Page 3 of 4

Posted: 05 Apr 2009, 20:09
by Bmwandreas
Idag blev den en liten tur med Ivars och Mälarbocken. Ivars filmade lite, så det kommer väl ut en film ikväll säkert. Går riktigt fint. Men liite hög utväxling då den för 260km/h på 4:an. Man skulle ha meckat dit en ZF låda istället...

Posted: 05 Apr 2009, 23:22
by Bmwandreas

Posted: 05 Apr 2009, 23:27
by r.ivars
äckligt trevlig gatbil! Man skulle inte ens gissa på turbo eller något alls fifflat med om han inte gasat..

Helt sjukt vad snyggt den går.. och vilket jävla grepp! :shock:

Posted: 05 Apr 2009, 23:29
by pelko
Ser ut att funka fint :)

Mvh

Posted: 06 Apr 2009, 21:55
by Fredriktak
Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad kör du med för låda nu? ZF?

Posted: 06 Apr 2009, 21:58
by Bmwandreas
Nu är det orig låda.

Posted: 07 Apr 2009, 00:09
by micke999
Bmwandreas wrote:Det var ju inte fullt föränn 4500 rpm på hans, typ lika som jag har nu. Nej isåfall ska det vara ännu tidigare eller mer volym.


karel har väl fullt ladd vid 3500 å max vrid vid 4500 men kan minnas fel!!

Posted: 07 Apr 2009, 00:28
by Bmwandreas
Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.

Posted: 08 Apr 2009, 01:53
by micke999
okej missa de men tyckte han sa att de va som förr så inte kollat så noga!!

Posted: 08 Apr 2009, 21:46
by Karel021
Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin

Posted: 08 Apr 2009, 22:18
by micke999
då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!

Posted: 08 Apr 2009, 23:07
by silverryggen
micke999 wrote:då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!


Hah de har du gjort länge!!
Finns en till som snart gör det också :)

ursäkta kladdet,kunde inte låta bli.

Posted: 09 Apr 2009, 01:26
by micke999
silverryggen wrote:
micke999 wrote:då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!


Hah de har du gjort länge!!

ursäkta kladdet,kunde inte låta bli.


sant där ioförsig :lol:

Posted: 09 Apr 2009, 11:36
by Bmwandreas
Karel021 wrote:
Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin


På en dynojet som arbetar med roterande massan i rullen tar det sjukt lång tid innan man har fullt ladd sen går det fort. Därför jobbar motorn upp laddtrycket tidigare. På filmen låter det inte som ni kör så kort ramptid i dynojeten. Man kan inte ställa motståndet utan bara ramptiden på hur fort pullet ska gå.

Posted: 09 Apr 2009, 17:34
by Karel021
Bmwandreas wrote:
Karel021 wrote:
Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin


På en dynojet som arbetar med roterande massan i rullen tar det sjukt lång tid innan man har fullt ladd sen går det fort. Därför jobbar motorn upp laddtrycket tidigare. På filmen låter det inte som ni kör så kort ramptid i dynojeten. Man kan inte ställa motståndet utan bara ramptiden på hur fort pullet ska gå.




okaj..

jämför med förra året så va de mycket kortare pulls i år..

enda skyllnaden från förra året är att då drog vi den 6500 i år till 7000

Posted: 23 Apr 2009, 20:07
by Avvah
Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad har du för info på den snurran, fundera på en gt42 med lilla avgashiset dvs 1.22 A/R på min M20B25

Posted: 26 Apr 2009, 22:15
by Bmwandreas
Avvah wrote:
Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad har du för info på den snurran, fundera på en gt42 med lilla avgashiset dvs 1.22 A/R på min M20B25


Jag har 1.22 . Är bra seg, men man vänjer sig.
Nu är den körd ett par mil och allt funkar fint, så jag tänkte plocka upp den i bänken och se hur mycket den ger på 2 bar +. Man lär ju ha 600+ whp :wink: