Page 3 of 4

Posted: 27 Sep 2009, 21:21
by Grefven
man hörde lyckan i rösten =)

Posted: 27 Sep 2009, 22:18
by Grooverhound
Stort Grattis :!:

Posted: 28 Sep 2009, 08:23
by robbz
grattis som fan!

det som är mest imponerande är ju 1000hk på originalinsug 8) , där ser man, tydligen behöver man inte bygga ett groteskt genomtänkt insug på en turbomotor......

-Doktorn: kan du dra några kort på grenröret? skulle vara intressant att se!

/mvh

Posted: 28 Sep 2009, 08:34
by Grefven
original topp oxå. bara ventilfjädrar som är bytta. de var ganska duktiga på 90talet i tyskland.

Posted: 28 Sep 2009, 09:25
by Bäckis
Original S insug är hur fina som helst. Att byta ut handlar mest om utseende och utrymmeskrav samt att på tex S50 exploderar de för materialet är för dåligt, där måste man bygga nytt om man ska upp i två bar eller mer.

Som sagt tidigare 1000hk i S38 är en barnlek som inte kräver speciellt mkt jobb, bara en turbo som klarar det.

Gratttis till en elak puffra som borde orka dra lös hjulen....:)

Posted: 28 Sep 2009, 09:30
by Nobbe
Mjo, BMW:s S division är ju inge korksskallar direkt.
Om man bygger genomtänkt är ju inte samma sak som att man tänker rätt som lekman.

Posted: 28 Sep 2009, 12:07
by klabbe.p
Hittade lite gammla bilder.

Image

Image

Image

Posted: 28 Sep 2009, 14:13
by Nobbe
That´s som serious header!

Älskar valet av att ha kolektorn "rak" :D

Dock en undran, som garanterat fler med mig kommer fråga, varför en kanelbulle på varje rör i början? För att få längd antar jag?

Posted: 28 Sep 2009, 15:00
by Doktorn
Nobbe wrote:That´s som serious header!

Älskar valet av att ha kolektorn "rak" :D

Dock en undran, som garanterat fler med mig kommer fråga, varför en kanelbulle på varje rör i början? För att få längd antar jag?



Kanelbullar är väl aldrig fel? :D


Jag ville dels ha lite längd på primärerna och dels inte vinkla uppåt direkt vid porten utan fortsätta i avgasernas färdriktning med en schysst långradieböj så det flödar på glatt! Ingen som helst vetenskap bakom, bara en vanlig vedbotrim-idè.

Hade vart mkt intressant att bygga ett kort-kort grenrör och jämföra men man har fan inte tid till allt!

En bekant bygger likadan motor med samma agg fast kort grenrör så vi får se då.

Jag tror på detta och motorn går ju fint, gav 325 hk som sug med det grenröret lite grovt mappat innan vi hängde på Holset.

Posted: 28 Sep 2009, 15:03
by Xanadu
Vilket löjligt fräsigt grenrör : D

Posted: 28 Sep 2009, 15:33
by Tegelby_
grenröret var ju läckert!

Posted: 28 Sep 2009, 15:35
by robbz
:shock:
mein scheiz......ja det är bara att lyfta på hatten!
fan så bra du har lyckats med grenröret, manligt med fördelare btw :lol:
/mvh

Posted: 28 Sep 2009, 15:37
by Doktorn
Här e nån bild till.

Image

Image

Image

Posted: 28 Sep 2009, 15:46
by Nobbe
Doktorn wrote:Kanelbullar är väl aldrig fel? :D


Jag ville dels ha lite längd på primärerna och dels inte vinkla uppåt direkt vid porten utan fortsätta i avgasernas färdriktning med en schysst långradieböj så det flödar på glatt! Ingen som helst vetenskap bakom, bara en vanlig vedbotrim-idè.

Hade vart mkt intressant att bygga ett kort-kort grenrör och jämföra men man har fan inte tid till allt!

En bekant bygger likadan motor med samma agg fast kort grenrör så vi får se då.

Jag tror på detta och motorn går ju fint, gav 325 hk som sug med det grenröret lite grovt mappat innan vi hängde på Holset.


Jodå, kanelbullar är fint de. :)

Låter som en sund tanke tycker jag.

Posted: 28 Sep 2009, 15:49
by Drullen
Jag menade "Här" i blekinge trakterna.. Angående 1000 hk på gata, annars vimlar de ju runt många sånna bilar i vårt land..

Kul som fan bruan iaf att du fått snurr på grejerna, som sagt..
Bilen e de väl inte så mycket kvar med, buren ser rätt så färdig ut ? Rosten e lagad =) etc..

Posted: 28 Sep 2009, 19:14
by Codac
Du måste lägga ut bilen som den ska sitta i henrik ;)

Posted: 28 Sep 2009, 19:45
by Doktorn
Kan jag väl =)

Image


Fick fylla den med idioter o kolla så inte turbon lång mot hjulet för mkt.
Image


Den är numera blästrad och lackad under o i motorrum, alla bussningar i plast eller länklager och nya leder, stötar, fjädrar, 7.50 bur osv.

Men den patinerade och fina utsidad är orörd!