DreRacing - e30M3 + s38b38tt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Har lite frågor ang ditt bakvagnsbygge då jag ska göra snarlikt, hoppas det är okej?
Hamnar E34 Diffen så snett när den sitter i mitten sett till Drivaxlarnas position?
Lite nyfiken på hur det blir med mellanaxeln (vad kör du med för delar/byggnation på den?) när den sitter så.
Samt att jag undrar vad du kör för drivaxlar, ppf sviktstål?
Hamnar E34 Diffen så snett när den sitter i mitten sett till Drivaxlarnas position?
Lite nyfiken på hur det blir med mellanaxeln (vad kör du med för delar/byggnation på den?) när den sitter så.
Samt att jag undrar vad du kör för drivaxlar, ppf sviktstål?
Precis E30 diffen sitter ochså så åt sidan.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dre racing@ wrote:
her ser dere røret som eksosen fra den første turboen skal ned i, mangler en v-bånd skjøt for å få dette slik jeg vil
men hoppsan tror att du kommer få galet med mottryck och effekt tapp om du kör ihop till ett 3" direkt, kommer bli väldigt trångt med avgaserna. En orginal sug S38 har dubbelt 2.5". En sån stor motor genererar rätt mycket avgaser. Inget ont alls om dubbelturbo ideén Höll själv i två sådana agg när jag planerade S38 bygge för många år sedan och tror det kommer funka riktigt bra men försök köra dubbla 3" från turbosarna och låt dom gå parallellt om det är svårt med markfrigång och låt dom sedan gå ihop längre bak om det är trång-byggt när avgaserna svalnat lite. Med enkelt 3" kommer du få mkt mottryck vilket gör det mera spik-känsligt för dina redan mkt känsliga orginalkolvar (S38 org kolvar är inget vidare, M30 mkt bättre).
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Hej! ja jag också funderat på detta.
kolla denna tråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39434
men om det fins folk som har bromsat över 500hk på 2,5" så skulle det inte vara nogot problem eller..
men det skulle ha varit ett grövre system där, självklart! men ondt om platsen
jag kommer att sätta i en nippel rakt efter där rören går ihop, og hänga på en mätare under bromsingen och kolla trycket.
har ej mätare före turbon
kolla denna tråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39434
men om det fins folk som har bromsat över 500hk på 2,5" så skulle det inte vara nogot problem eller..
men det skulle ha varit ett grövre system där, självklart! men ondt om platsen
jag kommer att sätta i en nippel rakt efter där rören går ihop, og hänga på en mätare under bromsingen och kolla trycket.
har ej mätare före turbon
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
det var ju dumt ni inte skerv detta i min avgas tråd då....
men jag får bygga om det när jag skall jaga mer effekt.
botten håller väl inte för 5-600 pållar nu så...
jag kan bygga dubbla 2,5" ångrar lite på att jag inte gjorde det, men en annan gong...
men jag får bygga om det när jag skall jaga mer effekt.
botten håller väl inte för 5-600 pållar nu så...
jag kan bygga dubbla 2,5" ångrar lite på att jag inte gjorde det, men en annan gong...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
jag kapade den främre delen av mellanaxeln og svetsade ihop den i en svarv så det blev rakt, det samma gjorde jag med drivaxlerna.
om detta håller får man se...
jag missade lite med min diff plassering, den skulle ha varit lite mer bakåt, så var noga med uppmätningen, hur jag fick detta fel fatter inte jag, men beror väl på at bakvagnen var lös och inte hang på bilen när jag drev på så blev lite fel med vinklar...
om detta håller får man se...
jag missade lite med min diff plassering, den skulle ha varit lite mer bakåt, så var noga med uppmätningen, hur jag fick detta fel fatter inte jag, men beror väl på at bakvagnen var lös och inte hang på bilen när jag drev på så blev lite fel med vinklar...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Det blev sviktaxlar från ppf, jag vågade inte testa dom hemsvetsade.
avgas färdig:
avgas färdig:
Last edited by dre racing@ on 03 Dec 2009, 11:38, edited 1 time in total.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt