorgen
1,3bar.

Posted: 04 Jan 2010, 22:16
by Andy_b
och ingen portning? ... bra mos på 98 isf
grattis

undrade bara för att min maskin är typ likadan som din
fast portad då ... men ja kör e85 och vill ladda 2bar 8)

Posted: 04 Jan 2010, 22:18
by [zJo^]
Kommer du mappa på E85 senare?
Är de spec. på första sidan som gav detta resultat?

Posted: 04 Jan 2010, 22:31
by ///Peter
He he härligt. Börjar bli några hjulhästar i black label nu :D
över 400whp i en M30 light är ju inte fel, vi får se hur det blir med dom två M30 Heavy weight till våren :twisted:

Posted: 04 Jan 2010, 22:54
by Mattias Sandgren
daniel-635 wrote:Det kan vara lite knepigt att få lambdaregleringen att funka bra på tomgång med VEMS, även om den fungerar bra på högre last.

Om ni inte får ordning på det vid mappningen kan det vara ett snik tips att helt enkelt stänga av lambdaregleringen under 1200 Rpm.
Sen beror det ju naturligtvis lite på hur man sköter tomgångs regleringen också.

Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.

Posted: 04 Jan 2010, 23:43
by Bäckis
Trollades väl fram bra mkt mer? Bland de första pullen innan justeringen så gav det väl bara 365whp på 1,5-1,6 bar?

Posted: 05 Jan 2010, 07:02
by jorgen
var det så mycket? :P . hittade varför den hade tryck ur sej lite olja under pullen, det är ju en fördel om röret till oljestickan sitter fast :evil:
Vad är det " riktigaste" sättet att täta den på?

Den är inte portad.

Om Andreas har tid så kanske har kan lägga upp bromspappret då jag inte har någon scanner

Receptet är: b34 block, b35 kolvar o topp, 1,8mm mls, z55 kam, heavy duty vippor, hx 55 med 19 avgashuset, 990cc Precision spridare, walbro pump.

till våren blir det e85 o en bw 372 till en börjar. önska att man hade haft 20k till övers nu för då hade jag beställt en ny botten utan att blinka!

Posted: 05 Jan 2010, 12:28
by daniel-635
Mattias Sandgren wrote:Kan ju vara värt å nämna men på tomgång kör jag samtidigt med lambda-reglering, förtändnings-justering och tomgångsmotor med senaste VEMS firmware (1.1.64) i min brukis, och den är helcool på tomgång. Jag tror det är en del saker i den äldre firmwaren man inte ska tro fungerar till 100% som man tänkt, alltså acc-pump, tomgångs-justering, etc.


Jag kör också med Förtändnings justering och tomgångsmotor, men som du säger fungerar det inte rikigt som man alltid tror. på 1.0.78.

Grattis till effekten Jörgen !!
Omöjlig vinterbil ?

Posted: 05 Jan 2010, 14:07
by jorgen
man tackar :) . det är ganska lungt att köra den trots halkan. har ju fullt ladd först vid 4500 så det går att köra ganska normal. det var ett kraftigt kluckande ljud vid gaspådrag o vid motorbroms. Efter att den pallats upp så konstaterades det ganska snabbt att det bakre knutkorset var slut

Posted: 05 Jan 2010, 19:34
by RickardP
Fan va fränt, du verkar ha fått bra fart i den :) Kör du med tomgångsmotor på din?

Posted: 07 Jan 2010, 21:25
by jorgen
Då var den klar igen för lite lek :) Passade även på att montera en shortshift, tog bort en ljuddämpare. det konstiga är att den är ruskit tyst fortfarande trots 3,5" system hela vägen o bara en ljudämpare längst bak :?

Posted: 14 Jan 2010, 21:29
by jorgen
Skulle vilja ha lite smakråd. funderar på om man ska byta färg på centrumen på bbs fälgarna. svart o guld går bort. Några andra förslag? Gärna bilder

Posted: 14 Jan 2010, 22:01
by Grefven
ska de inte bli guldiga så tycker jag nog inte att de kan bli vackrare. CSL grå hade jag på min m535 med m5 3,8 fälgar. det var lite annorlunda men ändå inte så värst utstickande.

Image

Posted: 14 Jan 2010, 22:09
by Nisse Järnet
Måste bara fråga, ta det inte fel jag är bara nyfiken :)
Varför blev det inte mer effekt? En M20 2,5 med Z45 och HX40 gav samma effekt på samma ladd, känns som 3,5l + HX55 borde skyffla betydligt mer luft?

Posted: 14 Jan 2010, 22:21
by jorgen
det var soppapumpen som inte klarade av att leverera mer. vid 1,4 i ladd o 450whp så gick den lite snålt. vet inte heller hur långt man klarar sej med orginal soppaledningar o fulerail. sitter ju 990cc precison spridare så de räcker ju till