Page 3 of 6

Posted: 30 Dec 2008, 19:18
by Hansa
Ja eftersom jag ska renovera så har jag ju kikat på kolvar till en 125cc motor, men då INGEN kolv har stämt överens med måtten så har jag nu konstaterat att det INTE är en 125cc motor utan en 250cc motor. en 250cc motor från en endurovariant, lite snällare register än en ren crossmotor, lite snällare insug, dock är ju mitt insug modiferat för att få lite styggare register.
då en 125cc kolv mäter 54mm till 58mm beroende på årsmodell och denna mäter 66.35mm så var det lätt att räkna ut att det är en 250cc motor då det stämmer överens med yamaha´s kolvar från 250cc motorerna.. :twisted: :twisted: :twisted:

Posted: 30 Dec 2008, 20:57
by Pimplaren
Grymt nice ju 8)

Posted: 30 Dec 2008, 21:42
by Hansa
Pimplaren wrote:Grymt nice ju 8)


Ja det lär vara helt galet med 250cc . tror det blir ungefär 65hk istället för 35hk, på 56kg =) skoj skoj :D

Posted: 30 Dec 2008, 22:23
by Hansa
Lången wrote:Den lär ju röra på sig nått jävulskt den där :D fan vad skoj!


Sittandes på en crosshoj och ha 250cc mellan benen så är det tillräckligt för att åka skiten ur dom flesta =) . men 50kg lättare. kommer bli galet :twisted:

Posted: 30 Dec 2008, 22:25
by Hansa
Ska ni åka förbi Söderhamn något till sommaren så kan jag lova er en provtur =) bara ringa innan :D

Posted: 30 Dec 2008, 22:30
by Nobbe
65hk!! Måste va rejält vässad den där! :shock:

Hade ett chassi och en Honda CR500 -91 motor låg för et par år sen jag hade tänkt att göra nått kul av, men kom på att det skulle bli lite väl vasst, så jag sålde motorn till en jobbarpolare som körde is med en sån hoj ist.

Funderar på att påbörja ett liknande projekt, en till grabben med en 4takts kina motor och en till mig själv med nån herejöses-pjäs på. HAr väll kanske 5år på mig tills grabben kan köra lite själv iaf. :P

Posted: 30 Dec 2008, 22:50
by Hansa
Nobbe wrote:65hk!! Måste va rejält vässad den där! :shock:

Hade ett chassi och en Honda CR500 -91 motor låg för et par år sen jag hade tänkt att göra nått kul av, men kom på att det skulle bli lite väl vasst, så jag sålde motorn till en jobbarpolare som körde is med en sån hoj ist.

Funderar på att påbörja ett liknande projekt, en till grabben med en 4takts kina motor och en till mig själv med nån herejöses-pjäs på. HAr väll kanske 5år på mig tills grabben kan köra lite själv iaf. :P


Nja tror det är nånstans kring 60hk i 250cc motorerna av den årsmodellen jag har, vet dock inte om det är EXAKT 60hk, men är ju 30hk i 125cc varianten =) och den är ju vässad redan i nuläget och ska vässas mer. Klart du ska bygga åt grabben, 4t blir ju perfekt mycket lättkört :D . men jag skulle nog inte våga köra 500cc gocart. blir nog för galet. :twisted:

Posted: 30 Dec 2008, 23:15
by ^Tonix^
250cc 2-t crossarna brukar väl vara kring 50hk.. :roll: Men nog lär en gocart röra sig bra med 50hk.. :wink:

Posted: 30 Dec 2008, 23:24
by Hansa
^Tonix^ wrote:250cc 2-t crossarna brukar väl vara kring 50hk.. :roll: Men nog lär en gocart röra sig bra med 50hk.. :wink:


Nä jag vet inte exakt, därför jag skrivit kring 60, men kan skriva kring 50hk om det ser bättre ut =) . Finns en som bänkar mc/skotrar här i knutarna, ska höra med han om man kan få ett effektpapper så får man se vad allt trim och tuning har gett =).

Posted: 30 Dec 2008, 23:27
by Nobbe
Hondas 500cc 2t ligger på 65hk original har jag för mig, därför jag reagerade. Har för mig 125 brukar ligga runt 30-35hk och 250 runt 50hk.

Posted: 30 Dec 2008, 23:31
by Hansa
Nobbe wrote:Hondas 500cc 2t ligger på 65hk original har jag för mig, därför jag reagerade. Har för mig 125 brukar ligga runt 30-35hk och 250 runt 50hk.


Mh det visste jag att 125cc varianten låg på kring 30-35hk. men eftersom denna motor är lite vässad så kanske det ger lite mer mos än 50hk =) men frågan är ju om förgasaren och toppen samt avgasystemet ger så mycket extra. sen ska porten portas av en duktig motortrimmare aka min morbror som bänkade 92hk ur sin Husaberg 650cc maskin som han vann SM i backe på 3-4 gånger. Men jag kommer nog bara fixa iordning allt på carten, köra tills jag lessnar nu i sommar, sen sälja den.

Posted: 03 Jan 2009, 14:39
by Hansa
Ja det går ju inte frammåt nu precis, väntar fortfarande på kolv och ingen har något hemma samt att dom flesta åf har stängt här i kring. :evil:

Så funderar på vad för lack ramen och plasten ska bli. några tips på vad som kan vara snyggt?

Posted: 03 Jan 2009, 14:59
by Ludde_
Hansa wrote:Ja det går ju inte frammåt nu precis, väntar fortfarande på kolv och ingen har något hemma samt att dom flesta åf har stängt här i kring. :evil:

Så funderar på vad för lack ramen och plasten ska bli. några tips på vad som kan vara snyggt?


Blanksvart ram, mattsvart plast 8)

eller kanske tvärtom?


så länge det är matt och blanksvart ihop så blir den feet tror jag :)

Posted: 03 Jan 2009, 15:05
by Hansa
Ludde_ wrote:
Hansa wrote:Ja det går ju inte frammåt nu precis, väntar fortfarande på kolv och ingen har något hemma samt att dom flesta åf har stängt här i kring. :evil:

Så funderar på vad för lack ramen och plasten ska bli. några tips på vad som kan vara snyggt?


Blanksvart ram, mattsvart plast 8)

eller kanske tvärtom?


så länge det är matt och blanksvart ihop så blir den feet tror jag :)


Funderar på blanksvart ram och blanksvart plast, sen röda "zebra" ränder, lite spräckligt ditmålade. Kommer jag på nå smart sätt att ta med mig karten ner till staun te sommarn så kan du få se resultatet samt provåka då =)

Posted: 03 Jan 2009, 17:09
by Zwofurti
hehe ja snackar vi -97 250 är det väl 50 hk ungefär.. däremot 10 år nyare 250 så hade det vart över 60 hk =)