Bygg tips till Skyline Gtr R33a

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Vad är det som händer med den tidiga veven? Äter det på materialet tills den är rund?
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

Staffan
Torrsump är ju iaf dubbelt så dyrt som en jun pump, beroende på t.o.m. nästan dubbelt mot en tomei pump ju.
Å börjar vi snacka beggat så vinner ju iaf en beggad jun pump.
Så prismässigt är det "tjockt" mycket dyrare.

Jag körde som sagt 440 på driven en sommar (7,5/155 & 11,5/192) 1200mil med orginal pump så...

Anyhow... Torrsump vinner ju i långa loppet men är fett mycket överkurs på en normal (500hk) maskin.

Fulingbusen

På denna bilden t.ex. så ser du hur mycket ingrepp gamla oljepumpsdrivningen har på oljepumpen.
Och veven brukar se motsvarande ut:

Image
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Men den äter alltså material tills hylsan i pumpen spricker?

Min vev:
Image
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

Ja eller att ingreppet blir så utslitet så den helt enkelt inte driver runt pumpen....
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

okunskap och åter okunskap. De som oftast köper dessa bilar har mycket pengar (lånar) och ingen kunskap. Enklast att bara handla färdiga kitt då...
Roligast när man uttalar sig på forum som supras eller speedfreak är att man i stort sett blir idiotförklarad när man ratar deras system eller visar att man bygger saker själv som dom betalt rikligt med peningar för..
Ett exempel är ju när björck startade sin projekttråd om supran. Suprafolket fattade ingenting hur kunde han få ut rundA 700 påsar utan en enda apexi del.... Suck, som nobbe sa denna diskussion är oändlig men ibland är det rogivande att läsa på dessa forum...
För övrigt så har jag nyligen startat upp polarens 300zx med vems. Ska vara väldigt lika med trigger signaler, spolar och så på rb-motorerna...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Nobbe

Post by Nobbe »

skurt wrote:okunskap och åter okunskap. De som oftast köper dessa bilar har mycket pengar (lånar) och ingen kunskap. Enklast att bara handla färdiga kitt då...
Roligast när man uttalar sig på forum som supras eller speedfreak är att man i stort sett blir idiotförklarad när man ratar deras system eller visar att man bygger saker själv som dom betalt rikligt med peningar för..
Ett exempel är ju när björck startade sin projekttråd om supran. Suprafolket fattade ingenting hur kunde han få ut rundA 700 påsar utan en enda apexi del.... Suck, som nobbe sa denna diskussion är oändlig men ibland är det rogivande att läsa på dessa forum...
För övrigt så har jag nyligen startat upp polarens 300zx med vems. Ska vara väldigt lika med trigger signaler, spolar och så på rb-motorerna...


Hänger du på speed? Vilken är din polares 300? Åberg? Cobra?
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

länge sen ja skrev där men brukar söka lite info ibland... hans bil ligger inte uppe i nån tråd..

Det är iaf en US-spec med lite godis..
Blocket är borrat o planat planat, wisecokolvar med coatade slitytor, planade och lättputsade toppar, MLS-packningar, arp till topparna, ny oljepump, vattenpump, t28 turbos på portade originalrör, 3" downpipes och 3" avgas, nån färdigbygggd frontmonterad intercooler, 800cc spridare med nya fuelrails, o sen styr vi allt med vems, kopplade även in kammarna här om dan, jäklar vilken skillnad det blev...
Som jag förstått d så ska det hela hålla för någorlunda driftsäkra 500 hk.. men d får verkligheten utvisa..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Nobbe

Post by Nobbe »

Original botten klarar 600hk på veven utan problem.
Kör US-spec jag med, inne på min andra.
Post Reply