m50b25 turbo problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Vipe wrote:
david__ wrote:
Vipe wrote:
david__ wrote:
Vipe wrote:Varfor er det ingen av er som kollar med bb-lambda?! :?
det har vi väl alla gjort

Legg gjerne ut afr/lambda-loggen, helst med laddtryckskurvan ochså om ni har.


hur ska man lägga upp en sån logg?
det är org sprut eller kan man få fram det på något sätt?

Det kommer vel an på hvilken bb-lambda ni kollar med.
Innovate sin t.ex kan man hemta ut logg (måste ha en egen modul for at få det mot vartal ochså)


jaha, ska se om jag kan få hjälp o lägga upp en logg.
måste få nån sorts inspiration bara.
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Har samma problem med min. Kina-kit, intern wg, M50 ickevanos, MLS+svarvade kolvar, dubbla walbro, 1:1.4 prog btr, chip. original lmm. Precis samma problem.

Borrade/fräste upp hålet på avgashuset, den till wg-klaffen om ni förstår... Tyckte att den gick lite bättre efter det, men jag måste ligga under ett kilo i turbotryck annars skiter det sig. Från 5000 rpm och uppåt ligger den på lambda 1.40 :evil: om man laddar på....

Har inte orkat grejat med bilen på ett halvår nu pga ryggskada samt är så jävla trött på skiten som man plöjt ner en hel del pengar i å inte vill gå 100%.
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Har skickat lite nya program till Chrille nu där jag försökt ställa om så att LMM inte bottnar. Är det någon som provat med större LMM än? Verkar ju fungera med större LMM som tex turbojacko har, men vet även folk som fått det att funka på ickevanos motorn med org lmm , verkar dock som att alla med vanosmotorn får problem med org lmm.

Blir intressant att se om vi kommer vidare nu med fler idéer på chrilles bil. Full fart!

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Karlsson_BMW

Post by Karlsson_BMW »

jag var på min bil i helgen.. rev alla tryckrör o gick igenom samt fixade två små oljeläckage..
upptäckte även att gummit "inlop" till turbo´n inte satt hundra, drog säkert tjuvluft!
men tyvärr ingen provkörning..

väntar med spänning på svar från chrille!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

M3-emil wrote:Har samma problem med min. Kina-kit, intern wg, M50 ickevanos, MLS+svarvade kolvar, dubbla walbro, 1:1.4 prog btr, chip. original lmm. Precis samma problem.

Borrade/fräste upp hålet på avgashuset, den till wg-klaffen om ni förstår... Tyckte att den gick lite bättre efter det, men jag måste ligga under ett kilo i turbotryck annars skiter det sig. Från 5000 rpm och uppåt ligger den på lambda 1.40 :evil: om man laddar på....

Har inte orkat grejat med bilen på ett halvår nu pga ryggskada samt är så jävla trött på skiten som man plöjt ner en hel del pengar i å inte vill gå 100%.


om den verkligen ligger på lambda 1,4 så måste den gå bra snålt, det låter ju inte alls bra?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Overcharged wrote:
M3-emil wrote:Har samma problem med min. Kina-kit, intern wg, M50 ickevanos, MLS+svarvade kolvar, dubbla walbro, 1:1.4 prog btr, chip. original lmm. Precis samma problem.

Borrade/fräste upp hålet på avgashuset, den till wg-klaffen om ni förstår... Tyckte att den gick lite bättre efter det, men jag måste ligga under ett kilo i turbotryck annars skiter det sig. Från 5000 rpm och uppåt ligger den på lambda 1.40 :evil: om man laddar på....

Har inte orkat grejat med bilen på ett halvår nu pga ryggskada samt är så jävla trött på skiten som man plöjt ner en hel del pengar i å inte vill gå 100%.


om den verkligen ligger på lambda 1,4 så måste den gå bra snålt, det låter ju inte alls bra?


Yepps, lambda mellan 1.20-1.40. Törs ju inte gasa nåt när den går så toksnålt. Har försökt med det mesta.... Blir att byta aggregat å se om det kan funka, ett med större avgashus.
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag o Fekzen slåss vidare med mitt problem och alla andras med M50 Vanos motor..
Tyvärr utan framgång än så länge

Bilen går perfekt de första 3 minutrarna efter man lossat batteripolen.

Det jag tänkte är att det kanske är så att DME:n tillåter LMM:en att bottna en viss tid innan den börjar sätta sig "nödprogram" så jag nollade och sen körde på låglast i ca 10 minuter.

Då har jag alltså kört utan att bottna den så den inte är i något nödprogram.
Drar första pullet.. nope.. går skit.


Kan det vara så att den i början (de första 3 minuterna efter nollning) bortser i värdena från LMM etc, eller åtminstonde struntar i att den bottnar när den sedan hittat adaptionsvärdena så börjar den övervaka LMM-signalen och skickar den i nödläge (backar tändning eller vad den nu pysslar med)


Så här illa går den efter att ca 5 minuter efter nollning http://www.youtube.com/watch?v=jmrgANp6 ... annel_page
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Har ingen provat att öka diametern på lmm?? måste ju va nån anledning till att ppf byte lmm på sina 400kitt!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
vicco
Posts: 304
Joined: 09 May 2007, 07:22
Location: Karlskrona

Post by vicco »

bmw_fredde wrote:Har ingen provat att öka diametern på lmm?? måste ju va nån anledning till att ppf byte lmm på sina 400kitt!


david__ wrote:kan vara så, har ny turbo och bygger antagligen nytt styr system oxå till nästa år,
kör samma turbo på en annan e36 325 o där funkar det fint iaf.

men på denna struliga bilen kan det väl vara allt , den är en stor förbannelse,

har testat med större lmm innan turbo oxå ingne skillnad, snarare sämre


Låter som han har testat det, om jag tolkar rätt :)
Viktor Andreasson
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ja men chippet lär väl va mappat för större lmm om det ska funka! är väl inte bara att byta rakt av?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Om det är adaptionen som spökar så sker ju detta när motorn går i closed loop för bränslet i alla fall. Antagligen på alla varvtal upp till ca 50% spjäll.

Låter som att felet är på låglast & att motorstyrningen adapterar för detta, tyvärr kan de ju då dra med sig bränlse på fullast.

Går det att stänga av adaptionen?

Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Hallå igen,

Jag undrar också om någon verkligen testat med större LMM, för dem flesta jag varit på om detta i chiptrim världen säger just det. Många föreslår M3 LMM , men det är ju mkt enkelt att byta till ett grövre rör.

Hållt på med Chrilles nu och dels ändrat linjäriseringen av spänningen i programmet, på sista högsta värdena. Sedan även ändrat max luftmasse korrekturfaktor vid motor varm, men verkar inte ge något resultat.

Håller på att rycka i lite folk som driver chipfirmor i tyskland nu så jag får förhoppningsvis fram några fler tips snart...

Har även försökt bygga ett chip som är baserat på USA M3 3.0 styrsystem, då den har samma som denna motor har, men har inte fått till det heller ännu.
Chrille kommer testa att installera en trimpot på LMM signalen som jag skickat ner till han, där kan vi då justera in ett motstånd på 0 - 1 k Ohm, med avsikt att få ner signalen en aning.

En sak att tänka på är att M3-Emil har ett annat styrsystem på sin än vad vanosmotorn har, så hans problem har med något annat att göra och inte samma som dehär Vanos motorerna har. Så att hans går snålt på högsta varven är en annan fråga, det är något där som bottnar.
Vi har testat Vanosmotorn med bb-lambda och dem går inte snålt på högre varv.

Full fart frammåt, allt går att lösa bara man inte ger sig :)

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Det kan inte va så att det spikar så att original knacksensorerna ställer om tändningen? prova att koppla ur dom kanske?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Teorin är bra Fredde..
Tror dock inte att det spikar men däremot kan det ju hända att dom får fnatt när det brakar loss där inne ändå.

Skall testa detta.
Tack för tipset!


Ni som har idéer, mata på bara :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

jo jag har tetat med större lmm innan turbon, kan man över dimensionera en större lmm då?

jag har inte testad att trycka genom större lmm däremot
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

david__ wrote:jo jag har tetat med större lmm innan turbon, kan man över dimensionera en större lmm då?

jag har inte testad att trycka genom större lmm däremot



Kan ju inte bara prova, chippet lär ju va anpassat för störe lmm annars kan ju inte en ända uträkning som sprutet gör bli rätt!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Bmw_Fredde> Jo chipet är anpassat efter att den snabbare når full last, alltså spelar det egentligen ingen roll då chipet är kompenserat för större spridare. Så det som händer om man ökar LMM dimensionen är att den kommer gå snålare då, men jag har lagt dem lite fett för att ha lite marginal, så det funkar. Men är självklart bra att man har bb-lambda inkopplad om man ska öka diametern rejält.

En annan sak jag har fått tips om är att problemet kan bero på att insugstempen blir för hög. Har chrille eller någon av er andra kikat på vilken insugstemp det rör sig om? ifall den är högre än normalt? Kan vara att det inte tillåts högre än ett visst värde och då försätts den i nödläge.

Jag jobbar vidare med att eftersöka hur dethör nödläget funkar och om det går att koppla bort det.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Post Reply