Page 3 of 6
Posted: 16 May 2006, 17:01
by Overcharged
borde inte det bli väldigt knasigt för styrsystemet?
Posted: 16 May 2006, 17:41
by 318is_turbo
jo de verkar vara de som är felet också att han går så surt och inte får tillräckligt med luft , vet några andra som kör så fast för dom har de fungerat välldigt bra för
Posted: 16 May 2006, 17:42
by Turbo_folke
318is_turbo wrote:vi gjorde en adapter som förgrenar dom 2 utgående portarna till en som en går vidare till turbon, så är bara den ena inkopplad
Då mäter den ju inte på ena lmm varför har du gjort så ???
Posted: 16 May 2006, 19:20
by 318is_turbo
man kan ju lura motorn så . så får han ju dubbelt så mkt luft
har en fråga till , vi byggde om ett m50 b25 spjäll och satte på min m42 eftersom spjällhuset är ovalt på m42 e36 orginal , men vi skifta aldrig över spjällhusgivaren från mitt gammla spjäll , spelar de någon roll eller kan de vara därför den går så dåligt ? för den håller väl koll på hur pass mycket spjället är öppet eller är jag ute o cyklar ? kan det vara någon skillnad på m50 b25 givaren eftersom det är en 6cyl motor ?
skulle vara välldigt smidigt om de vore så enkelt fel =)
Posted: 16 May 2006, 19:41
by johankihl
Det sitter givare som fungerar likadant på båda spjällen och stiften är också lika konfigurerade så det kan inte vara det som spökar.
Posted: 16 May 2006, 19:43
by 318is_turbo
okej inte bra
Posted: 17 May 2006, 16:39
by 318is_turbo
har gjort en ny upptäckt , generatorn laddar ingen ström just nu . kan det vara därför han börjar gå på 3 cyl på högre varv typ 3500\4000?
att tändningen inte hänger med?
Posted: 19 May 2006, 19:08
by 318is_turbo
nu har jag fått nya problem =(
var ute och provkörde sen stängde jag av bilen o försökte starta igen men de hände inget när man vred på nyckel , instrument fungerade o lampor mm men startmotor är helt död , så jag plocka av den och körde direkt ström på den då snurra den fint ,, men i bilen fungerar den inte
provande att dra en jord mellan kaross o motor men de hjälpte inte.
den kilckar inte ens och batterit är fullt och nytt .
mätte även upp den lite tjockare svarta kabeln som sitter på starten som går till tändningslåset och de visade 12volt som de ska .
vad är den tunna svarta kabeln till och vart tar den vägen?
Posted: 19 May 2006, 20:31
by johankihl
318is_turbo wrote:nu har jag fått nya problem =(
var ute och provkörde sen stängde jag av bilen o försökte starta igen men de hände inget när man vred på nyckel , instrument fungerade o lampor mm men startmotor är helt död , så jag plocka av den och körde direkt ström på den då snurra den fint ,, men i bilen fungerar den inte
provande att dra en jord mellan kaross o motor men de hjälpte inte.
den kilckar inte ens och batterit är fullt och nytt .
mätte även upp den lite tjockare svarta kabeln som sitter på starten som går till tändningslåset och de visade 12volt som de ska .
vad är den tunna svarta kabeln till och vart tar den vägen?
Den tunnare svarta är kabeln som kommer från tändningslåset. Den aktiverar alltså startmotorn när du vrider på nyckeln. Startmotorn jordar genom blocket.
Posted: 19 May 2006, 22:47
by Strandholm
styr även serviceintervallslamporna, styr avstängning av diverse saker när du vrider på starten, t.ex kupefläkt.
Posted: 20 May 2006, 12:01
by 318is_turbo
jaha okej tackar
Posted: 21 May 2006, 13:52
by 318is_turbo
med andra ord ska det vara spänning på den tunna kabeln när man vrider på startläget?
Posted: 21 May 2006, 19:25
by Strandholm
318is_turbo wrote:med andra ord ska det vara spänning på den tunna kabeln när man vrider på startläget?
Nej, tvärtom.
Den är jordad hela tiden förutom när du vrider på starten, då bryts det.
På min motor är den dock jordad på insuget numera istället. (permanent)
Posted: 22 May 2006, 13:59
by 318is_turbo
oki
nu fungerar de igen , provade att byta till en annan generator från en m50 passade tydligen =)
så nu är de bara provkörning kvar ,
Posted: 22 May 2006, 14:13
by 318is_turbo
oj skrev fel , menade startmotor från m50b25 inte generator:)
Posted: 23 May 2006, 08:30
by 318is_turbo
nu har jag provkört och de gick ingen vidare , så fort laddtrycket kommer så börjar han misstända och smälla rejält .
några tips på vad de kan vara som strular?
Posted: 24 May 2006, 20:51
by 318is_turbo
hur spänner man imm? och hur många kugg vågar man spänna ?
behöver snabba svar:D