DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

haha fyfan va den kommer dra :lol:
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
JohnnyD
Posts: 82
Joined: 22 Nov 2008, 00:27
Location: Avesta

Post by JohnnyD »

Kommer bli intressant projekt :) Gillar din flames på sidorna, höhö :P
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

intresant me turbosarna å S38, blir kul se hur de lirar,mvh.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
RasmusD
Posts: 617
Joined: 12 Jun 2008, 00:12
Location: Alingsås

Post by RasmusD »

intressant att följa detta! sjukt go respons lär det bli iaf :)
M5 -05
M5 -90
840 -93
528 -98
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Klockrent :)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Har lite frågor ang ditt bakvagnsbygge då jag ska göra snarlikt, hoppas det är okej?

Image

Hamnar E34 Diffen så snett när den sitter i mitten sett till Drivaxlarnas position?
Lite nyfiken på hur det blir med mellanaxeln (vad kör du med för delar/byggnation på den?) när den sitter så.
Samt att jag undrar vad du kör för drivaxlar, ppf sviktstål?
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Den sitter sånn org og.
JAAS-performance
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Precis E30 diffen sitter ochså så åt sidan.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

dre racing@ wrote:
her ser dere røret som eksosen fra den første turboen skal ned i, mangler en v-bånd skjøt for å få dette slik jeg vil


men hoppsan tror att du kommer få galet med mottryck och effekt tapp om du kör ihop till ett 3" direkt, kommer bli väldigt trångt med avgaserna. En orginal sug S38 har dubbelt 2.5". En sån stor motor genererar rätt mycket avgaser. Inget ont alls om dubbelturbo ideén :) Höll själv i två sådana agg när jag planerade S38 bygge för många år sedan och tror det kommer funka riktigt bra men försök köra dubbla 3" från turbosarna och låt dom gå parallellt om det är svårt med markfrigång och låt dom sedan gå ihop längre bak om det är trång-byggt när avgaserna svalnat lite. Med enkelt 3" kommer du få mkt mottryck vilket gör det mera spik-känsligt för dina redan mkt känsliga orginalkolvar (S38 org kolvar är inget vidare, M30 mkt bättre).
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Hej! ja jag också funderat på detta.
kolla denna tråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39434
men om det fins folk som har bromsat över 500hk på 2,5" så skulle det inte vara nogot problem eller..
men det skulle ha varit ett grövre system där, självklart! men ondt om platsen :(

jag kommer att sätta i en nippel rakt efter där rören går ihop, og hänga på en mätare under bromsingen och kolla trycket.
har ej mätare före turbon :(
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
beemer
Posts: 87
Joined: 21 Nov 2005, 11:03

Post by beemer »

3" exhaust system with wg connected to downpipe gives 0.35bar backpressure @ ~500hp.
Last edited by beemer on 20 Nov 2009, 13:09, edited 1 time in total.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

det var ju dumt ni inte skerv detta i min avgas tråd då....
men jag får bygga om det när jag skall jaga mer effekt.
botten håller väl inte för 5-600 pållar nu så...
jag kan bygga dubbla 2,5" ångrar lite på att jag inte gjorde det, men en annan gong...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

markus wrote:Precis E30 diffen sitter ochså så åt sidan.

hmm det har jag fan aldrig tänkt på :oops:

Tack för svaret, blir roligt att passa in nya diffen :)

Hur va det med mellan och drivaxlar då för dig?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

jag kapade den främre delen av mellanaxeln og svetsade ihop den i en svarv så det blev rakt, det samma gjorde jag med drivaxlerna.
om detta håller får man se...
jag missade lite med min diff plassering, den skulle ha varit lite mer bakåt, så var noga med uppmätningen, hur jag fick detta fel fatter inte jag, men beror väl på at bakvagnen var lös och inte hang på bilen när jag drev på så blev lite fel med vinklar...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

dre racing@ wrote:det var ju dumt ni inte skerv detta i min avgas tråd då....


Tror jag skrev nått där men men hoppas allt funkar, ska bli kul att se resultatet! :)
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Det blev sviktaxlar från ppf, jag vågade inte testa dom hemsvetsade.
Image

avgas färdig:
Image
Image
Image
Last edited by dre racing@ on 03 Dec 2009, 11:38, edited 1 time in total.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Grefven

Post by Grefven »

med e34 klump på min e30 touring så var frigången ett par berömda hår om man inte skulle modda hålet i bakvagnen. men det gick fritt.
Post Reply