Page 3 of 5
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 23 Oct 2011, 20:08
by Jonas Jacobsson
Här går det med stora steg framåt.
Skall bli kul att se resultatet.
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 19 Dec 2011, 19:42
by BmWkrille
Tänkte det är väl dags för en update här då maskin är i för gott nu efter allt inpassande av allt.
Inte alls många timmar kvar till uppstart nu, lite eljobb kvar samt lite avgassvetsande fram till kattarna.
540 koppling monteras
Grenrör och koppling på plats
Stag från pedal till bromsservo klart.
maskin på plats. samt huvgångjärn från e39 har monterats. kolfiberhuv från ACM
Fick svetsa på en aluböj på kylarn då det blev lite tajt
Huven inpassad och klar. Nu skall det fällas ner dolda huvlås samt skall den klarlackas. ACM gör jävla fina grejer!
Hoppas snön håller sig borta nån vecka till så man hinner med e öööörnis till iår
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 20 Dec 2011, 01:13
by _TH_
Ser bra ut!
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 20 Dec 2011, 08:16
by Andy_b
är grymt avis på dej just nu
massa garage flytt har gjort så att jag inte ens börjat med min ennu
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 20 Dec 2011, 13:39
by Soppa
snyggt som fan. riktigt fint jobb. bara att jobba på så hoppas ja vi får sen en böörnis snart
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 21 Dec 2011, 21:26
by BmWkrille
Tack grabbar!
Andy_b wrote:är grymt avis på dej just nu
massa garage flytt har gjort så att jag inte ens börjat med min ennu
Ajfan, surt. Frustrerande att inte få skruva när man är skruvasugen, vet precis hur det känns
Har varit en tuff höst på jobbet så jag har inte fått skruva så mycket som jag velat heller...
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 30 Dec 2011, 23:06
by Bolero
Hur går det här?!
Ser riktigt fett ut!
Ser tight ut mellan fläkten och slangen till kylaren, hade samma problem med min e34 540, när jag körde lite inspirerande körning så gick slangen i och gjorde hål på fanskapet, akta så det inte händer dig! =)
Mvh
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 00:34
by ButterflyRacing
BmWkrille wrote:
Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.
Så här ska det se ut !
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 11:01
by BmWkrille
Bolero wrote:Hur går det här?!
Ser riktigt fett ut!
Ser tight ut mellan fläkten och slangen till kylaren, hade samma problem med min e34 540, när jag körde lite inspirerande körning så gick slangen i och gjorde hål på fanskapet, akta så det inte händer dig! =)
Mvh
Det går sådär! Maskin är startad och varmkörd iaf...
http://www.youtube.com/watch?v=wHwlzD6BsCENej då, jag har satt på en e30 visco istället så det finns gott om plats, ser kanske lite galet ut på bilden bara...
Men knappt några mätare fungerar, ingen temp, varv eller soppa. funderar på om si batterierna stått och dött sen i höstas?! har mätt fram så jag kopplat motorkontakten rätt iaf, nåt annat har jag inte rört...
Sen slirar kopplings-svinet. 1an 2an går bra, får i trean och fyran och det slirar som satan, kan inte för min värld förstå varför bara, har snart kliat mig flint....
[quote="ButterflyRacing"]
Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.
[quote]
Jaså, tycker du? den är bockad i ganska tjockväggigt rostfritt stål med en m10 gängstång inuti, den är och känns väldigt stabil iaf... får se vad dom säger iaf så får man ta smällen då. Hade ingen lust att göra stora hål i ramkonstruktionen bara, det brukar vara mindre populärt
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 11:05
by BmWkrille
ButterflyRacing wrote:BmWkrille wrote:
Jag vill protestera mot den krokiga pinnen till bromsarna. Och jag hoppas SFRO gör det samma.
Så här ska det se ut !
Sedan såg inte den där infästningen alltför stabil ut! hela servot lär ju flytta sig vid en tvärnit
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 11:13
by rydan
GRYMT!!!
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 12:35
by ButterflyRacing
BmWkrille wrote: Sedan såg inte den där infästningen alltför stabil ut! hela servot lär ju flytta sig vid en tvärnit
Ja....nu var det ju inte infästningarna jag hänvisade till...det var hur kraften mellan pedal och h-cyl bör se ut.
Bilderna var dom ända jag hittade som kunda beskriva vad jag menade.
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 12:57
by BmWkrille
Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 14:46
by jonashelin
BmWkrille wrote:Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också
jag kör själv med liknande stag dock är den mycket fulare då den är gjord i fyrkantsprofil, men jag förstår då inte varför det skulle vara en dålig lösning, det är ju rätt onödigt att göra det komplicerat för sig och bevisligen funkar denna lösning.
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 15:09
by erikjakan
Lyssna på Butterfly nu.
Det är rent livsfarligt om den biten fallerar, ska det vara böjt, då vill jag se minst 25mm fyrkantsprofil och 2,5 mm gods på det.
Man är starkare i benen än man tror!
MVH Erik
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 31 Dec 2011, 17:57
by BusE
Finns det plats så kan du ju förstärka pinnen vid böjarna. sätt typ som en triangel formad plåt bit så blir det stöd från raka ytan genom hela böjen.
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
Posted: 01 Jan 2012, 18:48
by ButterflyRacing
jonashelin wrote:BmWkrille wrote:Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också
jag kör själv med liknande stag dock är den mycket fulare då den är gjord i fyrkantsprofil, men jag förstår då inte varför det skulle vara en dålig lösning, det är ju rätt onödigt att göra det komplicerat för sig och bevisligen funkar denna lösning.
Om du kan ta tag i ratten...och trycka så hårt på pedalen...så pedalen böjer sig först...så kan jag acseptera den lösningen.
Annars är den bara dum.
Att andra gjort så förut, betyder inte att det är bra.