bromsbänken på elmia
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Behnam Tayebi
- Posts: 93
- Joined: 17 Sep 2006, 20:51
- Location: Göteborg
Limmets bil bromsad på ELMIA idag kl15:00 479,7HK (391,1Hk på Hjulen)
479,7 hk = 446 riktiga göteborgsarbetshästar = 600 sthlm hästar
Bromsningen sponsrad av Pluppen Krister NLR o Mats I.
mvh Mats I.
479,7 hk = 446 riktiga göteborgsarbetshästar = 600 sthlm hästar
Bromsningen sponsrad av Pluppen Krister NLR o Mats I.
mvh Mats I.
Tel: 0707-321206
Alpina B10 BiTurbo -91
E30 325-88 (ALPINA B6 3.5 clone)
http://www.garaget.org/BT" onclick="window.open(this.href);return false;
Alpina B10 BiTurbo -91
E30 325-88 (ALPINA B6 3.5 clone)
http://www.garaget.org/BT" onclick="window.open(this.href);return false;
Jävla skum annordning det där, först visar den på tok för mkt, sen visar den på tok för lite.
Va fan. Är det nån vitts att bromsa bilarna öht? Man lär ju ändå aldrig kunna ge en tillförlitlig siffra då alla bänkar visar olika, å värre blir det ju när alla ska hålla på å räka ut effekt nånstans där det inte ens är uppmätt.
Bättre att dela upp det i kategorier ist:
Bilen går bajs.
Bilen går dåligt.
bilen går ok.
Bilen går bra.
bilen går jävligt bra.
Bilen går utav bara helvete.
Va fan. Är det nån vitts att bromsa bilarna öht? Man lär ju ändå aldrig kunna ge en tillförlitlig siffra då alla bänkar visar olika, å värre blir det ju när alla ska hålla på å räka ut effekt nånstans där det inte ens är uppmätt.
Bättre att dela upp det i kategorier ist:
Bilen går bajs.
Bilen går dåligt.
bilen går ok.
Bilen går bra.
bilen går jävligt bra.
Bilen går utav bara helvete.
Last edited by Nobbe on 13 Apr 2009, 16:57, edited 2 times in total.
hade inte internet funnits så hade hästkrafter inte varit intressant.
iaf inte några exakta siffror utan bara varvtider och tidkort hade varit intressant. som det var innan internet då publiken fanns på tävlingarna och tittade med egna ögon och gjorde en egen bedömning av vad som var bra, gick bra osv.
iaf inte några exakta siffror utan bara varvtider och tidkort hade varit intressant. som det var innan internet då publiken fanns på tävlingarna och tittade med egna ögon och gjorde en egen bedömning av vad som var bra, gick bra osv.
Vikt/Slutfart = bra måttstock för en effekt angivelse mätt på strippen iaf.
"våran" M3:a...740hk (motorhästar) på 1000kg+ gick som bäst 9,33@402m och 239km/h
Om vi tar ivars e30 nudå borde den "lätt" prestera 240km/h+ (btw skaffa en skärm) som har så pass mkt fjong i puffran
Ärtan vad körde du och med vilken effekt ungefär bästa repan med M3:an?
"våran" M3:a...740hk (motorhästar) på 1000kg+ gick som bäst 9,33@402m och 239km/h
Om vi tar ivars e30 nudå borde den "lätt" prestera 240km/h+ (btw skaffa en skärm) som har så pass mkt fjong i puffran
Ärtan vad körde du och med vilken effekt ungefär bästa repan med M3:an?
Vision79 wrote:Vikt/Slutfart = bra måttstock för en effekt angivelse mätt på strippen iaf.
ja, och har man så dåligt chassie så att inte de räcker för en vettig uppskattning så är det inte värt att spekulera vidare
förr så sa man bara "i denna klassen hade ungefär si och så mycket effekt" och nöjde sig med det. då alla åkte enligt sammareglemente och då bara tiderna var det som avgjorde vem som var bäst.
Man kan ju se skillnader på hästkraftantalet. Om man bygger en ny motor och samtidigt ett nytt chassi och bilen går snabbare, var det chassit som gjorde sitt eller var det mer effekt i moroten?
Jag anser att det är intressant och viktigt om det är på en pålitlig bänk.
Mvh
Jag anser att det är intressant och viktigt om det är på en pålitlig bänk.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko wrote:Man kan ju se skillnader på hästkraftantalet. Om man bygger en ny motor och samtidigt ett nytt chassi och bilen går snabbare, var det chassit som gjorde sitt eller var det mer effekt i moroten?
Jag anser att det är intressant och viktigt om det är på en pålitlig bänk.
Mvh
Visst kan det absolut va kul att se om det har hänt nånting när man jackat kolvarna osv.
Men då lär man ju köra i samma bänk varenda gång för att se skillnaden och skita helt i vad siffrorna blir, utan mer se bara på just skillnaden mellan föregående bromsning.
Går ju inge vidare att jämföra en bil med en annan som är bromsade på olika sätt och i olika bänkar beviserligen. Frågan är ju vilken som visar mest "rätt". Känslan jag har är att många letar reda på den bänk som visar mest, för att sen skriva ner det i inforutan på garaget.org, zatzy och i spoilernytt. Där har vi ju fenomenet att räkna om den faktiskt bromsade effekten på hjulen till en teoretisk effekt i motorn, kan bli hur fel som helst, men ändå är det den teoretiska effekten folk uppger, inte den uppmätta. Det skumma är ju att jag aldrig någonsin läst att man räknat tvärtom, alltså bromsat motorn i en bänk och räknat om det till hjuleffekt, varför? Jo, förmodligen för att folk vill ha så hög effekt som möjligt.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Vision79 wrote:Vikt/Slutfart = bra måttstock för en effekt angivelse mätt på strippen iaf.
"våran" M3:a...740hk (motorhästar) på 1000kg+ gick som bäst 9,33@402m och 239km/h
Om vi tar ivars e30 nudå borde den "lätt" prestera 240km/h+ (btw skaffa en skärm) som har så pass mkt fjong i puffran
Ärtan vad körde du och med vilken effekt ungefär bästa repan med M3:an?
Jag körde med 800 hk som mest med min.
Nobbe wrote:pelko wrote:Man kan ju se skillnader på hästkraftantalet. Om man bygger en ny motor och samtidigt ett nytt chassi och bilen går snabbare, var det chassit som gjorde sitt eller var det mer effekt i moroten?
Jag anser att det är intressant och viktigt om det är på en pålitlig bänk.
Mvh
Visst kan det absolut va kul att se om det har hänt nånting när man jackat kolvarna osv.
Men då lär man ju köra i samma bänk varenda gång för att se skillnaden och skita helt i vad siffrorna blir, utan mer se bara på just skillnaden mellan föregående bromsning.
Går ju inge vidare att jämföra en bil med en annan som är bromsade på olika sätt och i olika bänkar beviserligen. Frågan är ju vilken som visar mest "rätt". Känslan jag har är att många letar reda på den bänk som visar mest, för att sen skriva ner det i inforutan på garaget.org, zatzy och i spoilernytt. Där har vi ju fenomenet att räkna om den faktiskt bromsade effekten på hjulen till en teoretisk effekt i motorn, kan bli hur fel som helst, men ändå är det den teoretiska effekten folk uppger, inte den uppmätta. Det skumma är ju att jag aldrig någonsin läst att man räknat tvärtom, alltså bromsat motorn i en bänk och räknat om det till hjuleffekt, varför? Jo, förmodligen för att folk vill ha så hög effekt som möjligt.
Håller med dig, därför skrev jag "pålitlig bänk"
Jag tycker det är smartare att säga en mindre effekt-siffra och sedan backa upp det med tider eller vad som helst.
Jag må vara ung men hellre säger jag en mindre siffra än vad som stämmer, då är det fränare att dra dom som säger att dom har dubbelt så mycket. Det finns för många nötter där ute som gör bort sig genom att nämna motoreffekten och sedan bli dragna av folk med betydligt mindre effekt och större bilar tex.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
-
- Posts: 67
- Joined: 26 Apr 2006, 11:52
- Location: Göteborg
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
-
- Posts: 67
- Joined: 26 Apr 2006, 11:52
- Location: Göteborg
- Contact:
Ja, märkligt.
Om det vållar problem / spekulationer så kanske en motor skulle kunna köras löst i en välkänd bänk och sen köras i dynapacken? Eller om man kan ta en känd bil och köra i dynapacken och i andra bänkar? (Känd = känd av PPF som robust och pålitlig och med en intressant effektnivå)
Mest pålitliga motorer för dessa typer av test är sugmotorer, dock är problemet att de inte ger de moment och effekter man är på jakt efter.
Ni kan ju börja med att försöka bjuda upp Limmet igen
Mats
Om det vållar problem / spekulationer så kanske en motor skulle kunna köras löst i en välkänd bänk och sen köras i dynapacken? Eller om man kan ta en känd bil och köra i dynapacken och i andra bänkar? (Känd = känd av PPF som robust och pålitlig och med en intressant effektnivå)
Mest pålitliga motorer för dessa typer av test är sugmotorer, dock är problemet att de inte ger de moment och effekter man är på jakt efter.
Ni kan ju börja med att försöka bjuda upp Limmet igen
Mats
Va det schyssta fläktar mm. Tänkte om insugstempen stack iväg då försvinner ju effekten oxå..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det har vi gjort. Vi körde en M5 motor hos Ringstad racing i norge i hans DTS motorbänk som gav 900 hk på BF98. Vi körde den i dynapacken och den gav 800 whp igenom en TKO600 låda. Och det låter ju rimligt.
Vi har gjort jämföringar med turbocenters rullar och Dynojet och Dynapacken har visat 10% mindre. Men har inte jämfört dynodynamics eller rototest.
Vi har gjort jämföringar med turbocenters rullar och Dynojet och Dynapacken har visat 10% mindre. Men har inte jämfört dynodynamics eller rototest.
Det har varit mängder med bilar som är körda i andra bänkar, samtliga visar mindre hos oss.
Ska väga min bil så snart den är i trafik igen. Den gick 233.6km/h med ett totalt slut block och den gick bara på 3 på tomgång för det var så dåligt komp i en cylinder.
Gissar att det var långt ifrån de 758 på hjulen vi bromsade på 4 cylindrar och vikten lär ju ha varit många hundra kilo mer än Sundsvalls M3:an med tanke på att jag lyft dit ca 100kg mer än original skulle jag gissa, så har den 740 i maskinen lär jag haft bra mkt mer än så iaf.
Ska väga min bil så snart den är i trafik igen. Den gick 233.6km/h med ett totalt slut block och den gick bara på 3 på tomgång för det var så dåligt komp i en cylinder.
Gissar att det var långt ifrån de 758 på hjulen vi bromsade på 4 cylindrar och vikten lär ju ha varit många hundra kilo mer än Sundsvalls M3:an med tanke på att jag lyft dit ca 100kg mer än original skulle jag gissa, så har den 740 i maskinen lär jag haft bra mkt mer än så iaf.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
-
- Posts: 67
- Joined: 26 Apr 2006, 11:52
- Location: Göteborg
- Contact: