Page 3 of 24
Posted: 16 Dec 2009, 18:02
by Thörn
Vart och hämta grenröret idag från ytbehandlingen
det blev guld
Det är altså ett metalllager uppepå (inte guldfärg)
Kom inte in helt i alla vrår längst in men jag körde lite ungsfärg där.

Posted: 16 Dec 2009, 22:50
by Sikko
Hehe har du förgyllat tillvaron i motorrummet, Ser bra ut är det möjligt att det är ett grenrör som du köpte av mig för typ 5 år sedan??
Posted: 17 Dec 2009, 10:20
by Thörn
Sikko wrote:Hehe har du förgyllat tillvaron i motorrummet, Ser bra ut är det möjligt att det är ett grenrör som du köpte av mig för typ 5 år sedan??
Yepp, stämmer bra det, de kom t.om. fram "MK Racing" inristning som jag aldrig sett innan på det när jag gjorde avrostningen på det, det vart ju helt metallrent då.
Bättre än nytt, lite tungt bara med ett grenrör i solitt guld

Posted: 08 Jan 2010, 20:51
by Thörn
gick och köpte mig en turkbil idag, en -97 e36 328 coupé
En fin orginalbil med få mil på mätaren, ingen rost och utan turkstyle.
Får se om det blir turkturbo av den efterhand
Bilder kommer när det går att tvätta..
Posted: 08 Jan 2010, 21:08
by Grefven
ett nytt begrepp har myntats =)
man ser fortfarande e36or från malmö på annons ibland som beskrivs som "BMW 325 nya modellen -92"
har ju varit ett par modeller sen e36 men det är ändå det nya i rosengård tydligen.
Posted: 08 Jan 2010, 21:18
by Thörn
japp, riktigt talande begrepp

ligger mycket i det, stora felet med bilarna är ju ofast ägarna, så de är det första kriteriet när man börjar leta efter en e36.
Har inget personligt agg mot "turkar" men vissa av dessa ägare sätter en rätt negativ prägel på bilen.
Posted: 11 Jan 2010, 10:17
by Thörn
Här är ett par bilder på "nya brukisen" en 328 cupé 1997 givetvis manuell växellåda.
Tyvärr köpte jag en sån kass tvättsvamp med knappt något lödder i, och drog över den väldigt snabbt, så jag missade ett stycke på dörren
Den är ruskigt tight och fin i bussningar, inte en gnutta rost finns på den och allt är 100% orginal 328 cupé förrutom slitsade bromsskivor och hårdare belägg.
Provkörde en ny 328 på BMW i grästorp en gång typ 97 och denna känns lika bra på alla sätt, känns fortfarande som en ny fräsch bil
Dessvärre vet jag inte om detta är bilen för mig
Jämför man med min Saab 9000 cse 2.3T 94 känns den faktiskt som en billig bil. Liten och trång och dessutom vingligare, dvs mer språkänslig och känslig för blåst. Saaben går lika tyst och spikrakt trots hjulspår och vind. tex så är värme och fläktsystemet 10 ggr bättre i Saaben.
Så jag har svårt att göra mig av med min gamla trotjänare

dessutom får man nästan inga penar för en Saab heller trots överdådig utrustning som BMWn inte ens är i närheten av.
Kort sagt åker man skönare i Saaben men BMWn är roligare att köra, prestandamässigt rakt fram är de nog rätt likvärdiga.
Får se, kanske ställer undan Saaben i en lada och låter den stå tills man får för sig att totalrenovera den
Så alla ni som snackar om att "Saab är skit" och liknande kan skita er i näven, ni har förmodligen aldrig ägt en, och vet inte vad ni snackar om, iallafall inte en 9000 2.3t cse utan en massa sketägare på innan som inte lagt en krona på bilen utan bara buskörts och misshandlats i åratal.
Troligen är det så att dom som snackar sånt skit blivigt frånåkta av en trimmad Saab eller kört nån gammal sönderskruvad rostburk typ og900a eller nåt sånt.
Min gamla 9000

Posted: 14 Jan 2010, 06:16
by mcdonaldsmannen
Saab ar skit.
Posted: 14 Jan 2010, 08:54
by Thörn
mcdonaldsmannen skrev:
Saab ar skit.
Folk som säger sånt är idioter enl min mening, inte minst för att märket fått ett oförtjänt dåligt rykte på grund av sånt skitsnack. Det är en Svensk produkt, jag känner mig fan stolt över att Sverige fortfarande kan producera någonting längre faktiskt. Snart exporterar vi väl bara malm som förädlas i något annat land och om 10 år lär vi endast se svensktillverkade bilar på museum, vi kanske kan säga till våra framtida barn att -ja, engång i tiden tillverkade vi världens säkraste bilar här.
Men Svensken är så djävla internationell, förmodligen det folk på klotet som är minst stolt över att vara just Svensk och våra Svenska produkter än något annat land i världen.
Vi annamar allt utländskt skit som "mycket bättre" och "exclusivt" och tilldelar luddiga "kvalitét" stämplar på allt utländskt, medan det inhemska kort och gott är som "mcdonaldsmannen" uttryckte det "skit" (passande nick för övrigt)
Jag tycker svenskar över lag förlorat sig i allt internationellt krafs
Ja, mcdonaldsmannen allt utländskt skit är såå mycket bättre, och du gör säkert som svenne-banan går och köper Vw, Skoda , Toyotas och andra dussinbilar utan någon själ för det har ju faktiskt Saab, en historia, försök iallafall förstå det.
Många stör sig T.ex. det där med att dom envisas med att ha tändningslåset mellan sätena, har ni aldrig funderat på varför man placerat det där? det kanske t.om finns en tanke bakom?
Hoppas märket på något sätt lever vidare iallafall och slipper GM som bromskloss, då kanske de kan producera lite häftigare grejer framöver, vem vet.
Ha, nu blev det en utläggning om Saab, skit samma men såddana korkade uttalanden gör mig fan uppgiven.
Jag kanske är patriotisk men det är iallafall my 50cents på det hela.
Posted: 14 Jan 2010, 08:59
by Thörn
lite har hänt med e30n
rotade igenom golvet och hittade rost
fick byta främre högra domkraftsfästet och bygga ny ring runt pluggen i bakgolvet.

toppen renoverad och planad och klar

motorn är klar oringarna ur, skall fylla spåren bara det blir liite varmare

tur man använder BMW orginaldelar

Posted: 14 Jan 2010, 19:35
by Carlsson
Posted: 14 Jan 2010, 22:13
by Thörn
Carlsson wrote:Najs
anpropå e30in å orginal delar så ligger väl du ganska nära sanningen

haha ja jag borde skaffa klippkort nere på BMW reservdelar

Posted: 15 Jan 2010, 05:06
by mcdonaldsmannen
Nej jag aker inte Toyota, VW eller Skoda, Jag aker och ager endast BMW, har varit fascinerad av BMW sen liten shitkid pga deras design, kvalitet och prestanda, nagot som man knappast kan saga om Saab, visst har Saab en historia, det har nazister och valdtaktsman ocksa, men det forandrar inte att innehallet ar rent utav Skit.
Uppvaxt med en norrlandsk farsa som inte agt nanting annat an Saab och Volvo i sitt liv, jag har haft min fair share utav svenska skitbilar med en ah sa vacker historia och bakgrund.
Jag ar ocksa patriotisk, jag alskar mitt mangkulturella sverige, abbas sill och kebabkiosken runt hornet, Saab daremot vore en sann gladje om alla bara kunde sluta gora ett sant javla hoande om.
Posted: 15 Jan 2010, 08:22
by Thörn
Okay, BMW kan jag förstå, dom är lite i en egen kvalisort med körglädjen och det, har ju själv fastnat för BMW, men alla andra dussinmärken som folk köper har jag svårt att fatta!??
Kan du inte precisera lite vad som du tycker är "skit" då?
Jag har haft massa Saabbilar, 9000 mest, iallafall tycker jag 9000 grymt bra/prkatiskt och robust bil på många sätt. Därav är inte sagt att det är en racebil, många trimmar upp till 400+hk det är ju helt meningslöst enl min mening då det mest spinner och hackar sönder drivlinan även om motorerna pallar mycket mos med orginaldelar.
Sedan när man trimmar en Saab får man sånna satans vrid med dom små aggregaten så man knäcker vilken drivlina som helst nästan med lite studs och utan diffbroms.
Och de flesta Saabar som rullar har ju fått sig en omgång med andra chipp och uppställt ladd då de flesta har turbo och går sedan så många mil. Sen klagar många över dålig kvalite när det inte håller för typ dubbla effekten, lådan säger upp sig, blir glapp i styrlederna osv
Annars har de ju bra säkerhet, bra rostskydd, bra värmeanläggningar, hyfsat snåla för att vara en stor bil tex.
Sedan kan jag hålla med om att man gjort en och annan mindre miss, tex vevhusventen som var underdimensionerad på 9-5an.
Annars tycker jag dom är minst lika bra som de flesta andra bilar, fast som plus rätt pigga och lätta att få att gå rätt bra för en billig peng.
Sedan på plussidan tycker jag är inredningen, iallafall 9000, 9-5 och nya 93 man känner sig allmänt omhuldad i dom helt enkelt. Sedan är det inte samma körglödje som i en BMW (av sportigare modell) men som brukis är de ju klockrena praktiska bilar, och det är eg vad jag tycker Saab gör bra, man kan slänga in en massa grejer i bilen, köra rätt tunga släp.
Sen har alla bilar sina svaga punkter (även en BMW).
Och man kanske inte är coolast i stan om man rullar runt lokala korvmojen i en Saab men sånt skiter jag i numera

,
jag ser det på ett annat sätt, dom i en Volvo eller Saab har iallafall bidragit till jobben i Sverige om man köper Svenska produkter och inte något dussinmärke.
BMW är en annan historia däremot, det är något speciellt med just BMW.
Posted: 15 Jan 2010, 09:22
by mcdonaldsmannen
The smak is like the bak, som tur ar

Posted: 18 Jan 2010, 09:58
by Thörn
Japp grenrör och toppen på plats med den nya copparringpackningen, det var lite lurigt med att locetite rann ner mot ena sidan i o-ringspåren då motorn lutade, så jag fick luta bilen så mycket jag kunde för att få det någorlunda rakt, har dragit med 50nm och skall dra till 85 idag.
Posted: 18 Jan 2010, 10:18
by Thörn