Page 3 of 9

Posted: 30 Jun 2009, 08:35
by joas_86
Nu har man läst hela tråden ! Roligt att någon som bygger på en 10 ventilare. Mer ovanligt idag :lol:

Hur mkt har du beräkna att få ut ur motorn ?


/joas

Posted: 30 Jun 2009, 09:30
by Daniel.Fredriksson
joas_86 wrote:Nu har man läst hela tråden ! Roligt att någon som bygger på en 10 ventilare. Mer ovanligt idag :lol:

Hur mkt har du beräkna att få ut ur motorn ?


/joas


Yes jag tänkte vara lite ovanlig :)

Jag har som mål att kräma ur minst 400hk på hjulen.

http://www.youtube.com/watch?v=JJu69vyj7No&feature=related

Ska väl försöka eftersträva det där. 707hk med orginal botten ;)

Posted: 30 Jun 2009, 10:22
by joas_86
Hehe lika bra att du bygger en driftsäker bottendel ?

Vore häftigt med 400 hk med en 10 ventilare :)

Vad ska du köra med för turbo ?


/joas

Posted: 30 Jun 2009, 16:36
by Daniel.Fredriksson
joas_86 wrote:Hehe lika bra att du bygger en driftsäker bottendel ?

Vore häftigt med 400 hk med en 10 ventilare :)

Vad ska du köra med för turbo ?


/joas


Jo, men tanken är att jag ska maxxa med orginalbotten. 400hk är nog inget problem ;D

Har inte bestämt turbo än, GT40 med ett ganska stort avgashus. Eller turbobanditen T60 eller T70 beroende vart jag vill ha registret.

Posted: 30 Jun 2009, 22:56
by joas_86
Daniel.Fredriksson wrote:
joas_86 wrote:Hehe lika bra att du bygger en driftsäker bottendel ?

Vore häftigt med 400 hk med en 10 ventilare :)

Vad ska du köra med för turbo ?


/joas


Jo, men tanken är att jag ska maxxa med orginalbotten. 400hk är nog inget problem ;D

Har inte bestämt turbo än, GT40 med ett ganska stort avgashus. Eller turbobanditen T60 eller T70 beroende vart jag vill ha registret.



Hehe jo de håller, de gör de, men hur länge om nu bilen ska användas hårt ! :lol:
Var det inte Ärtan som bromsa sin audi 80/90 Q 20 ventilare till 900 någonstans där ? Med h stakar o 7a kammar ! och lite annat :D


När är det tänkt att vara klart typ ?


/joas

Posted: 01 Jul 2009, 19:11
by Daniel.Fredriksson
joas_86 wrote:Hehe jo de håller, de gör de, men hur länge om nu bilen ska användas hårt ! :lol:
Var det inte Ärtan som bromsa sin audi 80/90 Q 20 ventilare till 900 någonstans där ? Med h stakar o 7a kammar ! och lite annat :D


När är det tänkt att vara klart typ ?


/joas



Jo jo, vi får väl se hur länge det håller. Går nog över till 20v när jag spränger skiten :P

Jo jag tror det var någon stans runt 900. Om det kanske t.o.m. var 950.


Tanken var att det skulle va klart denna sommar, men jag var för optimistisk samt att jag inte får så mycket tid till det då jag jobbar så mycket och länge.

Men nästa sommar, då jävlar ska det åkas!
Kanske tillochmed är så att den går att starta och provköra i vinter. (isen :D)

Posted: 01 Jul 2009, 21:45
by joas_86
Daniel.Fredriksson wrote:
joas_86 wrote:Hehe jo de håller, de gör de, men hur länge om nu bilen ska användas hårt ! :lol:
Var det inte Ärtan som bromsa sin audi 80/90 Q 20 ventilare till 900 någonstans där ? Med h stakar o 7a kammar ! och lite annat :D


När är det tänkt att vara klart typ ?


/joas



Jo jo, vi får väl se hur länge det håller. Går nog över till 20v när jag spränger skiten :P

Jo jag tror det var någon stans runt 900. Om det kanske t.o.m. var 950.


Tanken var att det skulle va klart denna sommar, men jag var för optimistisk samt att jag inte får så mycket tid till det då jag jobbar så mycket och länge.

Men nästa sommar, då jävlar ska det åkas!
Kanske tillochmed är så att den går att starta och provköra i vinter. (isen :D)



Det är roligt att du har jobbet kvar typ :roll: Som en annan går runt med a.kassa ! :twisted:

Får hoppas du får den klar till vintern, kan ju knappast vara tråkig bil på sjön typ :P


/Joas

Posted: 28 Jul 2009, 20:43
by Daniel.Fredriksson
Vevar och kolvar är monterade samt oljepump och svans.

Har även beställt flänsar till grenröret och nya ventilfjädrar!

Kommer nog förhoppningsvis igång till vintern. Men vet ej. Har inte så mycket fritid! :/

Posted: 30 Jul 2009, 22:33
by Daniel.Fredriksson
Flänsen har kommit.
Ventilfjädrar påväg snart.

Holset Hx52 på gång ;)

Posted: 30 Jul 2009, 23:16
by R.Larsson
Daniel.Fredriksson wrote:Flänsen har kommit.
Ventilfjädrar påväg snart.

Holset Hx52 på gång ;)


Ja en hx52 med avgashus 16 hade suttit som ett smäck!! Med de avgashuset kommer de inte för sent ladd. Kommer nog inte behöva ladda så mycket.. Skulle du sen vilja ladda på mer sen räcker nog snurran till tillräckligt för en 10v..

:twisted:

Posted: 30 Jul 2009, 23:18
by Bäckis
699whp gav hans.

Posted: 30 Jul 2009, 23:26
by R.Larsson
Bäckis wrote:699whp gav hans.


motoreffekt, typ 850 eller nått?
Men de var väl inte 7A kammar i den?
Original kolvar?

Posted: 31 Jul 2009, 08:31
by Hells racing
gatbil_vgd wrote:
Bäckis wrote:699whp gav hans.


motoreffekt, typ 850 eller nått?
Men de var väl inte 7A kammar i den?
Original kolvar?


Det var inte 7a kammarna, men orginalkolvar.

Posted: 31 Jul 2009, 11:26
by Daniel.Fredriksson
Bäckis wrote:699whp gav hans.

På 20v:are?

:)

EDIT:
Det är avgashus 16 på den turbon jag ska köpa.
Så det blir nog som en scwarzvaldtårta ;)

Posted: 02 Aug 2009, 12:02
by Daniel.Fredriksson
Sådär ja!

Då är man ägare av en Holset HX52 i fint skick.
Ska bara svetsa igen interna WGn och rikta flänsen till Vbandsklamman. Kommer nog polera kompressorhuset också för lite finish.

Ja den är lite större än K26:an iallafall. Eller ja JÄVLIGT mycket större. :lol:

Posted: 02 Aug 2009, 12:12
by Daniel.Fredriksson
Image
Image
Image

Posted: 03 Aug 2009, 22:43
by Daniel.Fredriksson
Hx52:an bredvid den gamla K26:an, skillnad?

Image
Image