Sålt en motor som inte stämde!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dgyldmark

Post by dgyldmark »

Skriv alltid kvitto. "Motorn säljes i bef skick"
Ludde_

Post by Ludde_ »

pelko wrote:
Norrmannen fortsätter med sina hot och påstår att alla svenskar blåser folk och norrmannen nämner även att han ska åka till Andreas och sno hans bil, en bil norrmannen gillade när han synade motorn.

Efter en sån kommentar så hade jag inte laggt någon energi över huvudtaget på att ens försöka vara shysst mot köparen.
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
Magnaten

Post by Magnaten »

Ludde_ wrote:
pelko wrote:
Norrmannen fortsätter med sina hot och påstår att alla svenskar blåser folk och norrmannen nämner även att han ska åka till Andreas och sno hans bil, en bil norrmannen gillade när han synade motorn.

Efter en sån kommentar så hade jag inte laggt någon energi över huvudtaget på att ens försöka vara shysst mot köparen.

efter en sån komentar så hade jag inte ens tagit upp diskussionen med norsken, dom kan håll apå med sina lusekoftor å olja
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
bumper

Post by bumper »

phonicx wrote:
dgyldmark wrote:Skriv alltid kvitto. "Motorn säljes i bef skick"

Det ska inte hålla i en ev rättegång eller prövning. Du har 6mån doldafel enligt lag oavsett som jag förstod det när jag läste på reklamationsnämdenshemsida, tyvärr är det ju så satans luddigt om man inte har gått 5år juridik så jag kan mycket väl ha missförstått.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleID=307

Code: Select all

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Men nu är det privaköp det handlar om då gäller inte reklamationsrätten.

Du kan i princip sälja vad som helst utan att åka dit, så länge du ej själv varit medveten om felet / problemet innan. Dvs, om du vet att en motor är av -02 årsmodell men säljer den som -04, då har du begått ett fel. Men är du ovetandes om att det är en -02, så har du inte haft uppsåt, och då har du inte begått något fel.
micko

Post by micko »

ylindgren bör läggas upp som 0/5 i "köpare/säljare" tråden.
Bah, lägg inte ner ngn mer tid på denna tjomme!
//micko\\
kettmpa

Post by kettmpa »

micko wrote:ylindgren bör läggas upp som 0/5 i "köpare/säljare" tråden.

för att han reagerar när han köpt en motor från 04 men får en 02 och han ifrågar sätter? klart han blir irreterad skulle jag oxo bli! ( sen att det inte kollades upp innan är kanske en annan fråga)

e nog bättre om dom 2 löser problem så kanske nån blir nöjd iaf! lycka till
Christian.N

Post by Christian.N »

En mening som löser allt:

SÄLJES I BEFINTLIGT SKICK

Skriver alltid det när jag säljer en bil tex.
Enköping, 073-3104393
micko

Post by micko »

kettmpa wrote:

för att han reagerar när han köpt en motor från 04 men får en 02 och han ifrågar sätter? klart han blir irreterad skulle jag oxo bli! ( sen att det inte kollades upp innan är kanske en annan fråga)

Men va fan, läser du resten av tråden så förstår du väl?
Läs igenom innan du börjar käfta
//micko\\
Jorm

Post by Jorm »

micko wrote:
kettmpa wrote:

Men va fan, läser du resten av tråden så förstår du väl?
Läs igenom innan du börjar käfta

Är du efterbliven eller?
micko

Post by micko »

Tycker att den som ifrågasätter detta är efterbliven i sig.
Säljaren agerade i god tro utifrån den information som blev given vid första försäljning.
När sedan köparen började hota om att stjäla bil, få en extra växellåda som kompensation.
Säljaren har gjort alla rätt efter denna affär då denne har sagt att pengarna återfås, sen är det strunt samma om ägaren bor i kina eller i göteborg.
Det ska inte spela någon roll i detta sammanhang.
//micko\\
kettmpa

Post by kettmpa »

micko wrote:Tycker att den som ifrågasätter detta är efterbliven i sig.
Säljaren agerade i god tro utifrån den information som blev given vid första försäljning.
När sedan köparen började hota om att stjäla bil, få en extra växellåda som kompensation.
Säljaren har gjort alla rätt efter denna affär då denne har sagt att pengarna återfås, sen är det strunt samma om ägaren bor i kina eller i göteborg.

ta inget personligt ALLS jag känner varken säljarn/köparn

Har säljarn inga skyldigheter? vem som helst kan göra bedrägeri, sen när man blir på kommen så ska man kunna ge tillbax pengar sen ska det vara bra?

nu så lät det som han ville göra rätt för sig helt klart!
Men som norrmanen sa vem ska betala logistiken? den är inte gratis, att be om kompensation låter som en fair deal!

bara min åsikt..
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Har Normannen ett namn? Känns som nationalitet är ganska oväsentligt.

Sen vem som har rätt och fel i detta fall tycker jag beror mest på hur informationen lades fram. Att sitta framför datorn och tycka till om vem som har rätt och fel utan att ha varit med och hört detaljerna känns inte helt rätt.

Att Andreas tar tillbaka motorn utan frågor känns hederligt, tiden man lägger ned på denna hobby kan man inte räkna med att få tillbaka.
boost_

Post by boost_ »

kettmpa wrote:

Har säljarn inga skyldigheter? vem som helst kan göra bedrägeri, sen när man blir på kommen så ska man kunna ge tillbax pengar sen ska det vara bra?

Men som norrmanen sa vem ska betala logistiken? den är inte gratis, att be om kompensation låter som en fair deal!

bara min åsikt..

Vet ärligt inte om jag ska skratta eller gråta.
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
micko

Post by micko »

kettmpa wrote:

bara min åsikt..

Du är precis en sådan person som jag aldrig skulle göra affärer med.
Som jag skrev, så är det skit samma om personen bor i kina eller göteborg, det ska inte säljaren behöva bry sig om förstår du väl.

"Hejsan, jag vill köpa din motor och jag bor i norge"
"Hej, men om det är något fel på motorn så bor du för långt, nej detta går inte, vill bara sälja till ngn som jag bor granne med"

Lite väl tilldraget men detta måste du väl förstå? Logistik, osv är inte säljarens problem, det är köparens. PUNKT!
//micko\\
bumper

Post by bumper »

Håller med ovanstående.

Detta är ju ett privaköpt och då kan man inte begära samma saker som av företag.

Och INGET företag skulle kompensera för arbetstid etc. På sin höjd milpengar om de är riktigt schyssta.
Jorm

Post by Jorm »

micko wrote:
kettmpa wrote:

bara min åsikt..

Du är precis en sådan person som jag aldrig skulle göra affärer med.
Som jag skrev, så är det skit samma om personen bor i kina eller göteborg, det ska inte säljaren behöva bry sig om förstår du väl.

"Hejsan, jag vill köpa din motor och jag bor i norge"
"Hej, men om det är något fel på motorn så bor du för långt, nej detta går inte, vill bara sälja till ngn som jag bor granne med"

Lite väl tilldraget men detta måste du väl förstå? Logistik, osv är inte säljarens problem, det är köparens. PUNKT!

Lustigt. Du är exakt en sådan som jag inte heller skulle vilja göra affärer med.
Post Reply