Page 3 of 7
Posted: 04 Aug 2009, 21:41
by ILiveToRide
Holm wrote:Startad...
Gött!!
Håller den tätt? Har ju gått lite troll med det där i det garaget.
Posted: 05 Aug 2009, 06:28
by Bonje
Vad är det där för VAG spolar? (Varför dessa och inte dom vanliga? 115R)
Jag har sett röda spolar någon gång när jag tittade under locket på en Audi S8?
Posted: 05 Aug 2009, 06:32
by Holm
Jodå den är tät än så länge...
Men har ett litet skrammel vid lite högre varv, ska kolla lite på det idag...
Vet inte riktigt vad det kan vara, antigen nåt med kedjorna eller så är det plåten som är skruvad i blocket direkt under veven. På mitt förra block var det, kommer inte ihåg exakt men säg 8 skruvar till plåten, på mitt nya block saknas två skruvar närmast svänghjulsidan och plåten ligger precis emot ramlagerbultarna... Vet inte om det blir vibrationer där så det kan skramla...
Var en inställning till triggern som var fel, därför den inte startade vid första försöket, men med Ärtan på tråden var det snabbt fixat...
Posted: 05 Aug 2009, 06:34
by Holm
Bonje wrote:Vad är det där för VAG spolar? (Varför dessa och inte dom vanliga? 115R)
Jag har sett röda spolar någon gång när jag tittade under locket på en Audi S8?
Jadu... Dessa satt i när jag köpte den så, vet inte varför faktiskt...
Posted: 05 Aug 2009, 08:21
by Highburg
Blir bra det där..Motorn spinner som en katt förutom skamlet det måste vara nå plåt som ligger och vibrerar..
Var och hämtade 3st 4" böjar och en rak bit i rostfritt som ja tar med ut idag
Posted: 05 Aug 2009, 17:54
by cats
Ljudet hänger med varvet alltså? Vid vilket varv börjar det och är det helt tyst under det?
Posted: 05 Aug 2009, 22:26
by Holm
Har kommit på vad ljudet kom ifrån...
Låg under nu idag och lyssnade, ljudet kom från framkant på motorn, precis i närheten av remskivan...
Shit, tänkte jag, är det nåt knas med kedjan till oljepumpen... Lät precis som det kom därifrån...
Funderade och lyssnade en stund till, sen slog det mig... Servopumpen sitter ju precis bredvid och jag hade bara fyllt upp med olja före uppstart, inte fyllt efter nånting... Kollade i burken som mycket riktigt var nästan tom... I med mer olja och Tada! Tyst
Nu låter den precis som den ska...
Turbon med lite slang till vatten och olja
Högberg meckar lite luftslang till wg och laddtryckstyrning
Motorrum. Lite uppsnyggning återstår...
Hängde dit ett luftfilter provisoriskt idag direkt på turboinloppet. Imorgon blir det att lufta koppling och förhoppningsvis en provtur
Posted: 06 Aug 2009, 10:03
by Pitbull
De ser bra ut detta.
Posted: 06 Aug 2009, 14:09
by Holm
Tackar!
Ska koppla in bredbandslambdan idag, kablarna som hänger över skärmen...
Sen lär jag klura lite på varför tempmätaren i instrumentet inte funkar...
Röjde undan lite önödig kabel förut, är rädd att ja var lite för snabb med avbitaren
Men den har ju fungerat så det borde gå att få igång den igen...
Posted: 07 Aug 2009, 21:30
by Holm
Det är berg och dal bana med såna här projekt...
Igår blev första provturen av...
Kom ett par km innan det var stopp...
Motorn gick på fyra burkar och varnade i datorn för maxtemp på både vatten och insugtemp...
Visade sig att två, tre tändspolar gett upp... Testade ett par spolar som Högberg hade, funkade perfekt så ett knippe nya är beställda...
Datorkrånglet löste sig idag, kollade upp alla kablar mellan givare och box och det var okej...
Hade dock slarvat och inte isolerat kabeländarna som inte används, möjligt att det blivit kortis mellan dom och orsakat felet. Nu funkar det kanon iaf...
Var ute och åkte en sväng, impad som sjutton. Den går ju riktigt fint, inget bludder eller så som jag trodde det skulle vara med startmappen...
Fortsättning på söndag...
5 dagar till bromsning...
Posted: 08 Aug 2009, 16:24
by Highburg
Ja den gick faktiskt sjukt fint för att vara en startmapp
..Imorn gör vi klart bilen så den är reda för att lastas på tisdag
Posted: 09 Aug 2009, 18:20
by ToTTeN
Lycka till nu.! 3 dagar kvar
Posted: 10 Aug 2009, 18:17
by Holm
Yes det drar ihop sig...
håller på med litre finlir...
Luftintag till turbon, i 4" rostfritt...
Trångt blir det men det ska gå att skohorna ner...
Imorgon blir sista provkörningen före bromsning på onsdag...
Posted: 11 Aug 2009, 17:43
by Holm
Allt klart för bromsning...
Nya spolar på plats, luftintag till turbon klart, ska koppla mätare nu...
Ska tom tvätta av den garagedammet innan den lastas ikväll...
Ska bli riktigt spännande att se hur det funkar imorgon...
Det lilla man känt på den nu så tror jag det kommer funka kanon, turbon är med så jäkla fint direkt från låga varv... Förhoppningsvis blir det den gatbilskaraktär som jag vill ha...
Posted: 12 Aug 2009, 12:49
by Crille74
Hur går de?
Posted: 12 Aug 2009, 15:12
by ILiveToRide
Hoppas allt går fint eller har gått fint!
Har snart slitit ut F5 knappen
Posted: 12 Aug 2009, 17:43
by Holm
Hehe...
Jodå, det har väl gått iaf...
Två grejer som strulat...
Bredbandslambdan ville inte vara med först, bytte sond till en som Ärtan hade liggande, då kom den igång i 10-15 min. Sen började den strula igen, värdet bara fladdrade okontollerat...
La ner försöken med att få igång den nå mer och vi körde på instumentet Ärtan hade istället...
Mappade lite på låga varvtal, funkade kanon...
Värre blev det när vi drog svep...
Wastegaten flödar inte tillräckligt så laddet skenade tyvärr...
Jäkla skit!
Det var ju en av anledningarna varför jag byggde om till i år...
Är inte själva wg:n det är fel på, rören till och från flödar för dåligt. Blir till att försöka få plats med wg:n under bilen så man kan dra rören rakt...
Blev totalt tre pull.
Kunde inte varva ur riktigt pga laddproblemen men
fick 467whp @ 5900rpm 1.6 bar
Längre vågade vi inte dra då laddet bara ökar och ökar...
Få se om man ska göra ett ryck längre fram och bygga om, eller så blir det vinterns projekt. Bilen går rätt skapligt ändå, men kan inte dra fullt för länge på höga växlar då boostcuten bryter vid 1.3 bar.
Laddtryckstyrningen är inte heller inkopplad så den bygger ladd lite segt...
Är nyfiken på hur den går med fullt ladd från lägre varv, återstår att se...
Är nöjd iaf, bilen går så jäkla mjukt och fint, som en originalbil med grovt system bara, ände till man trycker på, då kommer fånflinet i fejset fram