Page 3 of 9
Posted: 27 Sep 2009, 18:08
by JimmyA
ButterflyRacing wrote:nicke.t wrote:ser ut som en ny bur som ligger på golvet. du måste putsat som fan.
Jag hittade en 3M putsskiva till kaprondellen......den tog bort allt, utan att göra märken i metallen.
JimmyA wrote:G3kkO wrote:Men du kan inte klaga att snålat med svetsfog ahhahaha=)
sen när blev mkt svetsfog bra? speciellt när den inte bränt igenom materialet för 5öre. livsfarligt
Det där var ju skrivet som ett skämt...
förvisso men det finns alldeles för mkt sånna här burbyggen att man blir mörkrädd. ok att svetsa ett avgasrör etc som glad amatör men när det gäller säkerhetsdetaljer då bör man låta en erfaren svetsare göra jobbet..kan man inte så ska man inte
Posted: 27 Sep 2009, 18:42
by Sjöstrand
ja det va ett skämt..
tråkigt att se folk som förstör så pass fina saker..
Sedan tycker jag om amn inte testar så får man inte veta heller.. men som sakt om det ser ut så hade jag slutat etfer första röret...
Posted: 30 Sep 2009, 21:49
by ButterflyRacing
Lite framsteg blir det...mellan tiden i plastverkstan.
Kanske ser konstigt ut...men jag har valt att måla de partier som blir färdiga. Så det ser lite roligare ut.
Väggen mellan coupen och bagaget var bortkapad när jag köpte karossen,
Så jag har svetsat en plåtkant...för att sätta en helt tät aluminiumvägg istället.
Kan någon förklara för mej....varför man kapar bort väggen ???
Det måste ju göra karossen mycket mindre vridstyv..
Motorrummet rengjort från dålig färg (nästan färdigt)
Buren flyttas fram, så långt som möjligt. Dels för att slippa en totalt sönderkapad instrumentbräda....och mer plats i dörröppningen, om jag kommer svetsa i Toyotastag och annat trams som Bilsportsförbundet kräver.
Posted: 30 Sep 2009, 23:31
by Franzén
Jag har sett en del killar bygga bur i sina bilar och man har lagt ner mååånga timmar på att notcha rörändar och slipen har gått varm nätterna igenom.
Till slut åker svetsen fram och sen pluttrar man fast rören i varandra.
Jag är ingen metallurg eller weldmaster first degree, men jag har iallafall svetsat såpass många tusen meter sträng att jag vet hur feelingen skall vara och hur ljudet skall låta när det svetsas på riktigt.
Ibland har jag påpekat vikten av att man gör ett gott svetsjobb i en skyddsbur och att det jag ser kanske inte är riktigt tillbörligt.
Men eftersom sådant oftast innebär att man trampar någon på tårna och risken för att bli stämplad som besserwisser är stor så har jag slutat säga till när Kråkfötterna är framme och pluttrar.
Det enda jag inte kan svetsa med eller ens bedöma vad som händer är TIG.
Skulle vilja lära mig det, det är så användbart och det blir så seriösa fogar när man kan.
Jag ser ju att ni kommer att sy ihop den här buren på ett sjukt fint sätt.
Posted: 30 Sep 2009, 23:41
by ButterflyRacing
Franzén wrote:Det enda jag inte kan svetsa med eller ens bedöma vad som händer är TIG.
Skulle vilja lära mig det, det är så användbart och det blir så seriösa fogar när man kan.
Ja...man borde skaffa sig en Tig. Som gammal gassvetsare...tror jag man skulle få till det ganska snabbt.
Men eftersom man köper bilar och delar för alla pengar man får vantarna på....så blir det inte nu.
Posted: 03 Nov 2009, 08:36
by ButterflyRacing
Efter ett par riktiga skitdagar....har jag låst in mej i vekstan, sent på kvällarna och pysslat lite, bara för nöjes skull.
Buren börjar ta form. Men fy.....va svårt det är att försöka använda rör från en begagnad bur.
Nackdelen med att sätta huvudbågen så långt bak...är att det inte går att släppa ner den genom golvet och svetsa det som man inte kommer åt.
Så hela skiten måste ut för att svetsas.
Sista gången tog det en timme...och ett tag trode jag att det inte skulle gå.
Men...skam den som ger sig...
Posted: 10 Nov 2009, 10:37
by ButterflyRacing
Nu har det blivit några e30 till.....
Jag ville åt dörrarna på denna...så det var lika bra att ta med hela hem.
Fick också med några framvagnsbalkar som jag behövde...och lite annat bra och ha.
Karossen ställer jag nog undan....som reserv till tävlingsbilarna.
Den här hittade jag i Norge...3 mil ifrån Anettes son....som vi enda skulle åka till.
Kostade mej soppa för 6mil.
Det finns 4 st kanonfina dörrar till bilen....om någon behöver..
Karossen är frisk....men ganska ombyggd. Är det någon som vill köpa den billigt, så skrik till.
Annars kapas den upp till reservdelar.
Buren ska jag ha....om jag inte får rimligt betalt för den.
Den här var vi och hämtade igår.
Kostade några kronor.....men det sitter fembults hjulhäng på den.(Compact och e36)
Dessa kan ev. vara till salu.
Jag är i första hand ute efter bräddarna,fronten, trösklarna och bakluckan.
Resten kommer förmodligen att kapas ner.....om det inte visar sig att karossen är jätterfrisk.
Det sitter 320 motor och låda i bilen (före -87) som jag inte ska ha.
Så om någon orkar komma hit och ta ur skiten....så får ni det för någta hundra..
Posted: 10 Nov 2009, 18:53
by nicke.t
fan vilken trevlig gård du verkar ha. mycke bra å ha saker.
Posted: 10 Nov 2009, 19:06
by JimmyA
det var inte lite bilar där, alla dina?
Posted: 10 Nov 2009, 19:19
by ButterflyRacing
JimmyA wrote:det var inte lite bilar där, alla dina?
Nej. Men alla BMW är våra.
Posted: 15 Nov 2009, 23:13
by ButterflyRacing
Conny wrote:Hehe, vad lessen min gamla blå ser ut nu
Ja...men jag har åtminstone ställt undan den, för att spara den.
Blir att kapa ner den gula istället.
Posted: 25 Nov 2009, 12:06
by Christian.N
Shit vilken drömgård!!! Lust att adoptera mig?
Posted: 25 Nov 2009, 13:21
by ButterflyRacing
Christian.N wrote:Shit vilken drömgård!!! Lust att adoptera mig?
Ja....om du kan försörja mej..
Posted: 25 Nov 2009, 13:22
by Christian.N
ButterflyRacing wrote:Christian.N wrote:Shit vilken drömgård!!! Lust att adoptera mig?
Ja....om du kan försörja mej..
Vi ska nog kunna lösa nånting där tror jag
Lycka till med bygget ny, tycker buren ser riktigt schysst ut.
Mvh
Posted: 09 Dec 2009, 22:43
by ButterflyRacing
Äntligen....är undersidan färdigskrapad och målad på tävlingsbilen...
Sista veckan har bilen stått mej långt upp ihalsan....och jag har nästan kört iväg den på tippen.
Anledningen till att vi skrapat ALLT....är att det inte går att svetsa i någonting, med gummimassan kvar på baksidan.
Dessutom är massan rejält giftig. Jag har varit sängliggande flera gånger under den tid vi skrapat och lagat.
Men nu är den borta......
Karossen är målad med en grund/täck-färg....som tar lång tid att torka. Därför ser det skitigt ut på vissa ställen.
Men när allt torkar riktigt....får vi torka bort allt skräp...och måla hela undersidan en gång till.
Allt är inte jätte snyggt lagat.....men man måste ju dra gränsen någonstanns.
Karossen blev lite misshandlad när vi tog ur buren.
Skärmkanterna var rostiga, så jag kapade bort den invikta kanten....och svetsade ihop inner och ytterskärm kant i kant. Där det fattades byggde jag upp med svetsen, till jag fick rätt rundning.
Är det någon som vill utmana mej i att svetsa/bygga på halvtaskig 0,7 plåt på kanten.