Page 3 of 5

Posted: 03 Sep 2009, 09:10
by 525mannen
Ja det är inte lätt att säga vad som är rätt eller fel när sånt här uppstår, man handlar nog i slutändan utifrån sitt eget samvete.
Alla önskar väl att både säljare & köpare vid en affär skall vara nöjda, situationen kunde likaväl varit annorlunda (att säljaren är köparen).

Posted: 03 Sep 2009, 09:20
by Livinloud
Bäckis wrote:Är det konstaterat att något ens är fel? Ryker den i avgasröret av förbränd olja?

Hur är vevhusventburken placerad? Lågt placerad burk så drar den med sig olja oavsett om maskinen är frisk eller ej.

Jag har testat allt BMWandreas har sagt att jag ska testa, däribland köra med öppen vevhusvent.

Nu är det bara leakdown kvar.

Jag kommer lämna in motorn till en lokal firma och låta dom meka isär den..

Posted: 03 Sep 2009, 09:25
by Bäckis
Svartryker gör motorn inte av olja, det gör den av för mkt bränsle.

Om motorn går fett blandar den ut oljan som sedan lätt hamnar i burken. Jag tycker det är mkt svammel här och lite konstateranden om vad som egentligen är fel, om det nu är något.

Var felet vid uppstart? Om inte så har ju något hänt, och hur f*n ska någon kunna garantera att inget kan hända med en 20 år gammal motor som är mkt välkända kända för att blocken spricker?

Säljaren är inte skyldig att göra något alls tycker jag. En beg motor om än renoverad är en beg motor och att komma efter flera månader och ett gäng mil och klaga är fel. Det skulle anmärkts diekt första provturen, och även då hade det handlat om goodwill om han skulle få hjälp med motorn.

Det är heller ingen firma som monterat ihop motorn utan en privatperson som hjälpt en kompis att sätta ihop motorn efter att den berbetats på en helt annan firma som stått för kontroll av borrmått osv.

Ställde några enkla frågor ang vevhusventburkens placering samt om motorn förbränner olja eller om det bara kommer i burken?

Rent juridiskt har köparen inget att komma med överhuvudtaget.

Posted: 03 Sep 2009, 10:12
by ButterflyRacing
Om jag fattat detta rätt.....så är motorn att räkna som en "Racemotor"

Det finns aldrig garanti på en sån.

Om köparen är upplyst om att den stått så länge som den gjort...så är det ingat som kan lastas säljaren.
(Såvida motorn inte innehåller andra delar än vad som är sagt.)

Motorer som stått länge...kan ofta bli lite otäta.
Och att köpa en sån motor är i sig en chansning.
Det kan vara så enkelt att det är en kolvring som fastnat lite.

Hur långt har den gått nu ?

En nybyggd motor kan faktiskt vara lite otät...innan allt gått till sig.

Mitt tips är: Kör skiten som den ska köras.
Blir det inte bättre....får man lyfta isär och kolla.....men att riva en motor, som går som den ska.....för att den ryker lite, tycker jag är kapitalförstöring.

Som säljare skulle jag aldrig betala en sådar åtgärd.
Och....skulle jag betala......skulle jag lämna motorn till en motorrenoverare jag kan lita på.

Posted: 03 Sep 2009, 10:19
by ButterflyRacing
Bäckis wrote:Det är heller ingen firma som monterat ihop motorn utan en privatperson som hjälpt en kompis att sätta ihop motorn efter att den berbetats på en helt annan firma som stått för kontroll av borrmått osv.
ETIT: (jag har ändrat lite i en luddig skrivning)

Då är det solklart.

Säljaren, kan som goodwill, tar isär motorn tillsammans med den som satt ihop den.
Kostar en packningsats.....och det är väl ok.

Men....väljer köparen att lämna bort motorn...så får han själv stå fär kostnaderna.

Posted: 03 Sep 2009, 10:59
by Livinloud
ButterflyRacing wrote:
Bäckis wrote:Det är heller ingen firma som monterat ihop motorn utan en privatperson som hjälpt en kompis att sätta ihop motorn efter att den berbetats på en helt annan firma som stått för kontroll av borrmått osv.
ETIT: (jag har ändrat lite i en luddig skrivning)

Då är det solklart.

Säljaren, kan som goodwill, tar isär motorn tillsammans med den som satt ihop den.
Kostar en packningsats.....och det är väl ok.

Men....väljer köparen att lämna bort motorn...så får han själv stå fär kostnaderna.

Blir bra det!
Pizza är du sugen på att komma till Örnsköldsvik till helgen? hehe..

Posted: 03 Sep 2009, 13:39
by pizza
Köpte nyss en Lupo 3L så de skulle ju inte bli nån kostnad iaf ;)

Hmm, som nån frågat, är det en racemotor? Nej, eller det är en 3.8 renoverad med ny original delas så när som på kolvarna som är CP smidda med original komp. Sen att den skulle brukas som en race motor e väl en annan sak, men den är byggd och renoverad för att gå som original.

SOm Bäckis säger ang. svartrök, det är soppa, olja ryker blått. Testa å slå i en original styrbox i den och kör, som sagt, det kan ba så att allt "sätter sig".

Även som Bäckis sa så är det inte en firma som gjort jobbet med montering, och det skrev jag även i mitt första inlägg, killen jobbar på en firma, men han gjorde jobbet privat och det är även köparen införstådd med att det inte gjorde AV firma utan av en anställd på sin fritid!

Kolla lite som Bäckmaestro skrivit, visst är han lika flint som mig men hans intelligens runt BMW motorer har inte läckt ut än, han vet vad som låter vettigt och inte, han har ju startat upp ett gäng S38or i sina dar så han kan va värd att lyssna på, jag vet att jag alltid ringer med BMW frågor till honom eller Ärtan, finns ingen anledning att fråga nån annan egentligen.

Pizza

Posted: 03 Sep 2009, 18:48
by Livinloud
Bäckis?

Varför ska just denna motor förbränna olja? För det gör den!

Den lokala firman har helrenoverat och gjort all bearbetning inom sitt eget hus och deras S38B38or drar inte en droppe olja är det dom smidda kolvarna som gör att den vill dra mer?

Hur som helst, bilen står upppallad och jag har lånat en leakdown mätare. så vi får väl se vad den visar.

MVH Fredrik M

Posted: 03 Sep 2009, 19:40
by Bäckis
Har jag sagt att den SKA förbränna olja?

Det var snack om olja i vevhusventen. Jag ville ha klarhet i om det var olja som förbrändes eller om den kom ur ventilationen och isf hur och var burken för detta var placerad. Det har inte någonstans framkommit än fast jag frågat iaf två ggr.

Samma med frågan om det var direkt vid första start eller senare. Det var ju inget fel på den när den var i Västerås.

Med smidda kolvar och större kolvspel osv så blir det en viss förbrukning men självklart inte som det skrivs om här.

Posted: 03 Sep 2009, 20:15
by lakris=)
om den drar olja så styrningar, ringar eller sprucket block. om leak down inte visar nått skulle jag kört den riktigt varmt och provat innan man river den.

Posted: 03 Sep 2009, 23:05
by Nox
Hur går motorn då? Går motorn fint i övrigt? Inget fel? Sjysst komp osv?

Kan också vara en packning, lager, "del" m.m som har vart deffekt från fabrik och därav gett upphov till problem. Inget varken du eller montören har kunnat förutse och problemet endast uppkommigt efter lite körning.

Posted: 04 Sep 2009, 03:55
by Livinloud
Bäckis wrote:Har jag sagt att den SKA förbränna olja?

Det var snack om olja i vevhusventen. Jag ville ha klarhet i om det var olja som förbrändes eller om den kom ur ventilationen och isf hur och var burken för detta var placerad. Det har inte någonstans framkommit än fast jag frågat iaf två ggr.

Samma med frågan om det var direkt vid första start eller senare. Det var ju inget fel på den när den var i Västerås.

Med smidda kolvar och större kolvspel osv så blir det en viss förbrukning men självklart inte som det skrivs om här.
Livinloud wrote:
Bäckis wrote:Är det konstaterat att något ens är fel? Ryker den i avgasröret av förbränd olja?

Hur är vevhusventburken placerad? Lågt placerad burk så drar den med sig olja oavsett om maskinen är frisk eller ej.

Jag har testat allt BMWandreas har sagt att jag ska testa, däribland köra med öppen vevhusvent.

Nu är det bara leakdown kvar.

Jag kommer lämna in motorn till en lokal firma och låta dom meka isär den..

Det är ingen burk, jag har den bara rätt ut ifrån blocket. Sedan har jag pluggat mot insuget.
Det är kolsvart i piporna och ja, den lukltar olja när man ligger efter och när man kör förbi någon som står på sidan av vägen. Samt att det försvinner från stickan utan externt läkage.

Skälet till varför detta inte upptäcktes från start var för att jag körde motorn i nödprogram, limphome eller vad det kallas, utan hastighetssignal.

Det är både vid start och vid gaspådrag, vet inte om det kommer en rökpuff när man kliver av. Det kommer ett rökmoln när den "kallstartas". Sedan efter 5-10minuter så slutar det. Gasar man till litegrann tomngång-2500rpm så blir det ett moln bakom.

Jag läste att motorn skulle gå lite fett.

Jag tyvärr inte direkt någon lägga sig bakom bilen och kolla om den drog olja, brukar ni göra det när ni köper en nyrenoverad "orginal" motor som är färdigmappad? Dessutom byggd av en kille som kan BMW innan och utan. Låter FÖGA troligt!


"Det var ju inget fel på den när den var i Västerås." Inte? Är du säker?

Posted: 04 Sep 2009, 03:57
by Livinloud
Bäckis wrote:Har jag sagt att den SKA förbränna olja?

Det var snack om olja i vevhusventen. Jag ville ha klarhet i om det var olja som förbrändes eller om den kom ur ventilationen och isf hur och var burken för detta var placerad. Det har inte någonstans framkommit än fast jag frågat iaf två ggr.

Samma med frågan om det var direkt vid första start eller senare. Det var ju inget fel på den när den var i Västerås.

Med smidda kolvar och större kolvspel osv så blir det en viss förbrukning men självklart inte som det skrivs om här.
Livinloud wrote:
Bäckis wrote:Är det konstaterat att något ens är fel? Ryker den i avgasröret av förbränd olja?

Hur är vevhusventburken placerad? Lågt placerad burk så drar den med sig olja oavsett om maskinen är frisk eller ej.

Jag har testat allt BMWandreas har sagt att jag ska testa, däribland köra med öppen vevhusvent.

Nu är det bara leakdown kvar.

Jag kommer lämna in motorn till en lokal firma och låta dom meka isär den..

Det är ingen burk, jag har den bara rätt ut ifrån blocket. Sedan har jag pluggat mot insuget.
Det är kolsvart i piporna och ja, den lukltar olja när man ligger före en bil och när man kör förbi någon som står på sidan av vägen. Samt att det försvinner från stickan utan externt läkage.

Skälet till varför detta inte upptäcktes från start var för att jag körde motorn i nödprogram, limphome eller vad det kallas, utan hastighetssignal.

Det är både vid start och vid gaspådrag, vet inte om det kommer en rökpuff när man kliver av. Det kommer ett rökmoln när den "kallstartas". Sedan efter 5-10minuter så slutar det. Gasar man till litegrann tomngång-2500rpm så blir det ett moln bakom.

Jag läste att motorn skulle gå lite fett.

Jag tyvärr inte direkt någon lägga sig bakom bilen och kolla om den drog olja, brukar ni göra det när ni köper en nyrenoverad "orginal" motor som är färdigmappad? Dessutom byggd av en kille som kan BMW innan och utan. Låter FÖGA troligt!


"Det var ju inget fel på den när den var i Västerås." Inte? Är du säker?

Posted: 04 Sep 2009, 04:05
by Livinloud
Nox wrote:Hur går motorn då? Går motorn fint i övrigt? Inget fel? Sjysst komp osv?

Kan också vara en packning, lager, "del" m.m som har vart deffekt från fabrik och därav gett upphov till problem. Inget varken du eller montören har kunnat förutse och problemet endast uppkommigt efter lite körning.

Ja motorn går jättefint, jag tror den går som en S38B38 skall göra. Har aldrig kört en B38 eller haft en tidigare. och den drar fint och jämt, precis som Pizza sa att den skulle göra, tråkig nog så verkar den gilla olja.

Absolut! visst är det så!
Men vad hade du velat att säljaren hade gjort om du hade köpt en motor för 40-50k och suttigt i samma sits som jag gör nu?

Motorn kommer ändå rivas, Jag har inte RIKTIGT bestämt mig om jag vågar köra något mer med denna motor.
Ska somsagt prova Leakdown mätaren, jag HOPPAS verkligen det handlar om att jag måste köra mer så man slipper riva motorn :(. Men sånn tur har man nog inte!

Posted: 04 Sep 2009, 08:18
by pizza
Undrar om inte Bäckis såg motorn stå å brumma i Västerås precis efter vi starta den, tror du (Bäckis) va på väg hem med era crossar då, rätta mig gärna om jag har fel.

När vi starta den i garaget så va det ingen tendens alls till rök, ingen lukt förutom soppan då självklart med stängda portar.

Tycker fortfarande det känns onödigt att riva motorn i ett så tidigt skede i felsökningen, skulle nog lyssna om inte annat på DIN motorfirma som tyckte den skulle köras. Ställ den på pallbockar å dra av 30 mil där, bara gå genom lådan å ligga i 90 på 5an med en kopp kaffe i handen, sen ge lite gas då å då. KOstar 200 spnn å försöka så varför inte om nu den kille DU litar på tycker att de skulle göras.

Pizza

Posted: 04 Sep 2009, 10:25
by Nox
Livinloud wrote:Absolut! visst är det så!
Men vad hade du velat att säljaren hade gjort om du hade köpt en motor för 40-50k och suttigt i samma sits som jag gör nu?
Jag kan inte riktigt svara på den frågan då jag personligen aldrig skulle köpa en renoverad/iordninggjord motor då jag inte litar på andra.

Jag förstår dock problemet... båda parter vill hjälpas åt men det är ändå surt från båda sidor.

Hade jag därimot SÅLT en renoverad motor så skulle jag va riktigt intresserad av vad som är fel. Känner jag dessutom köparen så skulle jag personligen erbjudit mig att riva maskinen och kolla.

Edit: En lösning är ju om båda parter med på det är ju att riva och försöka komma fram till vad som är fel. Kostnaden för felet splittas på båda. Funkar sålänge det är "små" fel.

Posted: 04 Sep 2009, 11:01
by jorgen
har själv gått på nitar när det gäller "ny genomgångna motorer" den sista klarade ca 5 minuter i bromsbänken hos ppf :lol:. Det är alltid en chansning med motorer. innan man börjar leta syndabockar till höger o till vänster så måste man ju veta vad man pratar om dvs veta exakt vad som är felet o inte bara att det inte är som det ska