Page 3 of 4

Posted: 20 Dec 2008, 21:31
by Ludde_
Dom som cerveza rekomenderade innan, t28orna från nyare nissan 200 s14 två sånna ska nog kunna leverera 500 safe hk.


//Ludde

Posted: 20 Dec 2008, 22:08
by cerveza
suddis wrote:mjo dom ligger nån stans där orginal, finns det nå större som typ räker till 500hk safe om bra respos spool up osv



nu tänker du inte alls på att aggregaten du troligtvis får tag i har gått 25000 mil....

sen när dom lämnar 250hk/st så pumpar dom för kung och fosterland med mkt motryck och varmluft från kompressor delen då den är utanför sitt område... kallar inte det speciellt effektivt eller nyttigt

ska man köra på 500hk så ska man satsa på dubbla t28:er eller td04-15t alternativt 16t .. då har man utrymme för en liten effektökning oxå

Posted: 20 Dec 2008, 22:35
by Per Eriksson
Jag har 2 TD04-15T med grenrör o grejer som jag haft på en m20, ligger o skräpar mest nu.

Posted: 05 Jan 2009, 15:52
by suddis
blir nog lite ändrade planer, kommer nog köra med 86mm i borr ist :twisted: så om nån har nå 86mm kolvar från s50 å sälja så äre bara höra av sig till mig

Posted: 05 Jan 2009, 15:58
by Bonje
suddis wrote:blir nog lite ändrade planer, kommer nog köra med 86mm i borr ist :twisted: så om nån har nå 86mm kolvar från s50 å sälja så äre bara höra av sig till mig


Kolla med Johan Kihl om han har sina gammla kolvar kvar. Tänk på att det är 21mm kolvbult på dom bara.. :roll:

Posted: 05 Jan 2009, 16:05
by suddis
skiljer kolvbulten? vad är det på vanliga m20 kolvar?

Posted: 05 Jan 2009, 16:16
by Bonje
22mm på M20 (samt dom allra flesta bmw motorer)

Posted: 05 Jan 2009, 16:24
by suddis
äre inte bara brotcha upp hålet till 22mm då? :D

Posted: 05 Jan 2009, 20:19
by Bonje
Hehe.. tja det kan ju gå så klart, det är ju dock lite halvviktigt att det blir rakt också.
OM jag hade gjort så, då hade jag set till att det gjordes i en masin (kommer inteihåg vad maskinfan heter) och inte på fri hand.

Posted: 05 Jan 2009, 20:20
by Bonje
Hehe.. tja det kan ju gå så klart, det är ju dock lite halvviktigt att det blir rakt också.
OM jag hade gjort så, då hade jag set till att det gjordes i en masin (kommer inteihåg vad maskinfan heter) och inte på fri hand.

Posted: 29 Jan 2009, 18:28
by suddis
nu är toppen svetsad och planad :D snrt klar portad oxå, ska ta blocket til skolan och borra upp det blir 84.5mm blir för mycke jobb annars. kommer även börja med crossflow kylningen



blider kommer när jag fått tillbaka mobilen

Posted: 09 Feb 2009, 19:19
by suddis
Image


Image
svetsad topp läran på skolan gjode ett bra jobb

Image
avgas nästan klart

Image
insug

Image
avgas klart bar finputs kvar

Image
urgröpta förbränningsrum

Image
avgas

Image
avgas


nån som kan säga om portningen bra dåligt? nå tips?

Posted: 09 Feb 2009, 21:57
by P3kka
Jag vet inte själv optimala men jag tog iaf bort "krönet" före ventilstyrningen(och styrningen), känns som de ger bästa flödet och den är inte nödvändig om du har bra styrningar som jag antar att du ska byta eller efterssom de inte verkar vara några in nu enligt bilden?

nån mer som har åsikt om detta?

Min topp: http://i44.tinypic.com/344oy2p.jpg

Posted: 09 Feb 2009, 23:15
by suddis
jo men allt har visst inte med flödet att göra eller? nån som kan sånt hör bättre som kan förklara?

Posted: 16 Mar 2009, 21:55
by P3kka
Händer det nått här? :)

Posted: 17 Mar 2009, 23:09
by suddis
haha ne du det händer typ inget just nu, har fyllt upp med min andra bil, en534td -87 som ska få smaka ladd å en massa diesel :D

Posted: 09 Nov 2009, 12:46
by suddis
nu händer det saker igen, men skulle behövt hjälp med cross flow kylningen, hur ska man veta att flödet blir rätt? hur stora nippler behöver jag? sen det måste väl vara lita stor in i blocket som ut genom toppen?

blider kommer nästa vecka