Page 3 of 69
Posted: 26 Sep 2009, 19:27
by johankihl
På begäran! Dock fattas spjällen och kylaren på bilderna.
Om någon råkar ha delen man sätter gaswiren i är jag intresserad av att köpa den då det tydligen inte följde ned till mina spjällhus.
[/img]
Posted: 26 Sep 2009, 19:40
by Bäckis
Delen man sätter wiren i original använder vi inte så du behöver den inte.
Posted: 26 Sep 2009, 20:15
by johankihl
Bäckis wrote:Delen man sätter wiren i original använder vi inte så du behöver den inte.
Jag menar delen som ansluter gaswiren i spjällaxeln, alltså inte fästet i plenumet?
Posted: 27 Sep 2009, 18:43
by Bäckis
Går den ens att ta bort? Minns inte hur det ser ut.
Posted: 27 Sep 2009, 20:24
by Micke
Bäckis wrote:Går den ens att ta bort? Minns inte hur det ser ut.
Ja den sitter med en skruv i änden på spjällaxeln.
Posted: 28 Sep 2009, 15:31
by johankihl
Micke wrote:Bäckis wrote:Går den ens att ta bort? Minns inte hur det ser ut.
Ja den sitter med en skruv i änden på spjällaxeln.
Precis som du säger sitter den med en skruv i spjällaxeln. Ringde BMW nyss och skulle beställa en ny men tyvärr följde den delen med när man köper ett nytt spjäll.
Någon som känner till ett spjällhus till salu eller någon som har slaktat ett?
Posted: 28 Sep 2009, 15:40
by Bonje
Det kan nog bli problem att få tag i den där mojengen.. Alla som har dessa spjäll till andra motorer lär ju använda den för att fästa vajern i.
Men som jag sa till dig.. Mäta plåten och rita upp den i CAD:en, skära ut en plåt och sedan bocka till den är inte hela världen. Sen blir det fan så mycket billigare än att köpa ett nytt spjäll!
Se nu till att försöka använda kålroten lite..
Posted: 29 Sep 2009, 20:36
by johankihl
Kan jag låna din plåt och mäta på?
Känns som att man skulle kunna klippa ut en one off och bocka till också, det lär ju knappt vara lönt att göra den i cad. Ev kanske det blir att slakta ett vanligt spjäll och bara sno rullen och fästet och göra något eget... inget stort problem men TRÅKIGT som fan eftersom jag trodde att jag hade kompletta grejer!
På Fredag ska bilen iaf till Avesta, sen får Bäckis och Jimmy ta vid med uppdateringar hur det ser ut (som om det skulle ske).
Posted: 01 Oct 2009, 12:31
by Dofilus
Jag har ett sånt länkage du kan få låna om du vill tillverka en egen. Åker förbi Karlskoga nästan varje dag till jobbet så. pm:a om det är aktuellt.
Posted: 03 Oct 2009, 22:50
by johankihl
Nu har det hänt lite igen!
Igår skulle jag åka till garaget för att lasta bilen och köra den till Avesta, dock hade jag glömt bort att jag hade några "småsaker" att fixa till innan jag körde iväg den.
Bromsservot på e30 är ju ganska väl tilltaget orginal och gav inte mycket utrymme till övers för ett fett insug (50mm till spjället på cyl 6). Eftersom PPF inte byggt någon S50 i e30 förut med m20 lut så visste inte Bäckis om det fick plats ett insug. För att vara på säkra sidan ringde jag Bonje Larsson som hade järnkoll på servon och han sa att jag skulle ha ett från en VW Polo -91 så jag åkte till skroten. Turligt nog stog det en polo i klockrent skick med ett servo befriat från rost. Lite blod och ett nagelband senare fick jag loss det och for tillbaka till garaget och byggde om det lite med svetsen så passade det perfekt.
Ser väl ut att finnas plats här?
Efter att ha slängt upp en m20 växellådsbalk så var bilen klar och här är bilen lastad för att åka till Avesta.
Nu är den på plats i prestandafabriken och ska få den kärlek jag inte kan ge den själv.
Tack för åkturen i den fetaste Continentalen Mr Big Dog
Pz /Johan
Posted: 08 Oct 2009, 17:59
by johankihl
Fick just ett MMS. Flitens låga brinner i Avesta, eller rättare sagt piskar Bäckis Jimmy så fort han har en minut över
Ser jävligt vettigt ut måste jag säga!
Posted: 08 Oct 2009, 18:38
by Resgard
Vad är det för diameter på den där bromsservon, såg bra mycket mindre ut än från e21. Är cylindern å behållaren även från polon?
Posted: 08 Oct 2009, 19:27
by johankihl
Resgard wrote:Vad är det för diameter på den där bromsservon, såg bra mycket mindre ut än från e21. Är cylindern å behållaren även från polon?
Cylinder och behållare är e30 orginal. Man får bara korta stången för gaffeln till pedalen. Jag kapade min stång och svetsade ihop den med e30'ns orginalgaffel så passade den rakt på. Lite justering så fungerar den felfritt. Det var riktigt skönt att alla hålbilder var lika, gör den ju så bolt on den kan bli.
Vet tyvärr inte diameter men uppskattar runt 180-200mm.
Posted: 08 Oct 2009, 21:51
by robbz
bygger du inte såna där saker själv?
-du som verkar vara så rapp
blir skitsnyggt, men tycker nästan att den passade bättre i rött(?)
/mvh
Posted: 08 Oct 2009, 22:35
by johankihl
robbz wrote:bygger du inte såna där saker själv?
-du som verkar vara så rapp
blir skitsnyggt, men tycker nästan att den passade bättre i rött(?)
/mvh
Tidigare har jag byggt själv, och det blir ok men inte som när "proffsen" arbetar. Dessutom är jag riktigt less på att vara i garaget varenda ledig stund. Att lämna bort bilen var kanske det mest behagliga jag gjort, otroligt skön känsla att bara veta att slitjobbet blir gjort.
Jag gillade också M3:an i rött, men sedan jag sett en sjukt snygg i denna silver fanns det inget alternativ, jag var tvungen!
Har haft alldeles för många röda och vita bilar de sista 8 åren med så nu fick det vara nog
Posted: 08 Oct 2009, 23:13
by robbz
hehe ok...
ja du har fan helt rätt, hade man haft råd hade jag också lämnat iväg hela skiten så nån annan får göra jobbet!
tror denna kommer bli riktigt fin och jag är övertygad om att det kommer bli mer pulver i puffran än vad du behöver
/mvh
Posted: 09 Oct 2009, 06:41
by Bonje
Rostfritt ska den jävlen ha så klart...
Sjukt att det blir så mycket plats med M20 lutning!