Page 3 of 9
Posted: 16 Nov 2009, 19:14
by M-techer
haha fyfan va den kommer dra
Posted: 16 Nov 2009, 19:37
by JohnnyD
Kommer bli intressant projekt
Gillar din flames på sidorna, höhö
Posted: 16 Nov 2009, 19:58
by nicke.t
intresant me turbosarna å S38, blir kul se hur de lirar,mvh.
Posted: 16 Nov 2009, 20:43
by RasmusD
intressant att följa detta! sjukt go respons lär det bli iaf
Posted: 16 Nov 2009, 20:58
by Klangen
Klockrent
Posted: 19 Nov 2009, 12:50
by Scrazher
Har lite frågor ang ditt bakvagnsbygge då jag ska göra snarlikt, hoppas det är okej?
Hamnar E34 Diffen så snett när den sitter i mitten sett till Drivaxlarnas position?
Lite nyfiken på hur det blir med mellanaxeln (vad kör du med för delar/byggnation på den?) när den sitter så.
Samt att jag undrar vad du kör för drivaxlar, ppf sviktstål?
Posted: 19 Nov 2009, 12:53
by Jørg1e30
Den sitter sånn org og.
Posted: 19 Nov 2009, 13:02
by markus
Precis E30 diffen sitter ochså så åt sidan.
Posted: 19 Nov 2009, 17:23
by ///Peter
dre racing@ wrote:
her ser dere røret som eksosen fra den første turboen skal ned i, mangler en v-bånd skjøt for å få dette slik jeg vil
men hoppsan tror att du kommer få galet med mottryck och effekt tapp om du kör ihop till ett 3" direkt, kommer bli väldigt trångt med avgaserna. En orginal sug S38 har dubbelt 2.5". En sån stor motor genererar rätt mycket avgaser. Inget ont alls om dubbelturbo ideén
Höll själv i två sådana agg när jag planerade S38 bygge för många år sedan och tror det kommer funka riktigt bra men försök köra dubbla 3" från turbosarna och låt dom gå parallellt om det är svårt med markfrigång och låt dom sedan gå ihop längre bak om det är trång-byggt när avgaserna svalnat lite. Med enkelt 3" kommer du få mkt mottryck vilket gör det mera spik-känsligt för dina redan mkt känsliga orginalkolvar (S38 org kolvar är inget vidare, M30 mkt bättre).
Posted: 19 Nov 2009, 19:28
by dre racing@
Hej! ja jag också funderat på detta.
kolla denna tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39434
men om det fins folk som har bromsat över 500hk på 2,5" så skulle det inte vara nogot problem eller..
men det skulle ha varit ett grövre system där, självklart! men ondt om platsen
jag kommer att sätta i en nippel rakt efter där rören går ihop, og hänga på en mätare under bromsingen och kolla trycket.
har ej mätare före turbon
Posted: 19 Nov 2009, 21:28
by beemer
3" exhaust system with wg connected to downpipe gives 0.35bar backpressure @ ~500hp.
Posted: 19 Nov 2009, 22:08
by dre racing@
det var ju dumt ni inte skerv detta i min avgas tråd då....
men jag får bygga om det när jag skall jaga mer effekt.
botten håller väl inte för 5-600 pållar nu så...
jag kan bygga dubbla 2,5" ångrar lite på att jag inte gjorde det, men en annan gong...
Posted: 20 Nov 2009, 01:23
by Scrazher
markus wrote:Precis E30 diffen sitter ochså så åt sidan.
hmm det har jag fan aldrig tänkt på
Tack för svaret, blir roligt att passa in nya diffen
Hur va det med mellan och drivaxlar då för dig?
Posted: 20 Nov 2009, 09:13
by dre racing@
jag kapade den främre delen av mellanaxeln og svetsade ihop den i en svarv så det blev rakt, det samma gjorde jag med drivaxlerna.
om detta håller får man se...
jag missade lite med min diff plassering, den skulle ha varit lite mer bakåt, så var noga med uppmätningen, hur jag fick detta fel fatter inte jag, men beror väl på at bakvagnen var lös och inte hang på bilen när jag drev på så blev lite fel med vinklar...
Posted: 20 Nov 2009, 10:04
by ///Peter
dre racing@ wrote:det var ju dumt ni inte skerv detta i min avgas tråd då....
Tror jag skrev nått där men men hoppas allt funkar, ska bli kul att se resultatet!
Posted: 03 Dec 2009, 10:26
by dre racing@
Posted: 03 Dec 2009, 11:31
by Grefven
med e34 klump på min e30 touring så var frigången ett par berömda hår om man inte skulle modda hålet i bakvagnen. men det gick fritt.