Page 3 of 3
Posted: 31 May 2009, 08:52
by Erki87
man ska väl inte stirra sig blind på motor effekt per liter... Antagligen varvas det en hel del och man får ju då ett helt annat flöde per tidsenhet.
Hur mycket varvade man i dem gamla f1 motorerna?
Posted: 31 May 2009, 11:40
by jocke_e30
Posted: 31 May 2009, 12:28
by Bonje
Skaplig länk..

Posted: 31 May 2009, 13:18
by Nobbe
http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html
1499cc
82,5mm borr.
60mm slag.
7,5:1 i komp.
35,8/30,2mm ventiler.
11500rpm maxvarv.
5,5 bar överladd ca 1300hk.
Ballaste motorn ever hur som helst.
Lågt komp + kort slag + högt ladd = kärlek!
Posted: 31 May 2009, 14:39
by jocke_e30
Bonje wrote:Skaplig länk..

Oj vart lite fel där
Rätt länk nu
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Posted: 31 May 2009, 15:28
by billet
är det sant att f1 motorn hade 75hästar utan ladd? jag har läst det på mer än ett antal ställen men dom kanske menar 75hästar ut orginal 1,5l motor? för dom skriver att effekten ökar typ 20tal gånger med ladd
Posted: 31 May 2009, 17:22
by Grefven
kan väl ändå inte vara möjligt?
Posted: 31 May 2009, 18:09
by bmw_fredde
Har faktiskt hört nått sånt ja med!
Posted: 31 May 2009, 19:25
by Grefven
menar de inte att den "baseras" på en maskin på 75hk? ite att det är max vad den skulle maxprestera som sug?
jag tror inte en sekund på det.
1,2 liters japsare från sen 70 tal har den effekten.
Posted: 31 May 2009, 19:30
by stecka
jo jag tror som dig bullen. de skulle va rätt svårt att få den effektem fast dom laddar så pass mkt med bara 75hk som sug
Posted: 31 May 2009, 19:35
by Mr EmCom
Har hört det där med 75hk också, men det var som sagt som orörd motor.