Page 3 of 3
Posted: 22 Aug 2009, 19:13
by Franke
02ole wrote:
Det er den beste løsningen jeg kom på ihvertfall. Har laget tegninger på hvordan hylse og mutter bør være, og det vil bli veldig bra. Da med kant innerst som støvtetningen fra e36 også kan brukes på.
En løsning jeg tenkte på i forhold til at kalipperhålleren tar i festet i fjærbeinet er å bruke e46m3 skive som er 325x28mm, eller evt e46m3 csl skive som er 345x28mm. e36m3 skivene er 315x28mm, så e46m3 vil komme 5mm lenger ut og csl 15mm lenger ut. e36m3 kalipper og holder vil kunne brukes på disse skivene også.
Kom bremseklossene dine utenfor kanten på skiva?
Det låter som en riktigt bra idé att satsa på större skivor.
Bromsbeläggen ligger nu lite utanför kanten på skivorna, det fungerar bra men det är väl egentligen inte helt optimalt.
Då jag hade bråttom att få ihop bilen så använde jag saker som jag redan hade hemma.
Men till nästa år så blir det nya hylsor med muttrar och kanske även e46m3 skivor.
Tack för bra tips !
Posted: 02 Sep 2009, 20:13
by ylindgren
Bra tips med store skiver, ev 5mm spacer hylse og custom mutter.
Om man vasker med tynner og bruker 270 Locktite, løsner ikke mutteren med 4 gjenger heller.
Et annet lite tips er dette:
Ikke noe forskjell på E28 spindel og E34 spindel. Kun rillene til abs. Er mere støv kapper på E34 lagert. E34 spindel uten abs, har like tykk ytterring som E30.
På bilde har jeg E30, E28 og E34 med abs.5 bolts spindlene er ca 2-3 mm tykkere en E30.
Jeg skal måle på mine M3 E30 spindler i morgen å se hva de er like.
Er det ikke semme ET på E30 og M3 E30? Hjulet står vel likt, om man ikke har eksentriske foringer?

Posted: 03 Sep 2009, 11:11
by ylindgren
Rart dette.
Jeg målte i dag noen M3 E30 bein jeg hadde, de måler 70mm hele navet, så måler E28 64mm, så de er ikke like.
Men så måler jeg avstand fra der felgen skrus på og inn til fjærbeinet, der er de likt, både på M3 beinet og E30 325 beinet med E28 nav.
Har ikke giddi å skru av M3 navet for å prøve E28 navet der. Mulig E28 navet bygger mere ut kansje, siden noen har fått på skiva og kaliper, uten mods med E28 nav på M3 bein.?
org E30 M3 nav.
org E30 M3 nav.
51mm med E28 nav.
E30 M3 bein
E30 M3 bein, fikk ikke tatt bilde av 51mm beinet med E28, men de ble likt mål.

Posted: 04 Sep 2009, 17:36
by erik@e30
ylindgren wrote:Rart dette.
Jeg målte i dag noen M3 E30 bein jeg hadde, de måler 70mm hele navet, så måler E28 64mm, så de er ikke like.
Men så måler jeg avstand fra der felgen skrus på og inn til fjærbeinet, der er de likt, både på M3 beinet og E30 325 beinet med E28 nav.
Har ikke giddi å skru av M3 navet for å prøve E28 navet der. Mulig E28 navet bygger mere ut kansje, siden noen har fått på skiva og kaliper, uten mods med E28 nav på M3 bein.?
Jag är med intresserad av vilket mått som är från inner ringen på lagret ut till där bromsskivan ligger an mot lagret.
Posted: 04 Sep 2009, 20:48
by ylindgren
De er nok like, men skal måle jeg.

Posted: 11 Oct 2009, 07:54
by ewoldern
Ska byta till 5bult på min e30 i vinter och undrar om någon vet följande:
Vad jag läst här så går det att använda e28 nav fram, behöver man samma spacer som den där bonjemodellen eller passar det utan?
Går det även att använda navet bak?
(Har nämligen en e28a som står och ska skrotas så det hade ju varit fint om man kunde nyttja delar från den)
mvh
/Erik
Posted: 11 Oct 2009, 21:08
by 02ole
Du kan bruke e28 nav, men trenger hylse og evt en spesialmutter. Vet ikke eksakte mål, men mulig samme som e36 nav?
Navet bak passer ikke med e30 drivaksel.
Posted: 27 Oct 2009, 23:21
by ylindgren
Kan man bruke Z3 eller Compaktens nav bak på E30?
Blir det lik som M3 sine nav?
Er ikke like dele nr på dem.
E36 blir for korte, men den bakstillnga er jo ikke lik, men Z3 og Compakt er jo lik, men er vel ca 2 cm breiere på vær side vel. ?
Posted: 29 Oct 2009, 18:08
by Krillian
ylindgren wrote:Kan man bruke Z3 eller Compaktens nav bak på E30?
Blir det lik som M3 sine nav?
Er ikke like dele nr på dem.
E36 blir for korte, men den bakstillnga er jo ikke lik, men Z3 og Compakt er jo lik, men er vel ca 2 cm breiere på vær side vel. ?
compact (som verkar vara samma som z3 ) nav går. men bygger på närmare 2cm som sagt.
Posted: 29 Oct 2009, 21:17
by ylindgren
Ja både Z3 og Compak bygger ca 2cm, men er det navet som bygger? eller noe annet?
Alle bærearmene har ikke like dele nr de heller.

Posted: 30 Oct 2009, 14:04
by Krillian
ylindgren wrote:Ja både Z3 og Compak bygger ca 2cm, men er det navet som bygger? eller noe annet?
Alle bærearmene har ikke like dele nr de heller.

navet som bygger på.
Posted: 31 Jan 2010, 09:19
by Franke
Jag har funderat lite på vilken lösning som är bäst och för min del blir det lättast att strunta i allt och göra ett helt nytt nav istället.
På så vis få man den offset man vill ha och slipper krångla med spacerplattor och annat krångel
Så här ser min lösning ut :
Ett helt nytt nav som ändrar offseten fram mellan 12-15mm per sida.
( på bilden 15mm)
I dagsläget vet jag inte exakt vad det kommer hamna på, då jag inte har något löst ben att mäta på. Men då min bil redan är 5-bultskonverterad med m3e36 nav,skivor och 8.5 tums fälgar så har jag spejsat ut hjulen ca 15mm. Så med ett nav som istället flyttar ut skiva och hjul så slipper jag en massa spacerplattor och vibrationer i ratten.
När det gäller abs-kransen så upptäckte jag att den går att ta bort ifrån ett original nav , bara att värma och bryta försiktigt.
På så vis kan man återanvända kransen till det nya navet och behålla abs:en utan krångel.
Hjullager kommer jag att använda från golf II, dom är snarlika men det kommer fortfarande behövas en hylsa då innermåttet skiljer mot orginaltappen. Lagren är skapligt billiga och navmuttern hamnar lika långt in som original så jag är nöjd ändå.
Ett plus är att dom blir utbytbara vilket ett originallager till e30 inte är
Vad det gäller bromsar så kommer jag köra med 330e46 skivor som är 325x25mm ,bromsok blir det från en m3e36.
Lägger upp några bilder på navet som endast saknar lager och bulthål.
Navet med 330 skiva, obs splinesen i hålet hör inte ihop me nya navet =) E30 nav till höger.
Baksidan.

Posted: 01 Feb 2010, 02:33
by erik@e30
Bra ide där... med ut byt bara lager & allt...
Är inner ringen på lagret i samma fasning som tappen på spindeln?
Posted: 01 Feb 2010, 20:21
by Franke
erik@e30 wrote:Bra ide där... med ut byt bara lager & allt...
Är inner ringen på lagret i samma fasning som tappen på spindeln?
Jag har ingen lös spindel att kolla på så jag vet inte i dagsläget hur det ser ut. Spelar dock ingen större roll då det kommer att behövas en hylsa av Bonje-modell då Golf-lagret har större innerdiameter.
Posted: 01 Feb 2010, 20:47
by Andy_b
ska du tillvärka fler franke?
Posted: 01 Feb 2010, 21:25
by Franke
Andy_b wrote:ska du tillvärka fler franke?
Jag har planerat att tillverka 4st totalt sen får se om det blir fler, beror på om jag orkar göra fler och efterfrågan
Blir en hel del timmar på bitarna då jag svarvar dom manuellt, så dom kommer inte att bli billiga
Navet är inte helt klart än så det dröjer ett tag innan jag har fler. Finns en del frågetecken om vilken offset som blir bäst och så måste jag fixa ett löst fjäderben så jag ser att allt kommer att funka.
Vill inte göra min e30 obrukbar så det blir smidigast att göra klart nav och bromsoksadaptrar innan jag börjar riva min bil.
Posted: 12 Feb 2010, 18:57
by Fredro
jag har suttit och luskat lite och fått fram att 323ti e36 compact bakre hjulnav borde var helt bolt on på E30
samma storlek på hjullager (42*75*37)
samma spillens och samma mutter och låsbricka (M22*1,5)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=40
någon som provat detta koncept?