Page 3 of 3
Posted: 02 Jun 2006, 15:26
by Urban
peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.
Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?
Posted: 02 Jun 2006, 16:37
by Zwofurti
Urban wrote:peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.
Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?
har kan du vara så säker på att det blir bättre då?
Posted: 02 Jun 2006, 16:45
by peppe
Urban wrote:peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.
Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?
Bättre och billigare går sällan ihop, men du kanske är god kompis med Murphy.
Posted: 02 Jun 2006, 19:05
by Bmwandreas
Urban wrote:Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..
Mkt billigare med billetfräst.
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.
Posted: 02 Jun 2006, 20:07
by Burn0ut
Vet man minsta lilla om metaller så fattar man direkt att smidda är bättre...
Posted: 02 Jun 2006, 20:13
by Urban
Burn0ut wrote:Vet man minsta lilla om metaller så fattar man direkt att smidda är bättre...
Berätta gärna vad du sysslar med och har för erfarenheter angående ämnet, eller snackar du mest skit nu??
Posted: 02 Jun 2006, 20:14
by Urban
Bmwandreas wrote:Urban wrote:Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..
Mkt billigare med billetfräst.
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.
Ett smitt ämne till en kolv kan knappast vara speciellt dyrt. Tar väl typ under minuten att tillverka/pressa ämnet.
Posted: 02 Jun 2006, 20:40
by Bäckis
Och hur lång tid menar du att det tar att helt enkelt ta en bit alustång?
Lägg ner eller kom med något annat än egna påståenden, alltså bevis från tex tillverkare av billetkolvar, om det nu finns.
Posted: 02 Jun 2006, 20:59
by Magnaten
hmmmm dags att läsa lite material lära tror jag
Posted: 02 Jun 2006, 21:42
by kallevedlund
billet - endast maskinbearbetat...
Posted: 02 Jun 2006, 21:46
by kallevedlund
Att smida en metall förändrar molekylstrukturen till det bättre eller sämmre.. Olika tekniker för olika material, inga konstigheter, finns tabeller och beräkningar för sånt..
För att förtydliga lite så får du garanterat en starkare kolv om den är smidd om man utgåt från samma ämne!
Läs lite materiallära....
Posted: 02 Jun 2006, 22:38
by Zwofurti
Har läst på lite på olika forum om detta och på ALLA forum står det att en smidd kolv är bäst.
Alltså, är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt.
billet kolvar = bara nån sorts alu som ärfräst med en teknik som heter billetfräsning.
smidda = frästa med nån annan metod men med bättre ämne, dvs ett smitt aluämne.
behandlas smidda kolvar på nåt vis efter fräsningen så att säga? förutom eventuell polering/gradning av kanter å så, genom värme eller nåt?
Posted: 02 Jun 2006, 23:14
by Bmwandreas
Nu är tråden låst, nån som påstår saker som alla vet är fel kan gå och göra sin hemläxa.
Mvh