Page 3 of 8
Posted: 13 Oct 2009, 16:58
by Christian.N
525mannen wrote:Fasiken vad skumt tråg, vad är det för oljevolym i en sån där pjäs?
Ser fränt ut!
7,9 - 8 liter ska det vara i dom om jag minns rätt. Men tråget måste jag göra om för att få tillbaka motorn där jag vill ha den..
Posted: 13 Oct 2009, 17:00
by Christian.N
kopi wrote:fan va fint! tråget passade skitbra föresten
Härligt att det passade
Tack alla andra. Kommer bli ett roligt projekt det här. Mycket arbete med lite pengar men det ska nog funka... till slut
Posted: 13 Oct 2009, 17:25
by ^MeTaNoLiC^
hurra, M60
precis som jag sa från början
Posted: 13 Oct 2009, 17:31
by Christian.N
^MeTaNoLiC^ wrote:hurra, M60
precis som jag sa från början
Ja va fan ljudet är ju så brutalt skönt i dom
Får se sen om det spårar ur och blir turbo x2 på den sen..
Tankarna finns ju redan...
Posted: 17 Oct 2009, 22:41
by Christian.N
Så nu har jag spenderat lite tid i garaget igen.
Om jag ska ha motorn där jag vill ha den så kommer det bli mycket jobb!
Tråget måste svetsat om, balkarna i fram måste kapas ur och svetsas om. Kanske är lika bra och bygga rörram i fram på en gång?
Visst det går att ha motorn framför framvagnen men viktmässigt så blir det pannkaka av allt då plus att det blir ganska så trångt framför motorn om jag bestämmer mig för att bygga dubbelturbo.
Sen märkte jag också när jag tog bort ena motorfästet att oljan går igenom det från oljefilterbehållaren.. En sak som också måste lösas.
Så jag måste fortsätta mäta och framförallt fundera hur jag ska göra med placeringen av motorn.
Bjuder på lite bilder iaf på vart motorn sitter nu för det är ungefär där jag vill ha den.
Ja för fan, har man inte jobb så skaffar man sig... Är det inte så
Posted: 18 Oct 2009, 13:08
by Christian.N
Nån som vill skänka bort en defekt/tom växellåda passande M60 motorn?
Behöver en så jag kan fortsätta med bygget.
Hämtavstånd. kan köra 15mil enkel +/- nån mil.
Manuell eller automat spelar ingen roll.
Mvh
Posted: 18 Oct 2009, 13:47
by nicke.t
dum fråga kanske,men har du tänkt ha turbosarna framför motorn som jänkarbilarna brukar ha? ballt bygge allafall.mvh
Posted: 18 Oct 2009, 14:04
by Rikard B
men satan så långt bak motorn kommer,får du plats med fötterna sen
Posted: 18 Oct 2009, 14:24
by Christian.N
Rikard B wrote:men satan så långt bak motorn kommer,får du plats med fötterna sen
Jag har inte riktigt bestämt mig än om den kommer hamna där. Är en hel del som måste byggas om isf. Men fötterna får plats utan problem iaf.
nicke.t wrote:dum fråga kanske,men har du tänkt ha turbosarna framför motorn som jänkarbilarna brukar ha? ballt bygge allafall.mvh
Ja precis, planen är att turbosarna ska hamna där om det blir turbobygge.. Får se hur det blir. Är långt kvar iaf tills det blir nåt sånt bygge..
Mvh
Posted: 19 Oct 2009, 19:18
by Christian.N
Nu har jag iaf bestämt mig för vart motorn ska sitta.
Om jag hade bestämt mig för att ha motorn bakom framvagnen så hade det blivit för mycket att bygga om så det gick bort. Så nu sitter motorn så att den främre delen av tråget precis går ner framför framvagnen. Fick ta bort krängningshämmaren bara. Får lösa det senare men det ser jag inget problem med.
Så idag har jag måttat som en jäv** idiot och äntligen påbörjat ena motorfästet. Kommer bli riktigt bra tror jag, tillslut iaf.
Bjuder på nån bild på hur det ser ut för tillfället..
Ett av stagen så motorn sitter där jag vill. Har bara svetsat ett stag som jag sen borrade hål i så jag fick i en bult genom staget in i generatorfästet.
Här är det påbörjade motorfästet. Sitter en tjock platta svetsad i balken så orginal motorfästet kan användas och sen bultas fast i detta fäste.
Kom gärna med synpunkter eller förslag eftersom detta är första gången jag ger mig in på något sånt här.
Mvh Christian
Posted: 20 Oct 2009, 16:57
by ^MeTaNoLiC^
jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..
på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång:
så det gäller att passa sig i den regionen..
sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt..
tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..
Posted: 20 Oct 2009, 19:21
by Christian.N
^MeTaNoLiC^ wrote:jag tycker det ser ut som att motorn sitter väldigt långt ner..
på en "lite" sänkt 240 får man lätt sån här markfri gång:
så det gäller att passa sig i den regionen..
sen rekommenderar jag dig att läsa på rejsa.nu angående kardanens vinklar och sånt sen när allting ska dit och linjeras på rätt sätt..
tråkigt att behöva bygga om allting för att kardanen vägrar sluta vibrera ..
Den lägsta punkten är framvagnsbalken så jag är inte orolig över att tråget kommer skrapa i.
Och angående kardanvinklar och sånt så har jag koll på det. Kommer med största säkerhet få ändra lite på motorfästerna men det kommer först när växellåda är på plats. Nu vill jag bara få motorn på plats så jag kan fortsätta med massa annat.
Mvh
Posted: 24 Oct 2009, 18:25
by Christian.N
Så nu har det hänt lite igen..
Gjorde klart bägge motorfästerna. Dom behöver bara slipas till och lackas.
Satte även dit styrstaget och ratten med tillfälliga stag så jag kan börja göra dom riktiga.
Lite bilder..
Nu sitter motorn på plats. Har kvar staget i framkant så inte motorn "ramlar baklänges".
Stol och ratt har hittat in. Stolen och ratten är tillbakaflyttad ca 30-40cm
Har ett fyrkantsrör för att avgöra längden på rattaxeln. Kommer ersätta det sen med ett lämpligare rör.
Posted: 27 Oct 2009, 21:10
by Christian.N
Nu håller jag på med pedalstället. Har modefierat orginal stället lite. Svetsat nya stag till gaspedalen så den hamnar i våg med dom andra pedalerna. Nu så måste jag komma fram till en infästning på paketet så det hamnar där mina fötter vill ha det.
Skönt det är när man bygger om allt, då kan man montera allt efter vart man vill ha det. Stolen i den höjd man vill ha den, ratten i förhållande till hur man sitter och pedalerna i förhållande till fötterna. Som det är nu så sitter ratten ganska högt upp och "lagom" nära mig. Har suttit och torrgasat lite och placeringen känns riktigt behaglig när det gäller sladdandet
Sen att nån annan kommer ha det svårt och köra bilen är något jag inte bryr mig om. JAG sitter bra och då är det bra
Posted: 04 Nov 2009, 18:37
by Christian.N
Har köpt mig en trevlig vinterbil
Fick med en M30B28 som förmodligen hittar ner i vinter..
Posted: 04 Nov 2009, 18:44
by Strandholm
Du ville ha åsikter så jag ställer väll en fråga.
Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]
Posted: 04 Nov 2009, 18:59
by Christian.N
Strandholm wrote:Du ville ha åsikter så jag ställer väll en fråga.
Varför gjorde du inte ett helt nytt motorfäste istället föratt göra som du gjorde? Säger inte att det är bättre eller något utan undrar mest hur tankebanorna gick. :]
För att vänstra motorfästet går oljeledningar igenom från oljefilterbehållaren. Därför tänkte jag ha orginal motorfästerna kvar på motorn. Var lättast och göra på detta viset också tyckte jag. Bara måtta in motorn och sen bulta på egna fästen. Är ingenting som kommer ta i eller nåt så.
Mvh