E30 och 5 bults ombyggnations frågor

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

02ole wrote:
Det er den beste løsningen jeg kom på ihvertfall. Har laget tegninger på hvordan hylse og mutter bør være, og det vil bli veldig bra. Da med kant innerst som støvtetningen fra e36 også kan brukes på.

En løsning jeg tenkte på i forhold til at kalipperhålleren tar i festet i fjærbeinet er å bruke e46m3 skive som er 325x28mm, eller evt e46m3 csl skive som er 345x28mm. e36m3 skivene er 315x28mm, så e46m3 vil komme 5mm lenger ut og csl 15mm lenger ut. e36m3 kalipper og holder vil kunne brukes på disse skivene også.

Kom bremseklossene dine utenfor kanten på skiva?
Det låter som en riktigt bra idé att satsa på större skivor.
Bromsbeläggen ligger nu lite utanför kanten på skivorna, det fungerar bra men det är väl egentligen inte helt optimalt.
Då jag hade bråttom att få ihop bilen så använde jag saker som jag redan hade hemma.
Men till nästa år så blir det nya hylsor med muttrar och kanske även e46m3 skivor.
Tack för bra tips !
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Bra tips med store skiver, ev 5mm spacer hylse og custom mutter.
Om man vasker med tynner og bruker 270 Locktite, løsner ikke mutteren med 4 gjenger heller.

Et annet lite tips er dette:

Ikke noe forskjell på E28 spindel og E34 spindel. Kun rillene til abs. Er mere støv kapper på E34 lagert. E34 spindel uten abs, har like tykk ytterring som E30.
På bilde har jeg E30, E28 og E34 med abs.5 bolts spindlene er ca 2-3 mm tykkere en E30.
Jeg skal måle på mine M3 E30 spindler i morgen å se hva de er like.
Er det ikke semme ET på E30 og M3 E30? Hjulet står vel likt, om man ikke har eksentriske foringer?



Image

Image

Image
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Rart dette. :roll:

Jeg målte i dag noen M3 E30 bein jeg hadde, de måler 70mm hele navet, så måler E28 64mm, så de er ikke like.
Men så måler jeg avstand fra der felgen skrus på og inn til fjærbeinet, der er de likt, både på M3 beinet og E30 325 beinet med E28 nav.
Har ikke giddi å skru av M3 navet for å prøve E28 navet der. Mulig E28 navet bygger mere ut kansje, siden noen har fått på skiva og kaliper, uten mods med E28 nav på M3 bein.?

org E30 M3 nav.

Image

org E30 M3 nav.

Image

51mm med E28 nav.

Image

E30 M3 bein

Image

E30 M3 bein, fikk ikke tatt bilde av 51mm beinet med E28, men de ble likt mål. :roll:

Image
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

ylindgren wrote:Rart dette. :roll:

Jeg målte i dag noen M3 E30 bein jeg hadde, de måler 70mm hele navet, så måler E28 64mm, så de er ikke like.
Men så måler jeg avstand fra der felgen skrus på og inn til fjærbeinet, der er de likt, både på M3 beinet og E30 325 beinet med E28 nav.
Har ikke giddi å skru av M3 navet for å prøve E28 navet der. Mulig E28 navet bygger mere ut kansje, siden noen har fått på skiva og kaliper, uten mods med E28 nav på M3 bein.?
Jag är med intresserad av vilket mått som är från inner ringen på lagret ut till där bromsskivan ligger an mot lagret.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

De er nok like, men skal måle jeg. :D
User avatar
ewoldern
Posts: 96
Joined: 18 Jun 2008, 21:29
Location: Visby Gotland

Post by ewoldern »

Ska byta till 5bult på min e30 i vinter och undrar om någon vet följande:

Vad jag läst här så går det att använda e28 nav fram, behöver man samma spacer som den där bonjemodellen eller passar det utan?

Går det även att använda navet bak?

(Har nämligen en e28a som står och ska skrotas så det hade ju varit fint om man kunde nyttja delar från den)

mvh

/Erik
2002 turbo
E21 M50 Turbo
Buick Riviera Custom -64
Land Cruiser Bj42 -83.
Land Cruiser Bj 75
Land Cruiser Lj 73




0722-103975
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Du kan bruke e28 nav, men trenger hylse og evt en spesialmutter. Vet ikke eksakte mål, men mulig samme som e36 nav?

Navet bak passer ikke med e30 drivaksel.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Kan man bruke Z3 eller Compaktens nav bak på E30?
Blir det lik som M3 sine nav?
Er ikke like dele nr på dem.

E36 blir for korte, men den bakstillnga er jo ikke lik, men Z3 og Compakt er jo lik, men er vel ca 2 cm breiere på vær side vel. ?
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

ylindgren wrote:Kan man bruke Z3 eller Compaktens nav bak på E30?
Blir det lik som M3 sine nav?
Er ikke like dele nr på dem.

E36 blir for korte, men den bakstillnga er jo ikke lik, men Z3 og Compakt er jo lik, men er vel ca 2 cm breiere på vær side vel. ?
compact (som verkar vara samma som z3 ) nav går. men bygger på närmare 2cm som sagt.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Ja både Z3 og Compak bygger ca 2cm, men er det navet som bygger? eller noe annet?

Alle bærearmene har ikke like dele nr de heller. :roll:
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

ylindgren wrote:Ja både Z3 og Compak bygger ca 2cm, men er det navet som bygger? eller noe annet?

Alle bærearmene har ikke like dele nr de heller. :roll:
navet som bygger på.
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Jag har funderat lite på vilken lösning som är bäst och för min del blir det lättast att strunta i allt och göra ett helt nytt nav istället.
På så vis få man den offset man vill ha och slipper krångla med spacerplattor och annat krångel :P


Så här ser min lösning ut :

Ett helt nytt nav som ändrar offseten fram mellan 12-15mm per sida.
( på bilden 15mm)
I dagsläget vet jag inte exakt vad det kommer hamna på, då jag inte har något löst ben att mäta på. Men då min bil redan är 5-bultskonverterad med m3e36 nav,skivor och 8.5 tums fälgar så har jag spejsat ut hjulen ca 15mm. Så med ett nav som istället flyttar ut skiva och hjul så slipper jag en massa spacerplattor och vibrationer i ratten.

När det gäller abs-kransen så upptäckte jag att den går att ta bort ifrån ett original nav , bara att värma och bryta försiktigt.
På så vis kan man återanvända kransen till det nya navet och behålla abs:en utan krångel.
Hjullager kommer jag att använda från golf II, dom är snarlika men det kommer fortfarande behövas en hylsa då innermåttet skiljer mot orginaltappen. Lagren är skapligt billiga och navmuttern hamnar lika långt in som original så jag är nöjd ändå.
Ett plus är att dom blir utbytbara vilket ett originallager till e30 inte är :P

Vad det gäller bromsar så kommer jag köra med 330e46 skivor som är 325x25mm ,bromsok blir det från en m3e36.

Lägger upp några bilder på navet som endast saknar lager och bulthål.


Navet med 330 skiva, obs splinesen i hålet hör inte ihop me nya navet =) E30 nav till höger.
Image

Image

Baksidan.
Image

Image

Image
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Bra ide där... med ut byt bara lager & allt...

Är inner ringen på lagret i samma fasning som tappen på spindeln?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

erik@e30 wrote:Bra ide där... med ut byt bara lager & allt...

Är inner ringen på lagret i samma fasning som tappen på spindeln?
Jag har ingen lös spindel att kolla på så jag vet inte i dagsläget hur det ser ut. Spelar dock ingen större roll då det kommer att behövas en hylsa av Bonje-modell då Golf-lagret har större innerdiameter.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

ska du tillvärka fler franke?
pm om det är nått
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Andy_b wrote:ska du tillvärka fler franke?
Jag har planerat att tillverka 4st totalt sen får se om det blir fler, beror på om jag orkar göra fler och efterfrågan :)
Blir en hel del timmar på bitarna då jag svarvar dom manuellt, så dom kommer inte att bli billiga :P
Navet är inte helt klart än så det dröjer ett tag innan jag har fler. Finns en del frågetecken om vilken offset som blir bäst och så måste jag fixa ett löst fjäderben så jag ser att allt kommer att funka.
Vill inte göra min e30 obrukbar så det blir smidigast att göra klart nav och bromsoksadaptrar innan jag börjar riva min bil.
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

jag har suttit och luskat lite och fått fram att 323ti e36 compact bakre hjulnav borde var helt bolt on på E30

samma storlek på hjullager (42*75*37)
samma spillens och samma mutter och låsbricka (M22*1,5)

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=33&fg=40

någon som provat detta koncept?
Fredrik
070 4567 121
Post Reply